MAO:30/15

ÖVERKLAGAT BESLUT

Patent- och registerstyrelsens beslut 5.9.2013 (bifogat)

HANDLÄGGNINGEN I MARKNADSDOMSTOLEN

Besvären

Yrkande

Altadis Luxembourg S.A. har yrkat att marknadsdomstolen upphäver det överklagade beslutet och återförvisar ärendet till Patent- och registerstyrelsen för registrering av det sökta märket smart BLUE SININEN (figur).

Grunder

Det till registrering sökta märket smart BLUE SININEN (figur) är inte som helhet betraktat förväxlingsbart med det motanförda gemenskapsvarumärket nr 1084565 Smart. Det sökta märket skiljer sig såväl visuellt som fonetiskt och begreppsmässigt från det motanförda gemenskapsvarumärket.

Altadis Luxembourg S.A. har registrerat varumärket nr 138487 SMART tidigare än det motanförda gemenskapsvarumärket. Det tidigare registrerade varumärket har länge varit i bruk för varor i klass 34. Omsättningskretsen känner igen märket och förväxlar det inte med andra märken.

Det tidigare registrerade ordmärket SMART utgör en beståndsdel i det nu sökta figurmärket, som även har andra beståndsdelar. Figurmärket är trefärgat, innehåller ett mönster och därtill ordet BLUE som definierar ordet smart. Från märket kan även orden BLÅ och SININEN utläsas.

Det sökta märket smart BLUE SININEN skiljer sig fonetiskt från det motanförda gemenskapsvarumärket Smart som har endast en beståndsdel. Fara för förväxling föreligger således inte.

Att det sökta märket innehåller ordet smart saknar betydelse eftersom Altadis Luxembourg S.A. har en tidigare rättsgrund till ordet på basis av en tidigare registrering som gäller varor av samma slag. Enligt rättspraxis kan vid helhetsbedömningen av förväxlingsbarheten beaktas att sökanden äger en tidigare rätt till en beståndsdel som ingår i det motanförda märket. Altadis Luxembourg S.A. har således rätt att ta in ordet smart som en del i det nya sökta märket.

Patent- och registerstyrelsens utlåtande

I besvären har inte anförts något sådant som skulle ge anledning till ändring av det överklagade beslutet. Att Altadis Luxembourg S.A. äger ett varumärke med en tidigare rättsgrund medför inte en rätt att registrera en variation av det tidigare registrerade varumärket oberoende av att ett hinder för registrering föreligger.

Ändringssökandens utsaga

Altadis Luxembourg S.A. har gett en utsaga.

MARKNADSDOMSTOLENS AVGÖRANDE

Motivering

I ärendet är det fråga om huruvida det sökta märket smart BLUE SININEN (figur) är förväxlingsbart med det på basis av en tidigare ansökan registrerade gemenskapsvarumärket nr 1084565 Smart.

Tillämpliga bestämmelser

Ett varumärke får enligt 14 § 1 mom. 9 punkten varumärkeslagen inte registreras om märket kan förväxlas med ett gemenskapsvarumärke enligt lagens 57 § som har registrerats på basis av en tidigare ansökan. Enligt 6 § 1 mom. varumärkeslagen anses kännetecken enligt sagda lag förväxlingsbara endast om de avser varor av samma eller liknande slag.

Av 7 § varumärkeslagen följer att då flera enligt lagens 1 eller 2 § gör anspråk på ensamrätt till varukännetecken, som är förväxlingsbara, ska företräde ges den som kan åberopa tidigaste rättsgrund, om inte annat följer av lagens 8 eller 9 §.

Betydelsen av ändringssökandens tidigare registrerade varumärke

Altadis Luxembourg S.A. har med hänvisning till sin registrering nr 138487 SMART, som registrerats tidigare än det motanförda gemenskapsvarumärket, framfört att bolaget har en tidigare rättsgrund till ordet smart och på den grunden har rätt att ta in ordet som en beståndsdel i det nu sökta varumärket.

Högsta förvaltningsdomstolen har i sina beslut 20.8.2013 liggarnummer 2575 och 2576 funnit att det av tidsprioritetsregeln enligt 7 § varumärkeslagen eller dess förarbeten inte kan härledas en rätt att få registrerat en variation av ett varumärke som skyddas av en tidigare registrering oberoende av ett registreringshinder som ska beaktas enligt 14 § 1 mom. 9 punkten varumärkeslagen.

Högsta förvaltningsdomstolens beslut 18.3.2014 liggarnummer 816, beträffande registeringen av Smart Sma (figur), har gällt samma motanförda märke och samma tidigare registrerade märke som i det aktuella fallet. Högsta förvaltningsdomstolen har i sitt beslut ansett att det sökta varumärket Smart Sma (figur) är förväxlingsbart med gemenskapsvarumärket Smart. Förväxlingsbarheten har inte eliminerats av ändringssökandens tidigare varumärkesregistering SMART.

Med beaktande av högsta förvaltningsdomstolens ovannämnda beslut finner marknadsdomstolen att ändringssökandens tidigare registrering SMART inte medför en rätt för ändringssökanden att ta in ordet smart som en del i det till registrering sökta märket oberoende av det motanförda gemenskapsvarumärket.

Varuslagslikhet

Det till registrering sökta märket smart BLUE SININEN (figur) och det motanförda gemenskapsvarumärket Smart omfattar varor av samma och liknande slag.

Märkeslikhet

Det sökta märket innehåller orden smart, BLUE och SININEN samt andra ord som betyder blått på olika språk. Därtill innehåller märket orden fine tobacco blend som är skrivna under ordet smart med en tydligt mindre fontstorlek. I märket ingår tre färger, blått, vitt och grått samt en av blåa och vita tvärstreck avgränsad bakgrundsbild, som liknar en etikett, med ordet smart skrivet med större vita bokstäver än den övriga texten. Orden som betyder blått förekommer på ett flertal ställen i ett utförande med blått och olika nyanser av grått samt i olika storlekar, dels horisontellt och dels vertikalt. Av dessa ord framträder speciellt ordet BLUE som placerats under ordet smart. Ordet BLUE är skrivet med relativt stora bokstäver i blått, medan de övriga motsvarande orden är skrivna i olika nyanser av grått. Alla typsnitt i märket är relativt sedvanliga.

Det motanförda gemenskapsvarumärket består endast av ordet Smart.

Ordet smart ingår både i det sökta märket och i det motanförda gemenskapsvarumärket. Utöver det gemensamma ordet skiljer sig det sökta märket från det motanförda gemenskapsvarumärket genom de olika orden som betyder blått på olika språk, men också genom typsnitt, färg och figurelement.

I det sökta märket framhävs speciellt ordet smart till följd av den stora fontstorleken och den vita färgen som skiljer sig tydligt från bakgrundsfärgen. Orden fine tobacco blend betyder fin tobaksblandning, och orden beskriver de varor som det sökta märket avser i klass 34. Med anledning av detta och med beaktande av att orden är skrivna med en liten fontstorlek och placerade under ordet smart, har orden endast en sekundär ställning i det sökta märket. Färgerna som ingår i märket och orden som betyder blått på olika språk samt figurelementen får således en mindre betydande roll. Ordet smart bör inte anses beskriva de varor märket avser. Ordet smart kan följaktligen anses som märkets särskiljande och dominerande del.

Med beaktande av det ovan sagda finner marknadsdomstolen att det sökta märket på basen av den identiska delen smart liknar det motanförda gemenskapsvarumärket både visuellt, fonetiskt och begreppsmässigt.

Helhetsbedömning

Förväxlingsbarhet mellan märken ska bedömas som en helhet med hänsyn till alla de faktorer som är betydande i varje enskilt fall. Ju mera varorna som varumärkena avser liknar varandra, desto större är risken för förväxling mellan märkena.

Omsättningskretsen i fråga om tobak och därtill anknutna produkter i klass 34 kan å ena sidan anses vara förhållandevis uppmärksam och kan i högre grad anses fästa avseende vid varumärket än i dagligvaruhandeln i allmänhet. Å andra sidan är reklam för tobak enligt den finska lagstiftningen om tobaksprodukter i huvudsak förbjuden och produkterna eller varumärkena får inte synas i detaljhandeln. Konsumenterna kan endast i sällsynta fall jämföra märkena direkt med varandra. Vid bedömningen av förväxlingsbarheten kan konsumenterna inte trots sin uppmärksamhet antas minnas skillnaderna mellan märkena, vilka bör betraktas som rätt små.

Det sökta märket och det motanförda gemenskapsvarumärket liknar varandra. Märkena gäller också varor av samma eller liknande slag. Då det tidigare gemenskapsvarumärket Smart i sin helhet ingår i det nu sökta märket och ordet smart är dess dominerande del, är färgsättningen, mönstret eller orden som betyder blått eller fin tobaksblandning inte ägnade att i tillräcklig grad eliminera den uppfattning om samma kommersiella ursprung som märket skapar hos den relevanta omsättningskretsen. Följaktligen är det till registrering sökta märket som helhet betraktat förväxlingsbart med gemenskapsvarumärket Smart.

Slutsats

På ovannämnda grunder finner marknadsdomstolen att det till registrering sökta märket smart BLUE SININEN (figur) är förväxlingsbart med gemenskapsvarumärket Smart. Besvären ska därför förkastas.

Slutresultat

Marknadsdomstolen förkastar besvären.

HUR BESVÄR ANFÖRS

Enligt 7 kap. 2 § 1 mom. lagen om rättegång i marknadsdomstolen får ändring i detta beslut sökas genom besvär hos högsta förvaltningsdomstolen endast om högsta förvaltningsdomstolen meddelar besvärstillstånd. En besvärsanvisning finns som bilaga.

Ärendet har enhälligt avgjorts av marknadsrättsdomarna Maarit Lindroos, Anna-Mari Porkkala-Hietala och Markus Mattila.

PRH beslut

OBSERVERA

Den som vill veta om veslutet har vunnit laga kraft ska kontakta högsta förvaltningsdomstolen.