Ohje oikeudenkäyntiasiakirjojen nimeämisestä ja toimittamisesta markkinaoikeuteen
Ohessa ohje markkinaoikeudelle toimitettavien asiakirjojen toimittamisesta ja nimeämisetä sekä ohessa ohje myös pdf-dokumenttina.
Asiointikanavat oikeudenkäyntiasiakirjojen toimittamiseksi markkinaoikeuteen
Suosituksena on, että oikeudenkäyntiasiakirjat toimitetaan markkinaoikeuteen sähköisesti. Oikeudenkäyntiasiakirjoja voi toimittaa markkinaoikeuteen sähköisesti sähköpostitse (tavallisena tai turvaviestinä) ja hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelulla.
Markkinaoikeus ei hae tiedostoja pilvipalveluista eikä ota vastaan linkkinä internetsivustoille tallennettua sisältöä muun ohella tietoturvasyistä. Suurikokoiset tiedostot suositellaan toimittamaan turvaviestipalvelulla. USB-tikkuja tulisi käyttää ainoastaan silloin, kun muu asiakirjan toimittamistapa ei ole käytettävissä, esimerkiksi tiedoston koon (yli 400 MB) vuoksi.
Toimitettavan aineiston jaottelu tiedostoihin
Aineisto tulee jaotella erillisiksi tiedostoiksi siten, että varsinainen kirjelmä (esim. hakemus, haastehakemus, valitus, vastaus) sekä sen liitteet ovat kukin erillisinä tiedostoina. Kirjelmään on suositeltavaa laatia liiteluettelo ja mahdollinen luettelo todisteista.
Tiedostojen nimeäminen
Nimeä kukin tiedosto selkeästi ja siten, että tiedoston nimi kuvaa mahdollisimman hyvin tiedoston sisältöä. Kuvauksen yhteydessä pyydetään esittämään tarkentava tieto asiakirjasta, kuten sen päivämäärä. Tiedoston nimen suositeltava enimmäispituus on 60 merkkiä.
- Lisää oikeudenkäyntikirjelmän (valitus, haastehakemus, hakemus, vastaus jne.) tiedosto-nimen perään asianosaisen nimi sekä toimituspäivämäärä, esimerkki: Vastaus Yhtiö Oy 1.12.2024.
- Nimeä oikeudenkäyntikirjelmän liite seuraavaan esimerkin mukaan: Liite 1 Valituksen-alainen päätös ja selvitys tiedoksiannosta.
- Nimeä asiakirjatodiste seuraavaan esimerkin mukaan: Todiste 1 Sähköpostiviesti A:lta B:lle 1.12.2024.
- Nimeä asiantuntijalausunto seuraavan esimerkin mukaan: Asiantuntijalausunto professori Etunimi Sukunimi 1.12.2024.
- Hankinta-asioissa valituksen sekä vastineen liitteet valituksenalaisen päätöksen jälkeen pyydetään toimittamaan aikajärjestyksessä vanhimmasta uusimpaan.
Esimerkki: Liite 1 Valituksenalainen päätös ja selvitys tiedoksiannosta, Liite 2
Hankintailmoitus, Liite 3 Tarjouspyyntö, Liite 4 X Oy:n tarjous jne.
Tiedostomuoto ja tiedostokoko
Asiakirjat pyydetään toimittamaan ensisijaisesti tekstitunnistettuina PDF/A-tiedostoina. Tämä koskee niin Microsoft Office Word-, Excel- ja PowerPoint -sovelluksilla kuin muilla-kin sovelluksilla laadittuja tiedostoja. Erityisesti Excel-sovelluksella laadittu asiakirja pyyde-tään tarkistamaan, että PDF/A-muunnelma vastaa asetteluiltaan lähettäjän tarkoitusta.
AV-aineistot (esim. videot) pyydetään toimittamaan ensisijaisesti mp4-tiedostomuodossa.
Tavallisen sähköpostiviestin ja siihen sisältyvien liitteiden enimmäiskoko on 24 MB. Turvaviestin ja siihen sisältyvien liitteiden enimmäiskoko on 400 MB.
Julkaistu 22.11.2024