MAO:655/14

ÖVERKLAGAT BESLUT

Patent- och registerstyrelsens beslut 20.3.2013 (bifogat)

Beslutet har överklagats hos Patent- och registerstyrelsens besvärsnämnd. I enlighet med 2 § lagen om upphävande av vissa bestämmelser i lagen om behandling av besvärsärenden vid Patent- och registerstyrelsen har ärendet överförts till marknadsdomstolen för handläggning.

HANDLÄGGNINGEN I MARKNADSDOMSTOLEN

Besvären

Yrkande

Compass Group Holdings PLC har yrkat att det överklagade beslutet upphävs och att ärendet återförvisas till Patent- och registerstyrelsen för fortsatt handläggning.

Grunder

Compass Group Holdings PLC:s varumärke puur (figur) kan vid en helhetsbedömning inte anses vara förväxlingsbart med de motanförda gemenskapsvarumärkena PUUR VODKA (figur) eller Puur Smaak (figur).

Beträffande det motanförda gemenskapsvarumärket PUUR VODKA (figur) kan märkesdelen PUUR anses vara både visuellt och fonetiskt dominerande. Det holländska ordet "puur" är dock rent beskrivande för de aktuella varorna. Följaktligen ska PUUR i märkeshelheten PUUR VODKA (figur) trots den visuella och fonetiska dominansen anses som ett deskriptivt element i märket utan särskiljningsförmåga.

Det motanförda märket PUUR VODKA (figur) gäller i klass 35 konsultation avseende drycker i klass 33, särskilt vodka och med undantag av öl. Den internationella registreringen av varumärket puur (figur) avser bland annat minutförsäljning av mat och dryck i klass 35. Med hänsyn till att den internationella registreringen inte omfattar alkoholdryckerna i klass 33 avses med dryck i klass 35 dryckerna i klass 32.

Det motanförda gemenskapsvarumärket Puur Smaak (figur) domineras klart av den distinktiva figur i färg som står före orddelen i märket. Denna dominans förstärks av att figurelementet även till sin storlek är dominerande i förhållande till orddelen. Märkena skiljer sig också visuellt från varandra i den mån att de framstår som helt olika. Den gemensamma svaga orddelen "puur" är inte tillräcklig för att skapa en varumärkesrättsligt relevant visuell likhet mellan märkena. Fonetiskt och visuellt skiljer sig märkena från varandra då ändringssökandens märke består av fyra bokstäver medan Puur Smaak (figur) består av nio bokstäver i en märkeshelhet bestående av två ord. Inget tyder på att det motanförda märket Puur Smaak (figur) skulle benämnas med endast begynnelseordet.

Begreppsmässigt utgör de motanförda märkena PUUR VODKA (figur) och Puur Smaak (figur) helheter som tydligt skiljer sig från adjektivet "puur" i ändringssökandens märke.

Den finska genomsnittskonsumenten är betydligt mer upplyst i fråga om språk och särskilt språklig härledningsförmåga än vad det överklagade beslutet antyder. Den finska genomsnittskonsumenten kan sammankoppla PUUR VODKA (figur) med engelska begreppet "pure vodka" och därmed förstå ordets rätta betydelse. Märket Puur Smaak (figur) kan på samma sätt förknippas med svenska språkets "smak" och det närliggande finska ordet "maku".

Patent- och registerstyrelsens utlåtande

Det har inte anförts något sådant som skulle ge anledning till ändring av det överklagade beslutet.

Ändringssökandens utsaga

I märkeshelheterna PUUR VODKA (figur) och Puur Smaak (figur) har ordet "puur" en beskrivande karaktär. Deskriptiviteten kan utan svårighet uppfattas av en genomsnittskonsument. Betraktade som helheter skiljer sig märkena fonetiskt, visuellt och begreppsmässigt från varandra.

Ändringssökanden har begränsat tjänsteförteckningen i klass 35 på följande sätt: "Advertising; office functions; organisation, operation and supervision of loyalty and incentive schemes; provision of business information; retail services connected with the sale of food, non-alcoholic drinks, beer and printed matter".

Patent- och registerstyrelsens utsaga

Trots ändringssökandens begränsning av tjänsteförteckningen i klass 35 är tjänsterna "retail services connected with the sale of food, non-alcoholic drinks, beer" fortfarande av samma eller liknande slag som för det motanförda märket PUUR VODKA (figur).

Begränsningarna i fråga om tjänsterna i klass 35 har dock delvis avlägsnat förväxlingsbarheten och således kan registreringen godkännas i fråga om följande tjänster "Advertising; office functions; organisation, operation and supervision of loyalty and incentive schemes; provision of business information; retail services connected with the sale of printed matter".

MARKNADSDOMSTOLENS AVGÖRANDE

Motivering

Frågeställningen i ärendet

Compass Group Holdings PLC:s internationella registrering 10.3.2011 av varumärket nr 1087860 puur (figur) har ansetts gälla i Finland endast delvis. På sätt som framgår av motiveringarna i det överklagade beslutet har den internationella registreringen befunnits vara förväxlingsbar beträffande tjänsterna i klass 35 med gemenskapsvarumärket nr 5786231 PUUR VODKA (figur) som registrerats på basis av en ansökan som getts in 26.3.2007 samt beträffande varorna i klasserna 29 och 30 med gemenskapsvarumärket nr 6751242 Puur Smaak (figur) som registrerats på basis av en ansökan som getts in 13.3.2008. Båda de motanförda gemenskapsmärkena har således registrerats på basis av tidigare ansökningar.

Compass Group Holdings PLC har begränsat tjänsteförteckningen i klass 35 till den del den har befunnits utgöra ett hinder för registeringen genom att ta bort tjänsterna "business management" och "business administration" samt genom att ändra tjänsterna "retail services connected with the sale of food and drink" att gälla "retail services connected with the sale of food, non-alcoholic drinks and beer".

Det är i ärendet fråga om huruvida den internationella registreringen puur (figur) efter den ovan beskrivna begränsningen av tjänsteförteckningen beträffande klass 35 är förväxlingsbar med gemenskapsvarumärket PUUR VODKA (figur) och beträffande varorna i klass 29 och 30 med gemenskapsvarumärket Puur Smaak (figur).

Tillämpliga bestämmelser

Ett varumärke får enligt 14 § 1 mom. 9 punkten varumärkeslagen inte registreras om märket kan förväxlas med ett gemenskapsvarumärke som har registrerats på basis av en tidigare ansökan.

Enligt 6 § 1 mom. varumärkeslagen anses kännetecken förväxlingsbara endast om de avser varor av samma eller liknande slag. Vad som i varumärkeslagen stadgas om varor gäller enligt lagens 1 § 3 mom. på motsvarande sätt tjänster.

Jämförelse av tjänster och varor

Efter begränsningen av tjänsteförteckningen i klass 35 är den internationella registreringens tjänster "retail services connected with the sale of food, non-alcoholic drinks and beer" fortsättningsvis av samma eller liknande slag som tjänsterna "consultancy on the purchase and resale of alcoholic beverages (except beers), in particular vodka" för det motanförda gemenskapsvarumärket PUUR VODKA (figur).

Däremot är den internationella registreringens tjänster "advertising; office functions" inte av samma eller liknande slag som tjänsterna för märket PUUR VODKA (figur). Marknadsdomstolen finner därmed att det inte finns hinder för att göra den internationella registreringen gällande i Finland till den del den gäller tjänsterna "advertising; office functions" i klass 35.

Det är ostridigt att den internationella registreringens varor i klasserna 29 och 30 är av samma eller liknande slag som varorna i de motsvarande klasserna för det motanförda gemenskapsvarumärket Puur Smaak (figur).

Jämförelse av märkena

Enligt vedertagen rättspraxis ska bedömningen av förväxlingsbarheten mellan varumärkena grunda sig på varumärkenas visuella likhet, ljudlikhet eller begreppsmässiga likhet och hänsyn ska särskilt tas till deras särskiljande och dominerande beståndsdelar.

Den internationella registreringen består av ordet puur i en stiliserad snittvariant. Ordet betyder "ren" på holländska, men denna innebörd känner den finska genomsnittskonsumenten inte till. Ordet utgör därmed ett märke med särskiljningsförmåga för varorna och tjänsterna som registreringen avser.

I det motanförda märket PUUR VODKA (figur) är ordet PUUR den klart särskiljande och dominerande delen till följd av att ordet VODKA är ett direkt beskrivande ord för de tjänster som anknyter till alkoholdrycker. Vid bedömningen av förväxlingsbarheten är det inte avgörande att märket har ett obetydligt figurelement.

Det motanförda märket Puur Smaak (figur) består förutom av dessa två ord även av en figur som placerats framför orden. Figuren föreställer ett blad innanför en kvadrat. Även i detta motanförda märke bildar ordet puur en särskiljande, central och dominerande del beträffande varorna i klass 29 och 30 då en finsk genomsnittskonsument beträffande livsmedel sammankopplar ordet smaak med det svenska ordet smak. Därtill är bladfigurer mycket vanliga i samband med livsmedel och konsumenten kan uppfatta att det syftar på själva varorna eller deras sammansättning.

Den internationella registreringen har bildats av ordet puur, som ingår i de tidigare registrerade gemenskapsvarumärkena, och som är visuellt i det närmaste identiskt och fonetiskt och begreppsmässigt helt identiskt med de tidigare märkenas centrala och särskiljande del puur. De övriga beskrivande orden eller figurelementen eliminerar inte genomsnittskonsumentens uppfattning om att de ifrågavarande märkenas varor och tjänster har samma kommersiella ursprung.

Slutsats

På ovan nämnda grunder finner marknadsdomstolen att den internationella registreringen nr 1087860 puur (figur) som helhet betraktad är förväxlingsbar med det för tjänster av samma eller liknande slag registrerade gemenskapsvarumärket nr 5786231 PUUR VODKA (figur) beträffande följande tjänster i klass 35: "retail services connected with the sale of food, non-alcoholic drinks and beer". Likaså är den internationella registreringen förväxlingsbar med det för varor av samma eller liknande slag registrerade gemenskapsvarumärket nr 6751242 Puur Smaak (figur) beträffande de varor i klass 29 och 30 som nämns i den internationella registreringens varuförteckning.

Slutresultat

Marknadsdomstolen upphäver Patent- och registerstyrelsens beslut 20.3.2013 delvis och återförvisar ärendet till Patent- och registerstyrelsen för godkännande av att den internationella registreringen registreringsnummer 1087860 puur (figur) är gällande i Finland även för tjänsterna "advertising; office functions" i klass 35. I övrigt förkastas besvären.

HUR BESVÄR ANFÖRS

Marknadsdomstolens beslut får överklagas genom besvär hos högsta förvaltningsdomstolen. En besvärsanvisning finns som bilaga.

Ärendet har enhälligt avgjorts av marknadsrättsdomarna Anne Ekblom-Wörlund, Sami Myöhänen och Sirkku Seppälä.

PRS beslut

OBSERVERA

Den som vill veta om beslutet har vunnit laga kraft ska kontakta högsta förvaltningsdomstolen.