MAO:31/15

ÖVERKLAGAT BESLUT

Patent- och registerstyrelsens beslut 17.12.2013 (bifogat)

HANDLÄGGNINGEN I MARKNADSDOMSTOLEN

Besvären

Yrkande

Altadis Luxembourg S.A. har yrkat att marknadsdomstolen upphäver det överklagade beslutet och återförvisar ärendet till Patent- och registerstyrelsen för registrering av det sökta märket Smart FINE TOBACCO BLEND QUALITY SINCE 1921 (figur).

Grunder

Det till registrering sökta märket Smart FINE TOBACCO BLEND QUALITY SINCE 1921 (figur) är inte som helhet betraktat förväxlingsbart med de motanförda gemenskapsvarumärkena nr 1084565 Smart och nr 11261658 Smart Smoke Different (figur). Det sökta märket skiljer sig såväl visuellt som fonetiskt och begreppsmässigt från de motanförda gemenskapsvarumärkena.

Altadis Luxembourg S.A. har registrerat varumärket nr 138487 SMART tidigare än de motanförda gemenskapsvarumärkena. Det tidigare registrerade varumärket har länge varit i bruk för varor i klass 34. Omsättningskretsen känner igen märket och förväxlar det inte med andra märken.

Det tidigare registrerade ordmärket SMART utgör en beståndsdel i det nu sökta figurmärket, som även har andra beståndsdelar. Figurmärket är trefärgat, innehåller ett mönster och därtill orden FINE TOBACCO BLEND QUALITY SINCE 1921.

Det sökta märket Smart FINE TOBACCO BLEND QUALITY SINCE 1921 skiljer sig som helhet betraktat från det motanförda gemenskapsvarumärket Smart som har endast en beståndsdel och från det motanförda gemenskapsvarumärket Smart Smoke Different (figur). Fara för förväxling föreligger således inte.

Att det sökta märket innehåller ordet smart saknar betydelse eftersom Altadis Luxembourg S.A. har en tidigare rättsgrund till ordet på basis av en tidigare registrering som gäller varor av samma slag. Enligt rättspraxis kan vid helhetsbedömningen av förväxlingsbarheten beaktas att sökanden äger en tidigare rätt till en beståndsdel som ingår i det motanförda märket. Altadis Luxembourg S.A. har således rätt att ta in ordet smart som en del i det nya sökta märket.

Patent- och registerstyrelsens utlåtande

I besvären har inte anförts något sådant som skulle ge anledning till ändring av det överklagade beslutet. Att Altadis Luxembourg S.A. äger ett varumärke med en tidigare rättsgrund medför inte en rätt att registrera en variation av det tidigare registrerade varumärket oberoende av att ett hinder för registrering föreligger.

Ändringssökandens utsaga

Altadis Luxembourg S.A. har inte utnyttjat möjligheten att ge en utsaga i ärendet.

MARKNADSDOMSTOLENS AVGÖRANDE

Motivering

I ärendet är det fråga om huruvida det sökta märket Smart FINE TOBACCO BLEND QUALITY SINCE 1921 (figur) är förväxlingsbart med de på basis av tidigare ansökningar registrerade gemenskapsvarumärkena nr 1084565 Smart och nr 11261658 Smart Smoke Different (figur).

Tillämpliga bestämmelser

Ett varumärke får enligt 14 § 1 mom. 9 punkten varumärkeslagen inte registreras om märket kan förväxlas med ett gemenskapsvarumärke enligt lagens 57 § som har registrerats på basis av en tidigare ansökan. Enligt 6 § 1 mom. varumärkeslagen anses kännetecken enligt sagda lag förväxlingsbara endast om de avser varor av samma eller liknande slag.

Av 7 § varumärkeslagen följer att då flera enligt lagens 1 eller 2 § gör anspråk på ensamrätt till varukännetecken, som är förväxlingsbara, ska företräde ges den som kan åberopa tidigaste rättsgrund, om inte annat följer av lagens 8 eller 9 §.

Betydelsen av ändringssökandens tidigare registrerade varumärke

Altadis Luxembourg S.A. har med hänvisning till sin registrering nr 138487 SMART, som registrerats tidigare än de motanförda gemenskapsvarumärkena, framfört att bolaget har en tidigare rättsgrund till ordet smart och på den grunden har rätt att ta in ordet som en beståndsdel i det nu sökta varumärket.

Högsta förvaltningsdomstolen har i sina beslut 20.8.2013 liggarnummer 2575 och 2576 funnit att det av tidsprioritetsregeln enligt 7 § varumärkeslagen eller dess förarbeten inte kan härledas en rätt att få registrerat en variation av ett varumärke som skyddas av en tidigare registrering oberoende av ett registreringshinder som ska beaktas enligt 14 § 1 mom. 9 punkten varumärkeslagen.

Högsta förvaltningsdomstolens beslut 18.3.2014 liggarnummer 816, beträffande registeringen av Smart Sma (figur), har gällt samma motanförda märke, gemenskapsvarumärket Smart, och samma tidigare registrerade märke som i det aktuella fallet. Högsta förvaltningsdomstolen har i sitt beslut ansett att det sökta varumärket Smart Sma (figur) är förväxlingsbart med gemenskapsvarumärket Smart. Förväxlingsbarheten har inte eliminerats av ändringssökandens tidigare varumärkesregistering SMART.

Med beaktande av högsta förvaltningsdomstolens ovannämnda beslut finner marknadsdomstolen att ändringssökandens tidigare registrering SMART inte medför en rätt för ändringssökanden att ta in ordet smart som en del i det till registrering sökta märket oberoende av de motanförda gemenskapsvarumärkena.

Varuslagslikhet

Det till registrering sökta märket Smart FINE TOBACCO BLEND QUALITY SINCE 1921 (figur) och de motanförda gemenskapsvarumärkena Smart samt Smart Smoke Different (figur) omfattar varor av samma och liknande slag.

Märkeslikhet

Det sökta märket innehåller ordet smart, som står skrivet i en stor fontstorlek och som har placerats i mitten av märket sett ut en vertikal riktning. Orden fine tobacco blend har placerats under ordet smart och är skrivna i en tydligt mindre fontstorlek. I märkets övre vänstra hörn finns ett relativt litet rävmotiv på en cirkulär bakgrund. Vid motivet har även orden quality since 1921 skrivits i en liten fontstorlek. Märkets bakgrund är indelad i olikfärgade sektioner med hjälp av tvärstreck.

Ordet smart är gemensamt för både det sökta märket och de motanförda gemenskapsvarumärkena. Gemenskapsvarumärket nr 1084565 Smart består enbart av ordet smart medan gemenskapsvarumärket nr 11261658 Smart Smoke Different (figur) består av ordet smart skrivet i en stor fontstorlek samt orden smoke different som är skrivna under ordet smart i en mindre fontstorlek. I märket ingår därtill ett stiliserat klövermotiv.

I det sökta märket framhävs ordet smart på grund av dess stora fontstorlek, ordets centrala placering och dess vita färg som skiljer sig tydligt från den svarta bakgrunden. Orden fine tobacco blend betyder fin tobaksblandning och beskriver de varor som det sökta märket avser i klass 34. Med anledning av detta och med beaktande av att orden är skrivna med en liten fontstorlek och placerade under ordet smart, har orden endast en sekundär ställning i det sökta märket. Orden quality since 1921 betyder "kvalitet sedan 1921", och uttrycket har inte särskiljningsförmåga. Då man ytterligare beaktar de ifrågavarande ordens och rävmotivets relativt lilla storlek samt deras placering i märkets övre vänstra hörn, har även orden quality since 1921 och rävmotivet en sekundär ställning i det sökta märket. Ordet smart kan inte anses beskriva de varor som det sökta märket avser.

På ovan nämnda grunder kan ordet smart anses vara den dominerande beståndsdelen i det sökta märket. Även i gemenskapsvarumärket nr 11261658 Smart Smoke Different (figur) bör ordet smart anses vara den dominerande delen. Orden smoke different är skrivna under ordet smart i en tydligt mindre fontstorlek än ordet smart. Därtill hänvisar ordet smoke till rökning eller rök och beskriver således de varor som märket avser i bland annat klass 34. Klövermotivet som ingår i märket är tämligen sedvanligt och placerat mitt i ordet smart, och motivet skiljer sig inte heller från märket genom sin storlek.

Med beaktande av det ovan sagda finner marknadsdomstolen att det sökta märket på basen av den identiska delen smart liknar de motanförda gemenskapsvarumärkena både visuellt, fonetiskt och begreppsmässigt.

Helhetsbedömning

Förväxlingsbarhet mellan märken ska bedömas som en helhet med hänsyn till alla de faktorer som är betydande i varje enskilt fall. Ju mera varorna som varumärkena avser liknar varandra, desto större är risken för förväxling mellan märkena.

Omsättningskretsen i fråga om tobak och därtill anknutna produkter i klass 34 kan å ena sidan anses vara förhållandevis uppmärksam och kan i högre grad anses fästa avseende vid varumärket än i dagligvaruhandeln i allmänhet. Å andra sidan är reklam för tobak enligt den finska lagstiftningen om tobaksprodukter i huvudsak förbjuden och produkterna eller varumärkena får inte synas i detaljhandeln. Konsumenterna kan endast i sällsynta fall jämföra märkena direkt med varandra. Vid bedömningen av förväxlingsbarheten kan konsumenterna inte trots sin uppmärksamhet antas minnas skillnaderna mellan märkena, vilka bör betraktas som rätt små.

Det sökta märket och de motanförda gemenskapsvarumärkena liknar varandra. Märkena gäller också varor av samma eller liknande slag. Då det tidigare gemenskapsvarumärket nr 1084565 Smart i sin helhet ingår i det nu sökta märket och då ordet smart som utgör den dominerande beståndsdelen i gemenskapsvarumärket nr 11261658 Smart Smoke Different (figur) dessutom också utgör den dominerande beståndsdelen i det sökta märket, är de andra orden eller mönstringen som ingår i det sökta märket inte ägnade att i tillräcklig grad eliminera den uppfattning om samma kommersiella ursprung som märket skapar hos den relevanta omsättningskretsen. Följaktligen är det till registrering sökta märket som helhet betraktat förväxlingsbart med gemenskapsvarumärkena Smart och Smart Smoke Different (figur).

Slutsats

På ovannämnda grunder finner marknadsdomstolen att det till registrering sökta märket Smart FINE TOBACCO BLEND QUALITY SINCE 1921 (figur) är förväxlingsbart med gemenskapsvarumärkena Smart och Smart Smoke Different (figur). Besvären ska därför förkastas.

Slutresultat

Marknadsdomstolen förkastar besvären.

HUR BESVÄR ANFÖRS

Enligt 7 kap. 2 § 1 mom. lagen om rättegång i marknadsdomstolen får ändring i detta beslut sökas genom besvär hos högsta förvaltningsdomstolen endast om högsta förvaltningsdomstolen meddelar besvärstillstånd. En besvärsanvisning finns som bilaga.

Ärendet har enhälligt avgjorts av marknadsrättsdomarna Maarit Lindroos, Anna-Mari Porkkala-Hietala och Markus Mattila.

PRH beslut

OBSERVERA

Den som vill veta om beslutet har vunnit laga kraft ska kontakta högsta förvaltningsdomstolen.