MAO:178/16

ASIAN TAUSTA

FCG Suunnittelu ja Tekniikka Oy on Pyhäjoen kunnan (jäljempänä myös hankintayksikkö) puolesta pyytänyt 20.4.2015 päivätyllä tarjouspyynnöllä tarjouksia biokattilan hankinnasta.

Pyhäjoen kunnanhallitus on 8.6.2015 tekemällään hankintapäätöksellä § 245 hyväksynyt sopimuksen Veljekset Ala-Talkkari Oy:n kanssa.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on hankintayksikön ilmoituksen mukaan ollut noin 200.000 euroa.

Hankintasopimusta ei hankintayksikön ilmoituksen mukaan ole allekirjoitettu.

ASIAN KÄSITTELY MARKKINAOIKEUDESSA

Valitus

Vaatimukset

MegaKone Oy on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön korjaamaan virheellisen menettelynsä siten, että MegaKone Oy toteuttaa hankinnan tarjoamallaan hinnalla. Valittaja on vaatinut myös, että markkinaoikeus määrää hankintayksikön maksamaan sille hyvitysmaksuna 29.636 euroa.

Perusteet

Hankintayksikkö on valinnut kilpailijan laitteen, joka ei ole CE -merkitty painelaitedirektiivin mukaisesti valmistettu 6 bar – 135 C kattila. Kilpailijan kattilan omakäyttösähkösi on merkitty 1,6 kW, mikä ei ole ollut teknisesti mahdollista, koska jo savukaasupuhaltimen teho on ollut 7–11 kW.

Vastine

Vaatimukset

Pyhäjoen kunta on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää valituksen.

Perusteet

Pyhäjoen kunta on pyytänyt alustavia tarjouksia tarkemman hintatietouden saamiseksi kohteeseen soveltuvista tuotteista. Hankintaprosessia oli tarkoitus viedä eteenpäin tekemällä kunnanhallitukselle alustava hankintaesitys. Tilaajan inhimillisen erehdyksen vuoksi hankintaprosessi on keskeytetty. Sitä on päätetty jatkaa kilpailuttamalla hankinta uudelleen kolmen parhaiten menestyneen tarjoajan kesken. Valittaja on jäänyt toiselle sijalle.

Kuultavan lausunto

Veljekset Ala-Talkkari Oy on antanut lausunnon.

Vastaselitys

MegaKone Oy on antanut vastaselityksen.

MARKKINAOIKEUDEN RATKAISU

Valituksen tutkiminen

Julkisista hankinnoista annetun lain (hankintalaki) 94 §:n 1 momentin perusteella markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluu tutkia, onko hankinnassa menetelty hankintalain tai sen nojalla annettujen säännösten taikka pykälässä mainittujen muiden säännösten vastaisesti. Vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista annetun lain (erityisalojen hankintalaki) 67 §:n mukaan sanotun lain soveltamisalaan kuuluviin hankintoihin sovelletaan vastaavasti, mitä muutoksenhausta ja seuraamuksista on säädetty hankintalain 11 luvussa. Markkinaoikeuden toimivallan edellytyksenä nyt käsiteltävänä olevassa asiassa on sen vuoksi se, että valituksessa esitetyt vaatimukset koskevat hankintalain tai erityisalojen hankintalain soveltamisalaan kuuluvaa hankintaa.

Markkinaoikeuden toimivallan selvittämiseksi asiassa on siten ensin ratkaistava kysymykset siitä, onko Pyhäjärven kunta esillä olevassa asiassa julkisista hankinnoista annetussa laissa (hankintalaki) vai vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista annetussa laissa (erityisalojen hankintalaki) tarkoitettu hankintayksikkö, minkä jälkeen asiassa on arvioitava, ylittääkö kysymyksessä olevan hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton arvo hankintasäännöksissä tarkoitetun kynnysarvon.

Hankintalain 9 §:n 1 momentin mukaan mainittua lakia ei sovelleta erityisalojen hankintalain mukaista toimintaa varten tehtäviin hankintoihin. Saman momentin mukaan hankintalakia ei sovelleta myöskään sellaisiin erityisalojen hankintalaissa tarkoitettuja toimintoja koskeviin hankintoihin, jotka on mainitussa laissa vapautettu sen soveltamisalasta.

Erityisalojen hankintalain 1 §:n 1 momentin mukaan vesi- ja energiahuollon sekä liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden on kilpailutettava jäljempänä 12 §:ssä tarkoitetut EU-kynnysarvot ylittävät hankintansa siten kuin tässä laissa säädetään.

Erityisalojen hankintalain 5 §:n 1 momentin mukaan kyseisessä laissa tarkoitettuja hankintayksiköitä ovat yhtä tai useaa lain 6–9 §:ssä tarkoitettua toimintaa harjoittavat valtion, kuntien ja kuntayhtymien viranomaiset, liikelaitokset, julkisoikeudelliset laitokset sekä edellä mainittujen tahojen muodostamat yhteenliittymät.

Erityisalojen hankintalain 6 §:n 1 momentin mukaan mainittua lakia sovelletaan muun ohella lämmön verkkotoiminnan harjoittamiseen tai lämmön toimittamiseen näihin verkkoihin.

Tarjouspyynnön kohdan 1.2 mukaan hankinnan kohteena on ollut lämpökonttiin tai lämpöeristettyyn rakennukseen sijoitetun nimellisteholtaan 500 kW:n kiinteän polttoaineen lämpökattila. Tämä kattila tuottaa kaukolämpöä Pyhäjoen kunnan kaukolämpöverkostoon.

Edellä mainitun perusteella kyseessä on lämmön toimittaminen kunnan omistamaan kaukolämpöverkkoon. Markkinaoikeus katsoo, että Pyhäjoen kunta on näin ollen tässä tapauksessa erityisalojen hankintalain tarkoittama hankintayksikkö.

Erityisalojen hankintalain 12 §:n mukainen EU-kynnysarvo on vuonna 2015 ollut 414.000 euroa. Hankintayksikön ilmoituksen mukaan nyt kysymyksessä olevan hankinnan kokonaisarvo on ollut noin 200.000 euroa. Hankintaa koskevassa sopimusluonnoksessa hankinnan arvo on myös jäänyt selvästi alle edellä mainitun kynnysarvon.

Markkinaoikeus katsoo, että hankintayksikkö on voinut perustellusti arvioida hankintamenettelyä aloittaessaan hankinnan kokonaisarvon alittavan erityisalojen hankintalain 12 §:ssä tarkoitetun EU-kynnysarvon. Tämän vuoksi valitus on jätettävä markkinaoikeuden toimivaltaan kuulumattomana tutkimatta.

Lopputulos

Markkinaoikeus jättää valituksen tutkimatta.

MUUTOKSENHAKU

Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus on liitteenä.

Julkisista hankinnoista annetun lain 106 §:n 1 momentin nojalla markkinaoikeuden päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää.

HUOMAA

Päätöksen lainvoimaisuustiedot tulee tarkistaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta.