MAO:429/13

HAKEMUS

Vaatimukset

Abloy Oy on vaatinut, että markkinaoikeus kieltää Multihela Oy:tä 100.000 euron sakon uhalla markkinoimasta ja myymästä lukkorunkoja, joiden tuotenumerot 2014, 2016, 2018, 2020, 4190 SYM ja 4190 EVO SYM ovat identtisiä Abloy Oy:n mekaanisten lukkorunkojen tuoteperheeseen kuuluvien lukkorunkojen tuotenumeroiden kanssa.

Lisäksi Abloy Oy on vaatinut, että Multihela Oy velvoitetaan korvaamaan Abloy Oy:n oikeudenkäyntikulut kulujen osalta 2.320 eurolla ja palkkion osalta 57.070 eurolla eli yhteensä 59.390 eurolla korkoineen.

Perusteet

Multihela Oy:n markkinoimat lukkorungot tuotenumeroiltaan 2014, 2016, 2018, 2020, 4190 SYM ja 4190 EVO SYM ovat vastaavia Abloy Oy:n lukkorunkojen tuotenumeroiltaan 2014, 2016, 2018, 2020 ja 4190 kanssa. Olennaista asiassa on se, että Multihela Oy on jäljitellyt Abloy Oy:n lukkorunkojen tuotenumeroita omassa elinkeinotoiminnassaan. Multihela Oy:n menettely on ollut sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain 1 §:n 1 momentissa tarkoitetuin tavoin hyvän liiketavan vastaista tai muutoin toisen elinkeinonharjoittajan kannalta sopimatonta, ja siinä on käytetty mainitun lain 2 §:n 1 momentissa tarkoitetulla kielletyllä tavalla harhaanjohtavaa ilmaisua.

Abloy Oy:n lukkorunkojen tuotenumerot ovat markkinoilla tunnettuja, sillä Abloy Oy on valmistanut ja markkinoinut niitä vähintään 15 vuoden ajan. Abloy Oy on tuonut kaikki puheena olevilla tuotenumeroillaan varustetut lukkorungot Suomen markkinoille ensimmäisenä. Lukkorunkojen valmistus tuotenumerolla 4190 on aloitettu jo 1970-luvulla sekä tuotenumeroilla 2014 ja 2016 jo 1980-luvulla. Tuotenumeroiden 2018 ja 2020 käyttö ja markkinointi on puolestaan aloitettu 1990-luvun loppupuolella. Mainitut pitkäaikaiset tuotenumerot kuvastavat lukkorunkojen alkuperää Abloy Oy:n tuotteina.

Promenade Research Oy on toteuttanut 20.11.–2.12.2012 välisenä aikana tutkimuksen, jonka kohderyhmänä ovat olleet Suomen Turvaurakoitsijaliitto ry:n jäsenyritykset ja niiden työntekijät. Tutkimuksen mukaan 98 prosenttia vastaajista on tuntenut tuotenumeroinnin. Tutkimukseen vastaajista 96 prosenttia on pystynyt yhdistämään tuotenumerot 2014, 2020 ja 4190 johonkin yritykseen, ja näistä vastaajista 87 prosenttia on yhdistänyt ne Abloy Oy:öön. Abloy Oy:n lukkorungot ovat tulleet edellä mainitussa kohderyhmässään hyvin tunnetuiksi ja ne mielletään kohderyhmässään nimenomaan Abloy Oy:n tuotteiksi.

Multihela Oy on perustettu vuonna 2006. Se markkinoi lukkorunkoja, joiden tuotenumeroina ovat 2014, 2016, 2018, 2020, 4190 SYM ja 4190 EVO SYM. Multihela Oy:n lukkorungot ovat paitsi jäljitelmiä Abloy Oy:n tuotteista niin myös ulkoasultaan yhteneviä ja tuotenumeroinniltaan identtisiä Abloy Oy:n tuotteiden kanssa.

Lukkorunkoja koskevat standardit viittaavat niiden toiminnallisiin vaatimuksiin. Standardit eivät edellytä sitä, että lukkorunkojen tuotenumeroinnin pitäisi olla sama kaikilla standardin vaatimukset täyttävillä lukkorungoilla.

Abloy Oy:n ja Multihela Oy:n tuotteiden jakelukanavat ovat varsin samanlaiset. Tuotteita toimitetaan pääasiassa lukkoliikkeille sekä ovi- ja ikkunateollisuuden käyttöön. Tuotteiden loppukäyttäjiä ovat tyypillisesti taloonsa ovipaketin ostavat kuluttajat.

Lukkorunkojen tuotenumerot ovat loppukäyttäjälle helpoin keino yhdistää ostamansa lukkorunko tiettyyn valmistajaan. Abloy Oy on saanut kuluttajilta asiakaspalautetta, jossa on reklamoitu rikkoontuneesta lukosta, jota asiakas on tuotenumeron 4190 perusteella luullut Abloy Oy:n lukoksi. Kysymyksessä on kuitenkin ollut Multihela Oy:n lukkorunko. Abloy Oy:n ja Multihela Oy:n tuotteiden yhteneväinen ulkonäkö ja tuotenumerointi aiheuttavat ostohetken jälkeen loppukäyttäjien keskuudessa sekaannuksen vaaran. Multihela Oy ei ole riittävällä tavalla pyrkinyt estämään tätä vaaraa.

Multihela Oy:n tuotteiden laatu ei vastaa Abloy Oy:n tuotteiden laatua. Tästä ja sekaannuksen vaarasta johtuen Multihela Oy:n toiminta vahingoittaa Abloy Oy:n goodwill-arvoa.

Multihela Oy:n menettely on ollut myös harhaanjohtava, sillä asianosaisten tuotteiden rakenteellinen eroavaisuus on pientä ja Multihela Oy:n tuotteissa tuotenumerot on sijoitettu samalla tavalla kuin Abloy Oy:n tuotteissa. Multihela Oy:n lukkorungossa on tuotenumeron 4190 yläpuolella teksti SYM, kun taas Abloy Oy:n lukkorungossa on samassa paikassa valmistajaa kuvaava teksti ABLOY. Multihela Oy:n lukkorungon vinoteljessä on samankaltaisuuksia suhteessa Abloy Oy:n tuotteeseen.

Oikeuskäytännössä on katsottu, että sekaannuksen vaarasta tai tahallisuudesta riippumatta elinkeinonharjoittajan menettelyä voidaan pitää hyvän liiketavan vastaisena tai muutoin sopimattomana, kun elinkeinonharjoittaja on markkinoinnissaan oikeudettomasti viitannut toisen elinkeinonharjoittajan toimintaan, tuotteisiin, tunnukseen tai vastaavaan ja sopimattomaksi katsottavalla tavalla, saadakseen taloudellista etua, käyttänyt hyväksi toisen elinkeinonharjoittajan toimenpiteillään kuluttajissa luomaa myönteistä mielikuvaa.

Multihela Oy on oikeudettomasti hyödyntänyt ja vahingoittanut markkinoinnissaan Abloy Oy:n tuotesarjaan liittyvää huomattavaa goodwill-arvoa. Jäljittelemällä Abloy Oy:n tuotteita ja kopioimalla sen lukkorunkojen tuotenumerot omiin tuotteisiinsa Multihela Oy on pyrkinyt oikeudettomasti hyötymään Abloy Oy:n goodwill-arvosta.

VASTAUS

Vaatimukset

Multihela Oy on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää Abloy Oy:n hakemuksen. Kiellon määräämisen varalta Multihela Oy on vaatinut kiellon noudattamiselle kuuden kuukauden sopeutumisaikaa.

Lisäksi Multihela Oy on vaatinut, että Abloy Oy velvoitetaan korvamaan Multihela Oy:n oikeudenkäyntikulut 13.170 eurolla, mikä määrä sisältää yksinomaan palkkion, korkoineen.

Perusteet

Multihela Oy on perustettu vuonna 1990. Tästä yhtiöstä on jakautumalla syntynyt vuonna 2006 uusi nyt vastaajana oleva yhtiö.

Abloy Oy:n lukkorungot eivät ole omaperäisiä eivätkä tunnettuja. Abloy Oy:n tuotteiden tunnettuus ei perustu numeroihin vaan tavaramerkin Abloy ja toiminimen Abloy Oy tunnettuuteen. Abloy Oy:llä ei ole immateriaalioikeudellisia yksinoikeuksia lukkorunkoihinsa tai niiden numerointiin, muotoon taikka tekniikkaan.

Abloy Oy:n teettämä tunnettuustutkimus on suunnattu valtuutetuille Abloy-liikkeille. Tulokset eivät ole objektiivisia ja relevantteja, sillä alan asiantuntijat tosiasiassa tietävät, että markkinoilla useat valmistajat valmistavat samantyyppisiä lukkorunkoja.

Multihela Oy:n tuotteet poikkeavat Abloy Oy:n vastaavista tuotteista. Lisäksi Multihela Oy:n tunnukset, kuten "Multihela", esiintyvät markkinointiaineistossa aina selkeästi. Multihela Oy:n markkinointi ei harhauta, eikä sen ole edes väitetty harhauttavan, markkinoinnin kohderyhmää eli rakennus- ja lukkoalan asiantuntijoita luulemaan Multihela Oy:n tuotteita Abloy Oy:n tuotteiksi.

Abloy Oy:n hakemuksessa mainitut tuotenumerot 2014, 2016, 2018, 2020, 4190 SYM ja 4190 EVO SYM viittaavat pohjoismaiseen käytännön standardiin, joka koskee lukkorunkojen ominaisuuksia (tyyppiä). Abloy Oy ei käytä numerointia tavaramerkkinä, eikä sen tuotteita tunnisteta numeroinnin perusteella. Jotta Abloy Oy:n vaatimukset voisivat menestyä, sen hakemuksessaan viittaamien lukkorunkojen tunnettuuden olisi perustuttava yksinomaan tuotenumeroihin. Ovia koskevaan viralliseen suomalaiseen standardiin viitataan kirjainyhdistelmällä SFS sekä viralliseen eurooppalaiseen standardiin kirjaimilla EN ja DIN.

Multihela Oy on käyttänyt hakemuksessa mainittuja numeroita useiden vuosien ajan ammattimaisilla lukkorunkomarkkinoilla. Lisäksi useat alan toimijat käyttävät samoja tuotenumeroita omissa samantyyppisissä lukkorungoissaan.

Multihela Oy:n lukkorungon 4190 EVO SYM tekniikka on suojattu patentilla. Kyseinen tuote on siten perustellusti omaperäinen toisin kuin Abloy Oy:n tuotenumerolla 4190 varustettu lukkorunko.

Abloy Oy on muotoillut kieltovaatimuksensa epäselvästi, sillä se ei ole käyttänyt kieltovaatimuksessaan mainittuja tuotenumeroita 4190 SYM ja 4190 EVO SYM.

TODISTELU

Asiakirjatodisteet

Abloy Oy

1. Ote Multihela Oy:n tuotekuvastosta
2. Yhteenveto Promenade Research Oy:n loppuvuodesta 2012 tekemän Abloy Oy:n tuotenumeroinnin tunnettuutta koskevan tutkimuksen tuloksista
3. Ote Abloy Oy:n mekaaniset lukkorungot -tuoteperheen tuote-kuvastosta
4. Abloy Oy:n maaliskuussa 2012 vastaanottama reklamaatio Multihela Oy:n rikkoontuneesta lukkorungosta 4190 SYM
5. Standardi SFS 5208
6. Standardi SFS 5210
7. Tuotekuvastojen otteita vuosilta 1986, 1987 ja 2001

Multihela Oy

1. Luettelo Finanssialan keskusliiton ja vakuutusyhtiöiden hyväksymistä lukkorungoista 4190
2. Abus ja Multihela Security -tuotteita koskeva Multihela Oy:n RT-kortti X38-37599 (6/2008)
3. Multihela Oy:n laskut 18.11.1999, 20.9.2001 ja 4.5.2006
4. Otteita eri toimijoiden lukkorunkoja koskevista tuote-esittelyistä
5. Ote Abloy Oy:n virolaiselta internetsivustolta: "Skandinaavia standardi lukukorpused" 4.3.2013
6. Multihela Oy:n patentti FI 121680 B "Pakkolukitustoiminnolla varustettu lukkorunko" (saapumispäivä 22.11.2007)
7. Kaksi Multihela Oy:tä koskevaa kaupparekisterin otetta
8. Ote Kilpailu- ja kuluttajaviraston päätöksestä 14.3.2013 asiassa dnro 428/V1.6.61/2006, erityisesti kohdat 22 ja 23
9. Yleisökeskustelun kopioita internetin keskustelupalstoilta Abloy Oy:n lukkorungoista ("Abloy LC 100") ja niiden vioista vuosina 2006–2013
10. Abloy Oy:n SFS-merkintätapa virallisille SFS-standardeille koskien ovistandardeja 5208–5210 sekä vastaavat RT-kortit 42-10313, 42-10312 ja 42-10311samoista puuovien standardeista
11. Multihela Oy:n lukkorunkojen 4190 SYM ja 4190 EVO käyttöohje, joka oheistetaan asiakkaan asennusohjeisiin
12. Abloy Oy:n internetsivujen kuvaus lukkorungosta 4960

Katselmusesineet

Abloy Oy

1. Abloy Oy:n lukkorunko 4190
2. Multihela Oy:n lukkorunko 4190 SYM

Multihela Oy

1. Abloy Oy:n lukkorunko Abloy 4190
2. Abloy Oy:n lukkorunko Abloy 4190 0809
3. Kaskipuu Oy:n lukkorunko KP 4190
4. Jeldwen Oy:n lukkorunko JELD-WEN 4190
5. Atupa Oy:n lukkorunko ATUPA 4190
6. Suomen Helakeskus Oy:n lukkorunko SHK 4190
7. Tuntemattoman valmistajan lukkorunko 4190
8. Multihela Oy:n lukkorunko 4190 SYM
9. Multihela Oy:n lukkorunko 4190 EVO
10. Abloy Oy:n lukkorunko numeroltaan 4960

Henkilötodistelu

Abloy Oy

1. JH, Abloy Oy:n Lukkorungot-liiketoimintayksikön johtaja
2. PH, Promenade Research Oy:n tutkimusjohtaja

Multihela Oy

1. JL, Multihela Oy:n toimitusjohtaja, todistelu-tarkoituksessa
2. KM, eläkkeellä oleva lukkorunkoalan ammattilainen

MARKKINAOIKEUDEN RATKAISU

Perustelut

Tarkastelun lähtökohdat

1 Abloy Oy:n vaatimus ja sen perusteet huomioon ottaen asiassa on kysymys siitä, saako Multihela Oy käyttää markkinoimissaan lukkorungoissa tiettyjä vastaavia numero- tai numero- ja kirjainyhdistelmiä kuin Abloy Oy on ensimmäisenä alkanut käyttää markkinoimissaan lukkorungoissa. Asiassa ei siis ole kysymys itse lukkorunkojen markkinoinnin kieltämisestä. Asiassa ei myöskään ole Abloy Oy:n vaatimus huomioon ottaen kysymys siitä, onko Multihela Oy:n menettely ollut harhaanjohtavaa siitä syystä, ettei sen lukkorunkojen rintalevyihin puheena olevien numeroiden yhteyteen ole merkitty sen omaa kaupallista tunnusta.

2 Asiassa on riidatonta, että Abloy Oy:llä ei ole yksinoikeuksia sen markkinoimiin lukkorunkoihin tai niiden numerointiin, muotoon taikka tekniikkaan.

3 Abloy Oy on vedonnut vaatimuksensa perustaksi sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain 1 §:n 1 momenttiin ja 2 §:n 1 momenttiin. Abloy Oy:n mukaan Multihela Oy:n menettelyssä on ollut kysymys Abloy Oy:n goodwill-arvon hyväksikäyttämisestä eli maineen norkkimisesta tai sen goodwill-arvon vahingoittamisesta. Lisäksi Multihela Oy:n menettely on aiheuttanut sekaannuksen vaaran ja ollut harhaanjohtavaa.

4 Asiassa on riidatonta, että asianosaiset toimittavat lukkorunkojaan pääasiassa lukkoliikkeille sekä ovi- ja ikkunateollisuuden käyttöön ja että lukko- ja rakennusalan asiantuntijat eivät sekoita asianosaisten tuotteita keskenään.

5 Edelleen asiassa on riidatonta, että vähäisessä määrin asianosaisten markkinoimia lukkorunkoja tarjotaan myös kuluttajille muun muassa rautakaupoissa. Abloy Oy:n mukaan lukkorunkojen loppukäyttäjinä olevat kuluttajat luulevat Multihela Oy:n lukkorungon numeron perusteella virheellisesti, että kyseessä olisi Abloy Oy:n lukkorunko. Tällaista sekaannusta on Abloy Oy:n mukaan tapahtunut myös käytännössä.

Oikeusohjeet

6 Sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain 1 §:n 1 momentin yleislausekkeen mukaan elinkeinotoiminnassa ei saa käyttää hyvän liiketavan vastaista tai muutoin toisen elinkeinonharjoittajan kannalta sopimatonta menettelyä. Saman lain 2 §:n 1 momentin mukaan elinkeinotoiminnassa ei saa käyttää totuudenvastaista tai harhaanjohtavaa ilmaisua, joka koskee omaa tai toisen elinkeinotoimintaa ja on omiaan vaikuttamaan hyödykkeen kysyntään tai tarjontaan taikka vahingoittamaan toisen elinkeinotoimintaa.

7 Kuten mainitun lain esitöistä käy ilmi, Kansainvälisen kauppakamarin markkinoinnin perussäännöistä (ICC-säännöt) voidaan saada johtoa sen arvioimiseksi, onko menettely ollut hyvän liiketavan vastaista. ICC-sääntöjen 15 artiklan mukaan markkinoinnissa ei saa sopimattomasti käyttää hyväksi muun ohessa toisen markkinointikampanjallaan hankkimaa mainetta ja tunnettuutta (goodwill). Myös oikeuskäytännössä on katsottu, että sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain yleislausekkeen vastaista on toisen maineen ja tunnettuuden oikeudeton hyväksikäyttäminen eli norkkiminen.

Kysymyksenasettelu

8 Multihela Oy:n menettelyn pitäminen toisen maineen ja tunnettuuden hyväksikäyttämisenä tai vahingoittamisena edellyttää sitä, että Abloy Oy:n lukkorunkojen numeroinnilla on todettua mainetta ja tunnettuutta. Mikäli näin ei ole, Multihela Oy:n menettelyssä ei ole kysymys maineen norkkimisesta tai goodwill-arvon vahingoittamisesta.

9 Asiassa on mahdollisesti vielä arvioitava, onko Multihela Oy:n menettely ollut sopimatonta sekaannuksen vaaran aiheuttamisen ja harhaanjohtavuuden vuoksi.

Asian arviointi

10 Abloy Oy on varustanut lukkorunkojaan puheena olevilla numeroilla vähintään 15 vuoden ajan, kuten muun ohessa markkinaoikeudessa todistajana kuullun Abloy Oy:n Lukkorungot-liiketoimintayksikön johtajan JH kertomuksesta on ilmennyt. Nykyään Multihela Oy:n lisäksi useat muut valmistajat käyttävät lukkorungoissaan vastaavaa numerointia, kuten numeron 4190 osalta muun ohessa Multihela Oy:n esittämistä katselmusesineistä on ilmennyt. Muiden puheena olevien numeroiden osalta niiden käytön yleisyys on ilmennyt Multihela Oy:n asiakirjatodisteena 4 olevista alan eri toimijoiden markkinointimateriaaleista.

11 Multihela Oy:n asiakirjatodisteena 3 esittämistä laskuista on pääteltävissä, että Multihela Oy:llä on ollut käytössään numero 4190 ainakin vuodesta 2006 ja muita numeroita jo tätä ennen. Markkinaoikeudessa todistelutarkoituksessa kuultu Multihela Oy:n toimitusjohtaja JL on kertonut, että nykyisen Multihela Oy:n edeltäjä on myynyt lukkorunkoa 2014 aina 1990-luvun alkupuolelta saakka. Myös lukkorungot 2016, 2018, 2020 ja 4190 ovat JL:n kertoman mukaan olleet myynnissä pitkään, uusimpana lukkorunko 4190 vuodesta 2004 tai 2005 alkaen.

12 Markkinaoikeudessa Multihela Oy:n nimeämänä todistajana kuultu eläkkeellä oleva lukkoalan ammattilainen KM on kertonut, että alkujaan puheena olevat numerot ovat olleet tuotenumeroita. Sittemmin mainitut numerot ovat muuttuneet enemmänkin tyyppinumeroiksi, jotka kertovat lukkorunkojen ominaisuuksista eivätkä niiden alkuperästä. Muutos on johtunut siitä, että itse lukkorunkojen kopiointi on yleistä eli useat alan toimijat markkinoivat tyypiltään samanlaisia lukkorunkoja, jotka ovat kopioita Abloy Oy:n lukkorungoista. Myös saman numeroinnin käyttö eri toimijoiden markkinoimissa lukkorungoissa on yleistä. Kopioidut tuotteet on helpompi tuoda markkinoille ja myydä ne niitä ostaville elinkeinonharjoittajille, kun ne on varustettu jo olemassa olevilla numeroilla. Siitä, että puheena olevan numeroinnin käyttö sallittaisiin jatkossa vain yhdelle elinkeinonharjoittajalle, ei olisi kuluttajille mitään hyötyä vaan pikemminkin päinvastoin.

13 Abloy Oy:n asiakirjatodisteena 2 esittämän tutkimuksen mukaan lähes kaikki tutkimukseen vastanneista Suomen Turvaurakoitsijaliitto ry:n jäsenistä on vuoden 2012 lopulla tuntenut tuotenumerot 2014, 2020 ja 4190 ja valtaosa vastanneista on yhdistänyt mainitut tuotenumerot Abloy Oy:öön. Asiassa esitetyn perusteella on ilmeistä, että Abloy Oy on markkina-asemastaan johtuen tunnettu tutkimuksen kohderyhmässä. Tästä johtuen ja kun Abloy Oy on käyttänyt puheena olevia numeroita jo pitkään, on selvää, että ne myös yhdistetään Abloy Oy:öön.

14 Edellä todetulla tavalla alun perin Abloy Oy:n käyttöön ottamia tuotenumeroita on kuitenkin sittemmin alettu yleisesti käyttää kuvaamaan lukkorunkojen ominaisuuksia. Ottaen huomioon, että hakemuksessa tarkoitettuja Abloy Oy:n lukkorunkoja vastaavien lukkorunkojen tai jopa niiden kopioiden markkinointi on sallittua ja että tällaisia kilpailevia tuotteita yhdenmukaisesti numeroituna on siis myös käytännössä saatavilla, Abloy Oy:n esittämä tutkimus ei osoita, että nimenomaan Abloy Oy:n hakemuksessa tarkoitetut lukkorunkojen numerot omaisivat tutkimuksen kohderyhmässä edellä mainituissa oikeusohjeissa tarkoitettua mainetta. Abloy Oy ei puolestaan ole väittänytkään, että puheena olevat Abloy Oy:n lukkorunkojen numerot olisivat kuluttajien keskuudessa edes tunnettuja. Todetuista syistä Multihela Oy:n menettelyssä ei ole ollut kysymys Abloy Oy:n väittämästä goodwill-arvon hyväksikäyttämisestä tai vahingoittamisesta.

15 Asiassa ei ole osoitettu, että kuluttajat tunnistaisivat Abloy Oy:n lukkorungot sen tuotteiksi Abloy Oy:n käyttämän numeroinnin perusteella. Näin ollen Multihela Oy:n lukkorungoissaan käyttämä typpinumerointi ei ole aiheuttanut Abloy Oy:n väittämää sekaannuksen vaaraa. Multihela Oy:n nyt tarkasteltavana oleva menettely ei myöskään ole ollut harhaanjohtavaa.

16 Mainitulla perusteilla Abloy Oy:n kieltovaatimus on hylättävä.

Oikeudenkäyntikulut

17 Eräiden markkinaoikeudellisten asioiden käsittelystä annetun lain (1528/2001) 20 §:n 1 momentin mukaan sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain mukaisissa asioissa markkinaoikeudessa sovelletaan oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevia oikeudenkäymiskaaren säännöksiä.

18 Oikeudenkäymiskaaren 21 luvun 1 §:n mukaan asianosainen, joka häviää asian, on velvollinen korvaamaan kaikki vastapuolensa tarpeellisista toimenpiteistä johtuvat kohtuulliset oikeudenkäyntikulut.

19 Multihela Oy on asian voittanut osapuoli. Abloy Oy:llä ei ole ollut huomauttamista Multihela Oy:n oikeudenkäyntikuluvaatimuksesta sen määrän osalta. Näin ollen Abloy Oy on velvollinen korvamaan Multihela Oy:n oikeudenkäyntikulut vaaditun määräisinä.

Päätöslauselma

Hakemus hylätään.

Abloy Oy velvoitetaan suorittamaan Multihela Oy:lle korvauksena oikeudenkäyntikuluista 13.170 euroa. Korvaukselle on maksettava viivästyskorkoa korkolain 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaan siitä lähtien, kun kuukausi on kulunut markkinaoikeuden päätöksen antamisesta.

MUUTOKSENHAKU

Muutosta tähän ratkaisuun saa hakea korkeimmalta oikeudelta valittamalla vain, jos korkein oikeus niillä erityisillä perusteilla, jotka ilmenevät oheisesta valitusosoituksesta, myöntää valitusluvan.

Määräaika valitusluvan pyytämiseen ja valituksen tekemiseen päättyy 20.1.2014.

Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Anne Ekblom-Wörlund, Sami Myöhänen ja Pasi Yli-Ikkelä.

LAINVOIMAISUUS

Lainvoimainen.