MAO:598/2024
Hakemus
Vaatimukset
Kuluttaja-asiamies on vaatinut, että markkinaoikeus kieltää Vaasan Sähkö Oy:tä kuluttajien toistaiseksi voimassa olevissa sähkönmyyntisopimuksissa
1. vetoamasta kuluttajille lähetettävässä hinnanmuutosta koskevassa ilmoituksessa yksinomaisina hinnankorotusperusteina sähkönmyyntiehtojen kohdan 8.6 mukaisiin olosuhteiden olennaiseen muuttumiseen ja sopimus- tai hinnoittelujärjestelyjen uudistamiseen, kun hinnankorotuksen syynä on tosiasiallisesti myös sähkönmyyntiehtojen kohdassa 8.3 tarkoitetut myyjän sähkönhankintakustannukset,
2. korottamasta hintaa vetoamalla hinnankorotuksen perusteina sähkönmyyntiehtojen kohdan 8.6 mukaisiin olosuhteiden olennaiseen muuttumiseen ja sopimus- tai hinnoittelujärjestelyjen uudistamiseen, jos näiden perusteiden mukaiset muutokset yhdessä yhtiön sähkönhankintakustannusten muuttumisen kanssa eivät tosiasiallisesti vastaa suuruudeltaan vähintään kuluttajalle ilmoitettua hinnankorotusta ja
3. yksipuolisesti muuttamasta sovittua hintaa sähkön hankintakustannusten nousun tai olosuhteiden olennaisen muuttumisen ja vanhentuneiden sopimus- tai hinnoittelujärjestelyjen uudistamisen perusteella siten, että sopimuksen mukainen hinta nousee kerralla vähintään 179,44 prosentilla.
Kutakin kieltoa on erikseen tehostettava 200.000 euron sakon uhalla.
Perusteet
Vaasan Sähkö Oy toimii sähkön vähittäismyyjänä ja se on tarjonnut kuluttaja-asiakkailleen Perussähkö-nimistä sähkönmyyntisopimusta, johon on sovellettu yleisinä ehtoina Energiateollisuus ry:n suosittelemia sähkönmyyntiehtoja SME 2014 (jäljempänä myös SME-ehdot).
Perussähkö-sopimus on toistaiseksi voimassa oleva, ja kuluttaja on voinut irtisanoa sopimuksen kahden viikon irtisanomisajalla. Perussähkösopimus ei ole ollut Vaasan Sähkö Oy:n toimitusvelvollisuuden piiriin kuuluva tuote, vaan myös Vaasan Sähkö Oy:llä on ollut oikeus irtisanoa Perussähkö-sopimus kahden viikon irtisanomisajalla.
Vaasan Sähkö Oy on syyskuun 2022 alussa ilmoittanut asiakkailleen Perussähkö-sopimuksen ehtojen yksipuolisesta muuttamisesta 15.10.2022 lukien. Sopimusehtojen muuttamisen myötä Perussähkösopimuksen hinnoittelurakenne on muuttunut siten, että sähköenergian hinta on tarkistettu neljä kertaa vuodessa eli hintajakso on ollut voimassa kolme kuukautta kerrallaan.
Hinnoittelurakenteen muutoksen yhteydessä Vaasan Sähkö Oy on korottanut Perussähkö-sopimuksen yleissähkön sähköenergian hintaa 10,70 sentistä kilowattitunnilta 29,90 senttiin kilowattitunnilta. Hinnankorotuksen suuruus on ollut 179,44 prosenttia.
Kieltovaatimus 1
Vaasan Sähkö Oy:n menettely, jossa se on ilmoittanut kuluttajille Perussähkö-sopimukseen 15.10.2022 tehdyn muutoksen perusteeksi SME-ehtojen kohdassa 8.6 mainitun olosuhteiden olennaisen muuttumisen ja vanhentuneiden sopimus- tai hinnoittelujärjestelyiden uudistamisen jättäen ilmoittamatta hinnankorotusperusteeksi SME-ehtojen kohdassa 8.3 tarkoitettujen Vaasan Sähkö Oy:n sähkönhankintakustannusten muuttumisen, on ollut sähkömarkkinalain 93 §:n 4 momentin vastainen sekä sellaisena sopimusehtokäytäntönä kuluttajien kannalta kohtuuton ja kuluttajansuojalain 3 luvun
1 §:n 1 momentin vastainen.
Vaasan Sähkö Oy:n Perussähkö-sopimuksen hinnan kertakorotuksen perusteena ei ole voinut olla yksinomaan olosuhteiden olennainen muuttuminen tai sopimus- ja hinnoittelujärjestelyjen vanhentuminen. Korotuksen perusteena on ollut myös Vaasan Sähkö Oy:n sähkönhankintakustannusten nousu ottaen huomioon hinnankorotuksen suuruus. Vaasan Sähkö Oy ei ole ilmoittanut sähkön hankintakustannusten muutosperusteesta selkeästi ja läpinäkyvästi.
Kieltovaatimus 2
Vaasan Sähkö Oy:n menettely, jossa se on korottanut Perussähkösopimuksen hintaa ja perustellut korotusta olosuhteiden olennaisella muuttumisella sekä sopimus- tai hinnoittelujärjestelyjen uudistamisella, on ollut sopimusehtokäytäntönä kuluttajansuojalain 3 luvun 1 §:n 1 momentin vastainen, jolleivät Vaasan Sähkö Oy:n ilmoittamien perusteiden mukaiset muutokset yhdessä sen sähkönhankintakustannusten muutosten kanssa ole vastanneet tosiasiallisesti suuruudeltaan vähintään kuluttajille ilmoitettua hinnankorotusta.
Vaasan Sähkö Oy on ilmoittanut, että sen omaa sähköntuotantoa tai tuotanto-osuuksien kautta hankittua sähköä ei myydä suoraan Vaasan Sähkö Oy:n Perussähkö-sopimuksen asiakkaille, vaan sähkö hankitaan asiakkaille kokonaisuudessaan sähköpörssistä. Tästä huolimatta on jäänyt epäselväksi, mikä on omakustannushinnalla hankitun sähkön vaikutus Vaasan Sähkö Oy:n Perussähkö-sopimuksen hankintakustannukseen.
Kieltovaatimus 3
Vaasan Sähkö Oy:n hinnankorotusmenettely on ollut sellainen Perussähkö-sopimuksen sisällön olennainen muutos, joka on ollut ensisijaisesti sähkömarkkinalain 93 §:n 1 momentin vastainen ja sellaisena tai toissijaisesti muutoin kuluttajansuojalain 3 luvun 1 §:n 1 momentin vastaisena kuluttajien kannalta kohtuuton sopimusehtokäytäntö.
Hinnan sopimusehto on kuluttajalle keskeinen sähkönmyyntisopimuksen sisältöä määrittävä ehto. Sähkönmyyntisopimus on välttämättömyyshyödyke, jota ilman nyky-yhteiskunnassa ei voi käytännössä tulla toimeen. Kuluttaja ei ole voinut käytännössä reagoida Vaasan Sähkö Oy:n ilmoittamaan hinnankorotukseen luopumalla kokonaan sähkönmyyntisopimuksesta. Syksyn 2022 kaltaisessa tilanteessa, jossa sähkönmyyntisopimusten hinnat ovat yleisesti kohonneet, edullisempien sopimusten löytäminen ja siten irtisanomisoikeuden käyttö on ollut kuluttajalle kyseisissä olosuhteissa hankalaa.
Sähköyhtiöiden syksyllä 2022 laajalti tekemien hinnankorotusten taustalla on ollut sähkön tukkuhinnan nousu selvästi aiempaa korkeammalle tasolle. Hinnankorotusten tekeminen vähittäin pienempinä kertakorotuksina olisi helpottanut kuluttajien taloudenhallintaa ja aiempaa suurempiin sähkölaskuihin varautumista.
Perussähkö-sopimuksen osapuolista vain Vaasan Sähkö Oy:llä on ollut oikeus muuttaa sopimusta yksipuolisesti. Vaasan Sähkö Oy:n Perussähkö-sopimukseen tekemän hinnan kertakorotuksen perusteena ei ole voinut olla yksinomaan olosuhteiden olennainen muuttuminen tai sopimus- ja hinnoittelujärjestelyjen vanhentuminen, vaan perusteena on ollut myös Vaasan Sähkö Oy:n sähkönhankintakustannusten nousu ottaen huomioon toteutetun hinnankorotuksen suuruus.
Vastaus
Vaatimukset
Vaasan Sähkö Oy on vaatinut, että markkinaoikeus ensisijaisesti hylkää hakemuksen ja toissijaisesti jättää määräämättä kiellon tehosteeksi uhkasakon tai määrää uhkasakon vaadittua pienempänä.
Lisäksi Vaasan Sähkö Oy on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa kuluttaja-asiamiehen korvaamaan Vaasan Sähkö Oy:n oikeudenkäyntikulut 325.091,25 eurolla viivästyskorkoineen.
Perusteet
Loppuvuonna 2022 Suomen sähkömarkkinoilla on ollut energiakriisi, johon ovat vaikuttaneet samanaikaisesti useat ennakoimattomat, Vaasan Sähkö Oy:n vaikutusvallan ulkopuoliset tekijät. Sähkön tukkumarkkinoilla sekä johdannaismarkkinoilla hinnat ovat muuttuneet ennätyskorkeiksi ja epävakaiksi. Samaan aikaan tulevaisuuden hintakehitykseen on liittynyt poikkeuksellisen suurta epävarmuutta. Vaasan Sähkö Oy:n kustannukset ja riskit ovat nousseet olennaisesti muutosten seurauksena.
Kieltovaatimus 1
Sähköyhtiöiden syksyllä 2022 laajalti tekemien hinnankorotusten taustalla on ollut sähkön tukkumarkkinahinnan voimakkaan nousun lisäksi myös muut energiakriisiin liittyvät riskitekijät, jotka sähkönmyyjien on tullut ottaa huomioon asettaessaan toistaiseksi voimassa olevissa sopimuksissa kiinteää hintaa epävarmassa markkinatilanteessa talvelle 2022. Näitä syitä ovat olleet muun ohella johdannaismarkkinoiden hintojen nousu, tukku- ja johdannaismarkkinoiden hintavaihteluiden merkittävä kasvu, energiakriisin aiheuttama epävarmuus tulevasta kehityksestä, Ukrainan sodan seuraukset, Olkiluoto 3:een liittyvät epävarmuudet, riski talvikauden sähköpulasta ja sähköntuotantoon liittyvät riskitekijät. Taustalla on ollut myös sähkömarkkinoiden pysyvämpi muuttuminen olennaisella tavalla uusiutuvien ja sääriippuvaisten sähköntuotantomuotojen osuuden kasvaessa.
Vaasan Sähkö Oy:n yksittäistä sopimusehtomuutosta ei tule katsoa sopimusehtoon rinnastuvaksi vakiintuneeksi sopimusehtokäytännöksi. Toteutettu sopimusehtomuutos ei ole joka tapauksessa ollut kuluttajien kannalta kohtuuton. Vaasan Sähkö Oy:n Perussähkö-sopimukseen 15.10.2022 alkaen tekemälle hinnoittelurakenteen muutokselle ja siitä johtuvalle hinnan määräytymiselle on ollut ollut SME-ehtojen kohdan 8.6 mukaiset perusteet eli olosuhteiden olennainen muuttuminen sekä tarve uudistaa vanhentuneita sopimus- tai hinnoittelujärjestelyjä. Vaasan Sähkö Oy on ilmoittanut muutoksen perusteet kuluttajille selvästi ja SME-ehtojen 8.8 kohdan mukaisesti.
Vaasan Sähkö Oy on kuluttajille lähettämässään ilmoituksessa vedonnut SME-ehtojen kohtaan 8.6. Vaasan Sähkö Oy on voinut vedota kyseiseen ehtokohtaan silloinkin, kun muutosperusteilla on ollut vaikutusta sen sähkön hankintakustannuksiin. Sähkönhankintakustannusten voimakas, ei-tilapäinen nousu on myös itsessään ollut SME-ehtojen kohdan 8.6 mukainen olennainen olosuhdemuutos. Vaasan Sähkö Oy:n ei ole tullut viitata muutoksen perusteena erikseen myös SME-ehtojen kohdan 8.3 mukaiseen sähkön hankintakustannusten muutosperusteeseen.
Kieltovaatimus 2
Kuluttajien hyödyksi pakottavaa säännöstä vastaavassa SME-ehtojen kohdassa 8.6 ei ole rajoitettu hinnankorotuksen määrää. Vaasan Sähkö Oy on hankkinut Perussähkö-asiakkaille myymänsä sähkön kokonaisuudessaan tukkumarkkinoilta.
Vaasan Sähkö Oy:n Perussähkö-sopimuksen mukaisiin lopullisiin hankintakustannuksiin ovat vaikuttaneet fyysisen sähkön hankinnan lisäksi johdannaissopimuksen mukaisen hinnan ja spot-hinnan erotuksen perusteella laskettava johdannaisselvityksen rahaliikenne eli tulos, volyymiriskistä aiheutuvat kustannukset, mukaan lukien tasesähkökustannus, profiiliriskin aiheuttama profiilikustannus ja tietyt muut yleiset kustannukset mukaan lukien tietojärjestelmäkustannukset, kaupankäynnin maksut, rahoitus- ja vakuuskustannukset, sähkönhankintaan liittyvät henkilöstökulut sekä markkinointi- ja hallintokulut.
Vaasan Sähkö Oy:llä on ollut tiedossa lopulliset Perussähkö-sopimuksen hankintakustannukset vasta sähkön toimitushetken jälkeen. Jotta Vaasan Sähkö Oy on voinut noudattaa ilmoitusvelvollisuutta, se on joutunut tekemään päätöksen Perussähkö-sopimuksen hinnasta yli kuukautta ennen korotetun hinnan voimaantuloa eli ennen kuin sähkön lopulliset hankintakustannukset ovat olleet tiedossa.
Perussähkö-sopimuksen hinnanmuutos 15.10.2022 on perustunut huolelliseen arvioon tulevaisuudessa toteutuvien hankintakustannusten kehityksestä ja hinnoitteluun liittyvistä riskitekijöistä.
Vaasan Sähkö Oy ei ole siirtänyt kohonneita hankintakustannuksia kokonaisuudessaan Perussähkö-sopimuksen vähittäismyyntihintoihin vuoden 2022 viimeisellä neljänneksellä. Hankintakustannusten nousu on jälkikäteenkin tarkasteltuna vastannut vähintään kuluttajille ilmoitettua hinnankorotusta. Vaasan Sähkö Oy ei ole myynyt omien tai Mankalaosuuksien kautta tuottamaansa sähköä suoraan kuluttajille, joten tuotetulla sähköllä tai sen omakustannushinnalla ei ole ollut vaikutusta Perussähkö-sopimuksen sähkönhankintakustannuksiin. Kuluttaja-asiamiehellä ei ole toimivaltaa puuttua siihen, miten tai millä hinnalla Vaasan Sähkö Oy hankkii sähköä vähittäismyyntitoimintaan.
Kieltovaatimus 3
Kuluttaja-asiamiehen vaatimus merkitsee sähkömarkkinasääntelyn vastaista viranomaisen toteuttamaa hintasääntelyä. Sähkön vähittäismarkkinoiden sääntely perustuu tehokkaan kilpailun kuluttajille tuomiin etuihin ja hinnoittelun sääntelemättömyyteen sekä kaikkein heikoimmassa asemassa olevien kuluttajien suojaamiseen sosiaalipoliittisin tukitoimin.
Vaasan Sähkö Oy:n tekemä hinnankorotus ei ole ollut kuluttajien kannalta kohtuuton sopimusehtokäytäntö. Väitetyn kohtuuttomuuden arvioinnin tulee olla kokonaisharkintaa eikä perustua yksinomaan yhden hintajakson hinnanmuutoksen prosentuaaliseen muutokseen. Kokonaisharkinnassa on otettava korostetusti huomioon sopimuksen kilpailtu luonne, sopimusmuutoksen syyt, muutosten kokonaisvaikutus sopimuksen sisältöön sekä kuluttajien irtisanomisvapaus.
Vaasan Sähkö Oy:n muutoksen perusteena ovat olleet sen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevat markkinaehtoiset tekijät, jotka ovat perustuneet pakottavaan lainsäädäntöön ja sitä vastaaviin sopimusehtoihin.
Perussähkö-sopimuksen hinta ennen muutosta on koskenut pääosin ajalle 1.7.2022-14.10.2022 määräytyvää vanhan hinnoittelurakenteen mukaista hintaa. Muutoksen jälkeen Perussähkö-sopimuksen kiinteä hinta on ollut voimassa kolme kuukautta, eikä hintaa ole tänä aikana voinut muuttaa. Ensimmäinen hintajakso 15.10.2022 alkaen on ajoittunut talvikaudelle erittäin epävarmassa markkinatilanteessa.
Kyseessä on ollut täysin poikkeuksellinen Euroopan laajuinen energiakriisi. Koska Vaasan Sähkö Oy:n hankintakustannusten ja riskien kasvaminen on perustunut sähkön tukku- ja johdannaismarkkinoiden muutoksiin, markkinaehtoiseen perusteeseen liittyvää sopimusmuutosta ei voida pitää tyypiltään kohtuuttomana.
Myöskään Perussähkö-sopimuksen muutoksen kokonaisvaikutukset sopimuksen sisältöön sekä vaikutuksia kompensoivat tuet ja Vaasan Sähkö Oy:n vapaaehtoiset helpotukset eivät puolla hinnanmuutoksen katsomista kohtuuttomaksi. Tehty hinnoittelurakenteen muutos on tuonut kuluttajille etua.
Perussähkö-sopimuksen 15.10.2022 voimaan tullut hinta 29,90 senttiä kilowattitunnilta on ollut alempi kuin muiden vähittäismyyjien toistaiseksi voimassa olevien sopimusten hinta keskimäärin. Vaasan Sähkö Oy on sittemmin alentanut Perussähkö-sopimuksen hintaa, ja hinta on alentunut myös arvonlisäverokannan muutoksen vuoksi. Vaasan Sähkö Oy ei ole siirtänyt olennaisten markkinamuutosten vaikutuksia sellaisenaan vähittäismyyntihintoihin, vaan se on toiminut kuluttajien etujen mukaisesti jatkamalla tappiollisia Perussähkö-sopimuksia irtisanomisen asemesta.
Kuluttaja on voinut reagoida Vaasan Sähkö Oy:n ilmoittamaan hinnankorotukseen vaihtamalla sähkönmyyjää tai sopimustyyppiä ennen hinnankorotuksen voimaantuloa. Kuluttajan irtisanomisoikeuden käyttö ei ole ollut hankalaa syksyn 2022 kaltaisessa tilanteessa, vaan tarjolla on ollut erilaisia sähkönmyyntisopimuksia.
Toistaiseksi voimassa olevat asteittaiset hinnankorotukset eivät olisi helpottaneet kuluttajien taloudenhallintaa ja aikaisempaa suurempiin sähkölaskuihin varautumista paremmin kuin Vaasan Sähkö Oy:n neljännesvuosittain hinnoitellun Perussähkö-tuotteen tuoma hinnoittelun vakaus ja ennustettavuus sekä sen kuluttajille oma-aloitteisesti tarjoamat maksuhelpotukset.
Kokonaisarvioinnissa on otettava huomioon lisäksi sopimustasapainon säilyminen molempien osapuolten kannalta. Vaasan Sähkö Oy:n riskin ja mahdollisten tappioiden kasvaminen on kuluttajan etujen vastaista, koska vähittäismyyntihinnat nousisivat, sopimusten tarjonta keskittyisi pörssisähkösopimuksiin ja Vaasan Sähkö Oy voisi joutua irtisanomaan vähittäismyyntisopimuksia.
Asiassa ei ole perustetta määrätä uhkasakkoa ja joka tapauksessa vaaditun uhkasakon rahamäärä on ylimitoitettu.
Todistelu
Asiakirjatodistelu
Kuluttaja-asiamies
- Vaasan Sähkö Oy asiakaskirje
- Vaasan Sähkö Oy tilinpäätös 2021
- EPV Energia Oy tilinpäätös 1.1.2021–31.12.2021
- Ote verkkosivulta www.vaasansahko.fi 25.3.2024
Vaasan Sähkö Oy
- Energiateollisuus ry:n suosittelemat yleiset sähkönmyyntiehdot (SME 2014)
- Vaasan Sähkö Oy Perussähkö/Tuulisähkö-ehdot
- Ote valtiovarainministeriön muistiosta ”Arvioita mahdollisista toimista sähkön korkeaan hintaan liittyen” 30.8.2022
- Energiavirasto: ”National Report on the state electricity and gas markets in Finland to the Agency for the Cooperation of Energy Regulators and to the European Commission” Year 2022
- Ote verkkosivulta www.fingrid.fi 17.8.2023
- Ote verkkosivulta tem.fi 16.8.2023
- Ote verkkosivulta www.nordpoolgroup.com 22.8.2023
- Ote verkkosivulta www.astettaalemmas.fi 16.8.2023
- Ote verkkosivulta energiavirasto.fi 16.8.2023
- Ote verkkosivulta energiavirasto.fi 16.8.2023
- Ote julkaisusta Power-Deriva Oy: Vaasan Sähkö Oy sähkökaupan riskikäsikirja 21.2.2022 (salassa pidettävä)
- Vaasan Sähkö Oy, hallituksen kokous 8/2022 pöytäkirja 9.9.2022 (salassa pidettävä)
- Vaasan Sähkö Oy asiakaskirje (sama kuin kuluttaja-asiamiehen asiakirjatodiste 1)
- Laskentataulukko 30.8.2022 (salassa pidettävä)
- Ote verkkosivulta www.vaasansahko.fi 18.8.2023
- Fingrid Oyj: Kantaverkon kehittämissuunnitelman 2023–2024 luonnos
- Vaasan Sähkö Oy asiakaskirje: Perussähkön hinta 21.11.2022–31.3.2023
- Vaasan Sähkö Oy asiakaskirje: Perussähkön hinta 1.4.–30.6.2023
- Vaasan Sähkö Oy asiakaskirje: Perussähkön hinta 1.7.–30.9.2023
- Vaasan Sähkö Oy asiakaskirje: Perussähkön hinta 1.10.–31.12.2023
- Ote verkkosivulta energiavirasto.fi 21.8.2023
- Ote verkkosivulta www.vaasansahko.fi 21.8.2023
- Ote verkkosivulta www.vaasansahko.fi 7.7.2023
- Ote verkkosivulta www.kkv.fi 6.7.2023
- Taulukot hankintakustannus, myyntitulos ja tulos 15.10.–31.12.2022 sekä 1.10.–31.12.2022 (salassa pidettävä)
- Ote verkkosivulta www.epv.fi 17.8.2023
- Clausion FPM Konsolidoitu tuloslaskelma, kvartaali ja vuoden alusta 1.10.2022–31.12.2022 ja 1.1.2022–31.12.2022 (salassa pidettävä)
- Energiavirasto: Arvio Helen Oy:n toimitusvelvollisuustuotteen hinnan kohtuullisuudesta
- Vaasan Sähkö Oy, hallituksen kokous 10/2022 pöytäkirjanote 2.4.2024 (salassa pidettävä)
- Kuvakaappaukset Vaasa I4U Ylläpito 28.11.–30.11.2022 ja 3.5.2023
- Vaasan Sähkö Oy, johtoryhmän kokous 8/2022 ote muistiosta 28.3.2024
- Vaasan Sähkö Oy, Maksusopimukset 1.12.2022–30.4.2023, 13.9.2022
- Ote verkkosivulta www.vaasansahko.fi 4.4.2024
- Vaasan Sähkö Oy:n asiakaslehti Nettessä 3/20222 julkaistut artikkelit ”Yhteinen huoli sähkön hinnasta” ja ”Ole yhteydessä laskusta!”
- Yleisradion verkkosivuilla julkaistu artikkeli ”Kokkolan Energian asiakaspalveluun tulvii huolestuneita soittoja, kun sopimus irtisanottiin tuhansilta asiakkailta – Kuluttajavirasto: Ihan uusi tilanne” 7.9.2022
- Ote Vaasan Sähkö Oy:n asiakastietojärjestelmästä, Vaasan Sähkö Oy maksusopimus 16.12.2022, kuvakaappaus (salassa pidettävä)
Asiantuntijalausunnot
Vaasan Sähkö Oy
- Professori ON:n oikeustieteellinen asiantuntijalausunto 11.10.2022
- Professori KT:n oikeustieteellinen asiantuntijalausunto 15.8.2023
- EK:n asiantuntijalausunto 21.8.2023 (osin salassa pidettävä)
- TT:n asiantuntijalausunto 22.8.2023 (salassa pidettävä)
Henkilötodistelu
Vaasan Sähkö Oy
1. SD, todistelutarkoituksessa
2. H-AÖ
Markkinaoikeuden ratkaisu
Perustelut
1 Asian tausta
1. Vaasan Sähkö Oy toimii sähkön vähittäismyyjänä ja se on tarjonnut kuluttaja-asiakkailleen sähkömarkkinalain 67 §:n mukaisen toimitusvelvollisuuden ulkopuolista Perussähkö-nimistä sähkönmyyntisopimusta. Perussähkö-sopimus on ollut luonteeltaan toistaiseksi voimassa oleva sopimus, jonka sekä kuluttaja että Vaasan Sähkö Oy ovat voineet irtisanoa kahden viikon irtisanomisajalla.
2. Asiassa on riidatonta, että Vaasan Sähkö Oy on 15.10.2022 voimaan tulleella sopimuksen muutoksella muuttanut Perussähkö-sopimuksen hinnoittelurakennetta siten, että sähköenergian hinta on 15.10.2022 alkaen tarkistettu neljä kertaa vuodessa eli hintajakso on ollut voimassa kolme kuukautta kerrallaan. Hinnoittelurakenteen muutoksen yhteydessä Perussähkö-sopimuksen yleissähkön sähköenergianhintaa on korotettu siten, että uusi hinta on ollut 29,90 senttiä kilowattitunnilta, kun aiempi hinta on ollut 10,70 senttiä kilowattitunnilta. Hinnankorotuksen suuruus on ollut 179,44 prosenttia.
3. Vaasan Sähkö Oy on syyskuun 2022 alussa lähettänyt asiakkailleen asiakaskirjeen (kuluttaja-asiamiehen asiakirjatodiste 1 ja Vaasan Sähkö Oy:n asiakirjatodiste 13), jossa on ilmoitettu Perussähkösopimuksen ehtojen yksipuolisesta muuttamisesta 15.10.2022 lukien. Ilmoitus on lähetetty vähintään yhtä kuukautta ennen muutoksen voimaantuloa. Kirjeessä on todettu muun ohella seuraavaa:
”Muutos sopimusehtoihin: Perussähkön hinnoittelutapa muuttuu lokakuussa
Muutamme Perussähkö-tuotteen hinnoittelurakennetta 15.10.2022. Jatkossa sähkösopimuksesi hinta tarkistetaan neljä kertaa vuodessa. Hinta on voimassa 3 kk kerrallaan.
Taustalla ovat lyhyessä ajassa muuttuneet energiamarkkinat, joiden arvaamattomuus on olennaisesti muuttanut olosuhteita ja sähköyhtiöiden toimintaedellytyksiä. Suurien ja usein tapahtuvien hintavaihteluiden vuoksi joudumme hinnoittelemaan tuotteemme eri tavoin kuin aikaisemmin. Tarvitaan joustavampia sähkösopimuksia vastaamaan markkinoiden nopeisiin hintamuutoksiin.
[– –]
Hinta jaksolla 15.10.–31.12.2022
Ensimmäinen jakso sattuu harmillisesti sellaiseen vuodenaikaan, kun markkinahinta tyypillisesti on korkealla. Lisäksi sitä nostattavat tällä hetkellä Ukrainan sodan lieveilmiöt sekä yleinen epävarmuus sähkömarkkinoilla tulevan talven osalta.
Sopimuksesi hinta (sis. alv. 24 %) 15.10.–31.12.2022 mittaustavan mukaan: (Huom! Taulukossa ei ole huomioitu mahdollista arvonlisäveroalennusta 1.12. alkaen.)
Perussähkö sähköenergia
Yleissähkö Energia 29,90 sent/kWh [– –]
Sopimusehtojen mukaisesti sinulla on hinnanmuutostilanteissa oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva sähkönmyyntisopimus. Toivomme tietenkin, että tässä hankalassakin tilanteessa jatkat asiakkaanamme.
[– –]
Lisätietoa:
Ehtojen muuttaminen
Sähkönmyyntiehtojen SME 2014 mukaisesti meillä on sähkönmyyjänä oikeus muuttaa sopimusehtoja mm., jos olosuhteet olennaisesti muuttuvat tai jos sopimus- tai hinnoittelujärjestelyt ovat vanhentuneet (SME 2014:8.6). Uuden hinnoittelurakenteen taustalla ovat lyhyessä ajassa tapahtuneet suuret muutokset energiamarkkinoilla, joiden arvioidaan olevan pysyviä. Tilanteen pysyvyys ei kuitenkaan tarkoita sitä, että hintataso pysyy samana. Alan arvio on, että hinta laskee keväällä.
Sähkösopimusten hintakehitys
Sähkön markkinahinta on hurjassa nousussa. Taustatekijöitä on useita, uusimpana Ukrainassa käytävä sota ja sen lieveilmiöt sekä Olkiluoto 3:n kaupallisen käytön käynnistymisaikataulun epävarmuus. Muutos näkyy koko Euroopassa, eikä yksittäinen sähköyhtiö voi siihen vaikuttaa. Sähkön tulevaan hintakehitykseen liittyykin suuria epävarmuuksia. Tällä hetkellä alan arvio on, että markkinahinta laskee keväällä. Jos näin käy, näkyy se myös sinun sopimuksellasi. Hintavaihtelut ovat kuitenkin tulleet jäädäkseen, ja siten tulemme näkemään sekä korkeita että matalampia sähkön hintoja myös jatkossa.
[– –]
Kvartaaleittain eli vuosineljänneksittäin hinnoiteltu tuote
Kvartaaleittain hinnoiteltu tuote muuttuu 4 krt vuodessa, mikä tarkoittaa sekä mahdollisia nousevia että laskevia hintoja. Hinta seuraa markkinahintaa, mutta suojaa asiakasta hetkittäisiltä korkeilta hintapiikeiltä. [– –]
Määrittelemme Perussähkö- ja Tuulisähkö-tuotteemme hinnan sähkönhankintakustannusten pohjalta.”
4. Sähkömarkkinalain 93 §:n 1 momentin mukaan muun ohella vähittäismyyjä saa muuttaa toistaiseksi voimassa olevan sähkönmyyntisopimuksen mukaisia hintoja ja muita sopimusehtoja vain sopimuksessa yksilöidyllä perusteella edellyttäen, ettei sopimuksen sisältö olennaisesti muutu (kohta 1) tai jos muutokseen on erityistä syytä olosuhteiden olennaisen muuttumisen, vanhentuneiden sopimus- tai hinnoittelujärjestelyjen uudistamisen tai energian säästämiseksi tarpeellisten toimenpiteiden toteuttamisen johdosta (kohta 3).
5. Sähkömarkkinalain 93 §:n 4 momentin mukaan vähittäismyyjän on lähetettävä sopijapuolelleen ilmoitus siitä, miten ja mistä ajankohdasta hinnat tai muut sopimusehdot muuttuvat ja mikä on muutoksen peruste. Vähittäismyyjän ilmoituksessa on mainittava, onko loppukäyttäjällä oikeus irtisanoa sopimus. Jos perusteena on muu syy kuin lainsäädännön muutos tai viranomaisen päätös, sopimusehtojen muutos saa tulla voimaan kuluttajan osalta aikaisintaan kuukauden ja muun loppukäyttäjän osalta aikaisintaan kahden viikon kuluttua ilmoituksen lähettämisestä. Kyseisen momentin säännöksistä ei saa poiketa loppukäyttäjän vahingoksi.
6. Vaasan Sähkö Oy:n asiakirjatodisteena 2 esittämän sopimusehtoja määrittävän asiakirjan mukaan Perussähkö-sopimuksessa käytetään Energiateollisuus ry:n suosittelemia sähkönmyyntiehtoja. Energiateollisuus ry:n suosittelemien yleisten sähkönmyyntiehtojen (SME 2014, Vaasan Sähkö Oy:n asiakirjatodiste 1) kohdan 8.3 mukaan myyjällä on oikeus muuttaa myyntisopimuksen sopimusehtoja ja hintoja, jos muutoksen syynä on muun ohella myyjän sähkönhankintakustannukset. Kyseisen kohdan perusteella myyntisopimuksen ehtoja ei voida muuttaa niin, että myyntisopimuksen sisältö olennaisesti muuttuu.
7. SME-ehtojen kohdan 8.6 mukaan myyjällä on lisäksi oikeus muuttaa sopimusehtoja ja hintoja, jos muutokseen on erityistä syytä muun ohella olosuhteiden olennaisen muuttumisen johdosta.
8. SME-ehtojen kohdan 8.8 mukaan myyjän on lähetettävä käyttäjälle ilmoitus siitä, miten ja mistä ajankohdasta lukien hinnat tai muut sopimusehdot muuttuvat ja mikä on muutoksen peruste. Ilmoituksessa on myös mainittava, onko sopijapuolella oikeus irtisanoa myyntisopimus. Jos perusteena on muu syy kuin lainsäädännön muutos tai viranomaisen päätös, muutos kuluttajille saa tulla voimaan kuukauden kuluttua ilmoituksen lähettämisestä. Ilmoitus lähetetään käyttäjän laskutusosoitteeseen tai muuhun erikseen sovittuun osoitteeseen ja se voi sisältyä esimerkiksi käyttäjälle tulevaan laskuun.
2. Vaasan Sähkö Oy:n hinnankorotusmenettelyn arviointi (kieltovaatimukset 1 ja 3)
2.1 Arvioinnin lähtökohdat
9. Asiassa on kysymys kuluttaja-asiamiehen esittämien kieltovaatimusten 1 ja 3 perusteella siitä, onko Vaasan Sähkö Oy:llä ollut yksin SME-ehtojen kohdassa 8.6 tarkoitetulla perusteella oikeus tehdä 15.10.2022 voimaan tullut Perussähkö-sopimuksen hinnankorotus vai olisiko sen tullut vedota hinnankorotuksen perusteena SME-ehtojen kohtaan 8.3 sekä onko Vaasan Sähkö Oy toiminut sähkömarkkinalain ja SME-ehtojen mukaisesti ilmoittaessaan kuluttaja-asiakkaille hinnankorotuksesta.
10. Markkinaoikeus toteaa, että sähkömarkkinalain 1 §:n 1 momentista, Euroopan parlamentin ja neuvoston sähkön sisämarkkinoita koskevista yhteisistä säännöistä ja direktiivin 2012/27/EU muuttamisesta annetun direktiivin (EU) 2019/944 (sähkömarkkinadirektiivi) 5 artiklan 1 kohdasta sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston sähkön sisämarkkinoista annetun asetuksen (EU) 2019/943 3 artiklan a ja b kohdista käy ilmi se, että sähkömarkkinoilla sähkön tuotanto ja toimitus perustuvat taloudelliselle kilpailulle. Sähkömarkkinadirektiivin edellä mainitun säännöksen mukaan toimittajilla on oltava vapaus määrittää hinta, jolla ne toimittavat sähköä asiakkaille.
11. Kuluttajansuojalain 3 luvun 1 §:n 1 momentin mukaan elinkeinonharjoittaja ei saa käyttää kulutushyödykkeitä tarjotessaan sopimusehtoa, jota kulutushyödykkeen hinta ja muut asiaan vaikuttavat seikat huomioon ottaen on pidettävä kuluttajien kannalta kohtuuttomana. Oikeuskäytännössä elinkeinonharjoittajan säännönmukainen menettely sopimuksen soveltamisessa on rinnastettu sopimusehtoon.
12. Kuluttajansuojaoikeuden lähtökohtana on pidettävä sitä, että elinkeinonharjoittaja voi muuttaa kuluttajasopimuksia yksipuolisesti vain tietyillä edellytyksillä, joista on sovittu sopimusehdoissa. Toistaiseksi voimassa olevissa tai muutoin pitkäaikaisissa sopimussuhteissa erityisesti olosuhteiden muutokset saattavat aiheuttaa tarpeen tarkistaa sopimusehtoja. Hyväksyttävänä ei kuitenkaan voida pitää sitä, että elinkeinonharjoittajalla on rajoittamaton oikeus yksipuolisesti muuttaa sopimuksen sisältöä millä tavalla tahansa (HE 218/1994 vp s. 13).
13. Markkinaoikeus toteaa, että SME-ehtojen kohdan 8.3 ehto perustuu sähkömarkkinalain 93 §:n
1 momentin 1 kohtaan ja kohdan 8.6 ehto puolestaan sähkömarkkinalain 93 §:n 1 momentin 3 kohtaan. Kyseiset ehdot rajoittavat myyjän yksipuolista sopimusehtojen, kuten hinta- tai muun sopimusehdon muuttamista.
14. SME-ehtojen kohdan 8.3 mukaan muutos voi olla oikeutettu sähkönmyyjän sähkönhankintakustannusten vuoksi. Toisaalta ehtokohdassa on rajoitettu sähkönmyyjän oikeutta muuttaa sopimusehtoa tai hintaa siten, ettei sopimuksen sisältöä voida muuttaa olennaisesti.
15. SME-ehtojen kohdan 8.6 mukaan muutos voi olla oikeutettu esimerkiksi olosuhteiden olennaisen muuttumisen vuoksi, mutta kyseisen kohdan perusteella tehtävään sopimus- tai hintamuutokseen sähkönmyyjällä on oltava erityinen syy.
16. Koska mahdollisen sopimusmuutoksen peruste on yksilöity sopimukseen sovellettavissa SME-ehtojen kohdissa 8.3 ja 8.6, sopimuksen yksipuolista muuttamista ei lähtökohtaisesti ole pidettävä kohtuuttomana. Mikäli sopimusmuutos todetaan SME-ehtojen kohdan 8.3 tai kohdan 8.6 vastaiseksi, se voi olla myös kuluttajansuojalain 3 luvun 1 §:n 1 momentin perusteella kohtuuton. Ensiksi mainittuun ehtokohtaan sisältyvään sähkönhankintakustannusten nousuun perustuva sopimusmuutos voi olla kohtuuton sillä perusteella, että sopimuksen sisältö muuttuu olennaisesti. Mikäli Vaasan Sähkö Oy:llä ei ole ollut jälkimmäistä ehtokohtaa sovellettaessa sopimusmuutoksen tekemiseen kohdassa mainittua erityistä syytä, sopimusmuutos voi olla kohtuuton.
17. Sähkönmyyjällä on sähkömarkkinalain 93 §:n 4 momentin ja SME-ehtojen kohdan 8.8 mukaan ilmoitusvelvollisuus sähkönmyyntisopimuksen hinnan tai muiden sopimusehtojen muutoksesta. Sähkönmyyjän on niin ikään ilmoitettava asiakkaalle muutoksen voimaantulo ja peruste sekä mainittava mahdollisesta oikeudesta sopimuksen irtisanomiseen. Tarkoituksena on sähkömarkkinadirektiivin 10 artiklan 4 kohdan mukaan, että sähkönmyyjän on ilmoitettava avoimella ja ymmärrettävällä tavalla loppuasiakkailleen suoraan toimitushintojen muutokset sekä muutoksen syyt, edellytykset ja laajuus.
18. Ilmoitusvelvollisuudella turvataan kuluttajan oikeus saada tietoonsa ne tosiasialliset olosuhteet, joiden vuoksi sähkönmyyjä on päätynyt tekemään ilmoittamansa muutokset. Kun otetaan huomioon, että kuluttaja-asiakkaalla on todennäköisesti sähkömarkkinoilla ammattimaisesti toimivaa sähkönmyyjää vähemmän mahdollisuuksia arvioida muutokseen vaikuttavia olosuhteita, niiden olennaisuutta tai kestoa, lähtökohtana voidaan pitää sitä, että sähkönmyyjä antaa ilmoituksessa totuudenmukaiset ja ymmärrettävät perusteet tekemälleen muutokselle.
19. Asiassa on riidatonta, että Vaasan Sähkö Oy on Perussähkö-sopimusasiakkailleen lähettämässään ilmoituksessa vedonnut muutoksen perusteena olosuhteiden olennaiseen muuttumiseen sekä sopimus- tai hinnoittelujärjestelyjen vanhentumiseen, jotka ovat SME-ehtojen kohdan 8.6 mukaisia muutosperusteita. Markkinaoikeus toteaa, että Vaasan Sähkö Oy:n syyskuun 2022 alussa asiakkailleen lähettämästä ilmoituksesta (kuluttaja-asiamiehen asiakirjatodiste 1 ja Vaasan Sähkö Oy:n asiakirjatodiste 13) käy ilmi, että viimeksi mainittu muutosperuste on koskenut sopimuksen hinnoittelujakson muuttamista kolmen kuukauden pituiseksi, mistä tässä asiassa ei ole kysymys. Tämän vuoksi asiassa on ensin arvioitava sitä, onko Vaasan Sähkö Oy:llä ollut SME-ehtojen kohdan 8.6 mukainen peruste olosuhteiden olennaisen muuttumisen vuoksi korottaa Perussähkö-sopimuksen sähkönhintaa kertakorotuksena ja onko se täyttänyt SME-ehtojen kohdan 8.8 mukaisen ilmoitusvelvollisuuteensa. Toiseksi asiassa on tarvittaessa arvioitava muita kuluttaja-asiamiehen hakemuksensa tueksi esittämiä seikkoja.
20. Asianosaiset ovat olleet erimielisiä siitä, missä tilanteissa SME-ehtojen kohtia 8.3 ja 8.6 voidaan soveltaa. Kuluttaja-asiamies on esittänyt, että Vaasan Sähkö Oy:n tekemän hinnankorotuksen perusteena on tosiasiallisesti ollut SME-ehtojen kohdassa 8.3 tarkoitettu myyjän sähkönhankintakustannusten muuttuminen, minkä vuoksi ehtojen kohta 8.3 on ensisijainen suhteessa kohdan 8.6 ehtoon nähden. Kohdan 8.3 ehtoa on kuluttaja-asiamiehen näkemyksen mukaan pidettävä myyjän sähkönhankintakustannusten muuttumisen erityislausekkeena, koska muutoin kuluttajan eduksi ehtojen kohtaan 8.3 otettu olennaisten yksipuolisten muutosten kielto olisi kierrettävissä.
21. Markkinaoikeus toteaa, ettei SME-ehdoista tai sähkömarkkinalain 93 §:n 1 momentin säännöksestä käy ilmi, että lainsäätäjän tai sopimusehtojen laatijan tarkoituksena olisi ollut asettaa niiden soveltamiselle jokin järjestys. Vaasan Sähkö Oy:n asiakirjatodisteena 1 esitettyjen SME-ehtojen kahdeksannessa luvussa on määritelty tilanteet, joissa sopimusehtojen ja hintojen muuttaminen on mahdollista. Ehtojen kohdassa 8.6 on nimenomaisesti mainittu, että myyjällä on sopimusehtojen ja hintojen muutosoikeus sen lisäksi, mitä edellisissä ehtokohdissa on määritelty. Näin ollen SME-ehdot ja mainitun säännöksen sanamuoto tukevat tulkintaa, että niitä voidaan soveltaa eri tilanteissa ja tarvittaessa rinnakkain. Mikäli SME-ehtoja tulkittaisiin kuluttaja-asiamiehen esittämällä tavalla, sähkönhankintakustannusten olennainen muuttuminen ei koskaan voisi oikeuttaa sähköyhtiötä muuttamaan sähkönmyyntisopimuksen hintaa olennaisesti. Tällaista tulkintaa on pidettävä edellä kohdassa 10 todetun sähkömarkkinasääntelyn peruslähtökohdan vastaisena.
22. Sähkönmyyjällä on oikeus muuttaa sähkösopimuksen hintaa kumman tahansa ehtokohdan perusteella kyseisen ehtokohdan edellytysten täyttyessä. Ehtojen kohdassa 8.3 mainittu sopimushinnan muuttamisen on katsottava käsittävän tilanteen, jossa esimerkiksi myyjän sähkönhankintakustannukset ovat nousseet siten maltillisesti, ettei hinnan korotus muodosta olennaista sopimusmuutosta. Ehtojen kohta 8.6 puolestaan mahdollistaa myös hintojen korotuksen sähkönmyyjän sähkönhankintakustannusten nousun perusteella, kunhan muutokseen on erityistä syytä muun ohessa olosuhteiden olennaisen muuttumisen johdosta.
23. Asiassa on riidatonta, että syksyllä 2022 sähkönmyyntisopimusten hinnat ovat kohonneet yleisesti ja syinä tälle ovat olleet muun ohella sähkön tukkuhinnan nousu selvästi aiempaa korkeammalle tasolle sekä johdannaismarkkinoiden hintojen nousu ennätyskorkealle tasolle. Riidatonta lisäksi on, että Vaasan Sähkö Oy ei ole myynyt omaa sähköntuotantoa tai tuotanto-osuuksiensa kautta hankittua sähköä suoraan Vaasan Sähkö Oy:n Perussähkö-sopimuksen asiakkaille, vaan sähkö on hankittu asiakkaille kokonaisuudessaan tukkumarkkinoilta.
24. Vaasan Sähkö Oy:n asiakirjatodisteena 14 esitetystä hintalaskurista 30.8.2022 sekä yhtiön sähköliiketoiminnan johtajan H-AÖ:n todistajana kertomasta on käynyt ilmi, että sähkönmyyjän hankkiman sähkön tukku- ja johdannaishinta on merkittävä tekijä kuluttajille myytävän sähkön hinnanmuodostuksessa.
25. Edellä mainitut seikat huomioon ottaen markkinaoikeus katsoo, että SME-ehtojen kohdan 8.6 olennaisen olosuhdemuutoksen perusteena voi olla myös Vaasan Sähkö Oy:n sähkönhankintakustannusten olennainen nousu.
2.2 Sopimusmuutoksen arviointi
26. Kuluttaja-asiamies on kieltovaatimuksessa 3 ottanut lähtökohdakseen, että Vaasan Sähkö Oy:n tekemä 179,44 prosentin suuruinen hinnan kertakorotus on ensisijaisesti ollut SME-ehtojen kohdan 8.3 vastainen, koska Vaasan Sähkö Oy on muuttanut Perussähkösopimuksen sisältöä olennaisesti. Koska Vaasan Sähkö Oy ei ole ilmoittanut SME-ehtojen kohdan 8.3 mukaista perustetta kuluttajille lähettämässään sopimusmuutosilmoituksessa, on Vaasan Sähkö Oy menetellyt myös SME-ehtojen kohdan 8.8 ja kuluttajansuojalain 3 luvun 1 §:n 1 momentin vastaisesti.
27. Vaasan Sähkö Oy on puolestaan esittänyt, että sillä on ollut SME-ehtojen kohdan 8.6 mukainen peruste tekemälleen hinnankorotukselle energiamarkkinoiden olosuhteiden olennaisen muutoksen seurauksena.
28. Sähkömarkkinalaissa tai SME-ehdoissa ei ole määritelty prosentuaalista rajoitusta sähkönmyyntihinnan kertakorotukselle. Myöskään Vaasan Sähkö Oy:n tai kuluttajan irtisanomisoikeutta ei ole sähkömarkkinalaissa tai sopimusehdoissa sidottu siihen, saako sähkönmyyjä ylipäänsä tehdä hinnankorotuksia. Sähkömarkkinalain säätämiseen johtaneessa talousvaliokunnan mietinnössä on nimenomaisesti tuotu esiin sopimusmuutossääntelyn yhteydessä, että kilpailun piirissäkin solmitut sopimukset voivat olla pitkäkestoisia, eikä asiakkaankaan edun mukaista ole, että sopimus suoraan irtisanotaan muutostarpeen ilmaantuessa (TaVM 17/2013 vp s. 12).
29. Asiassa on riidatonta, että sähkömarkkinoiden olosuhteet ovat muuttuneet olennaisesti vuonna 2022 ja syksyllä 2022 sähkönmyyntisopimusten hinnat ovat kohonneet yleisesti. Syinä sähkönmyyntisopimusten hintojen nousulle ovat olleet sähkön tukkuhinnan selvä nousu aiempaa korkeammalle tasolle, johdannaismarkkinoiden hintojen nousu ennätyskorkealle tasolle ja tukku- ja johdannaismarkkinoiden hintavaihteluiden merkittävä kasvu sekä energiakriisin aiheuttama poikkeuksellinen epävarmuus tulevasta kehityksestä. Johdannaismarkkinoilla hinnannousun on odotettu syksyllä 2022 vallitsevassa tilanteessa jatkuvan kevääseen 2023 asti. Olennaisesti muuttuneet olosuhteet ovat johtaneet vähittäismyyjien kustannusten ja riskien kasvamiseen.
30. Riidatonta on lisäksi, että tukkumarkkinahintojen nousuun vuonna 2022 ovat vaikuttaneet muun ohessa kaasun hinnan nousu, vesivoimalla tuotetun sähkön osuuden lasku sekä sähkön tuonnin päättyminen Venäjältä. Tukkumarkkinahinnat ovat nousseet olennaisesti vuonna 2022 ja korkein spot-hinta on ollut elokuussa 2022. Ylipäänsä vuonna 2022 spot-hinnan kuukauden keskiarvot ovat olleet poikkeuksellisen korkealla tasolla. Sähkömarkkinoiden vuoden 2022 poikkeuksellisesta tilanteesta on ollut osoituksena sähköpulan riski talvella 2022–2023. Kyseisenä talvena sähkön kustannusten oli ennustettu olevan poikkeuksellisen korkealla tasolla.
31. Vaasan Sähkö Oy:n toimitusjohtaja SD on häntä todistelutarkoituksessa kuultaessa kertonut, että ennen vuotta 2022 vaihtelut sähkömarkkinoilla ovat olleet hyvin pienet ja sähkön hinta on ollut alhainen. Hän on kertonut, että vuonna 2022 tilanne on muuttunut todella erikoiseksi ja hyvin poikkeukselliseksi edellä mainittujen riidattomaksi todettujen seikkojen vuoksi. Kyseisessä epävarmassa tilanteessa Vaasan Sähkö Oy:n riskit ovat kasvaneet merkittävästi. Tilanteen on arvioitu jatkuvan toistaiseksi. Todistaja H-AÖ on kertonut SD:n kanssa samansuuntaisesti, että kesällä 2022 sähkömarkkinoiden tilanne on ollut kaoottinen ja se on aiheuttanut loppuvuotta kohden suurta heiluntaa markkinoilla sekä haasteita Euroopan energia- ja johdannaismarkkinoilla. Tällä on ollut se vaikutus, että Vaasan Sähkö Oy:n sähkönhankintakustannukset ovat nousseet ennennäkemättömälle tasolle.
32. Markkinaoikeus toteaa, että sähkömarkkinoiden tilanteen poikkeuksellisuutta vuoden 2022 syksyllä korostaa se, että eduskunta on 1.12.2022 voimaan tulleella arvonlisäverolain 85 a §:n 1 momentin
12 kohdan väliaikaisella muutoksella alentanut sähkön arvonlisäveron 24 prosentista kymmeneen prosenttiin. Säännöksen säätämiseen johtaneen hallituksen esityksen yleisperusteluissa (HE 194/2022 vp s. 5 ja 6) on todettu, että sähköenergian hinta on noussut voimakkaasti vuoden 2021 lopulla Suomessa sekä muualla Euroopassa. Hinta on jatkanut nousuaan vuoden 2022 aikana ja nousun on ennustettu pysyvän jyrkkänä tai muuttuvan jyrkemmäksi talven 2022–2023 aikana. Hallituksen esityksen tavoitteena on ollut alentaa sähkön kuluttajahintaa.
33. Edellä todetun perusteella olosuhteet sähkömarkkinoilla ovat muuttuneet olennaisesti syksyllä 2022. Koska SME-ehtojen kohdan 8.6 perusteella tehtävään sopimus- tai hintamuutokseen sähkönmyyjällä on oltava erityinen syy, asiassa on arvioitava erityisen syyn olemassaoloa. Asianosaiset ovat esittäneet erilaisia tulkintoja siitä, mitä SME-ehtojen kyseisessä kohdassa ja sähkömarkkinalain
93 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettu erityinen syy käsittää.
34. Markkinaoikeus katsoo, että erityisenä syynä on tässä yhteydessä pidettävä ulkopuolista ja ainakin jossain määrin ennalta arvaamatonta syytä, jota sähkönmyyjä ei ole voinut ottaa huomioon sähkönmyyntisopimusta tehtäessä. Syyn, ollakseen erityinen, tulee olla myös sellainen, ettei se ole ollut sähkönmyyntisopimuksen osapuolten vaikutusmahdollisuuksien piirissä. Mikäli kysymys on sähkönmyyjän vaikutusmahdollisuuksien piirissä olevasta syystä tai ennakoitavasta lyhytkestoisesta olosuhdemuutoksesta, ei tällainen muodosta erityistä syytä.
35. Markkinaoikeus katsoo, että edellä todetut olennaiset olosuhdemuutokset ovat olleet Vaasan Sähkö Oy:stä riippumattomia eli ulkopuolisia, ennalta arvaamattomia sekä sellaisia, joita Vaasan Sähkö Oy ei ole voinut ottaa huomioon Perussähkö-sopimuksia tehtäessä. Näin ollen olosuhdemuutoksissa on ollut kysymys sähkömarkkinalain säännöksessä ja SME-ehdoissa tarkoitetusta erityisestä syystä. Vaasan Sähkö Oy:llä on ollut SME-ehtojen kohdan 8.6 mukainen erityinen syy ja siten oikeus muuttaa Perussähkö-sopimuksen hinnoittelua 15.10.2022 voimaan tulleella tavalla.
36. Vaasan Sähkö Oy on syyskuun 2022 alussa Perussähkö-sopimuksen kuluttaja-asiakkaille lähettämässään ilmoituksessa viitannut SME-ehtojen kohtaan 8.6 sopimushinnan muuttamiseksi sekä esittänyt tätä koskevat perusteet, eikä asiassa ole tullut esiin seikkoja, joiden perusteella Vaasan Sähkö Oy:n olisi tullut vedota SME-ehtojen kohdan 8.3 mukaiseen muutosperusteeseen. Näin ollen asiassa ei ole tarpeen arvioida sitä, onko Vaasan Sähkö Oy:llä ollut muutosoikeutta SME-ehtojen kohdan 8.3 mukaisella perusteella.
37. Asiassa on vielä arvioitava sitä, onko Vaasan Sähkö Oy:n tekemää hinnankorotusmenettelyä edellä todetusta huolimatta pidettävä kuluttajansuojalain 3 luvun 1 §:n 1 momentin perusteella kohtuuttomana. Asian arvioinnissa on otettava huomioon se, että asiassa on kysymys eri lähtökohtiin perustuvien kuluttajansuojalainsäädännön ja sähkömarkkinalainsäädännön yhteensovittamisesta.
38. Koska usein pitkäkestoista sähkönmyyntisopimusta on luonteeltaan pidettävä kuluttajille välttämättömyyshyödykkeenä, Vaasan Sähkö Oy:n tekemän hinnankorotuksen vaikutukset ovat yksittäisten kuluttajien kannalta voineet johtaa hankaliin tilanteisiin. Näin on erityisesti siitä syystä, että sähkönmyyntisopimusten hinnat ovat kohonneet syksyn 2022 tilanteessa yleisesti, eikä kuluttajan irtisanomisoikeuden käyttö ole todennäköisesti mahdollistanut sitä, että kuluttaja olisi voinut löytää Vaasan Sähkö Oy:n sopimuksen irtisanottuaan vastaavan hintaisen sähkönmyyntisopimuksen kuin Vaasan Sähkö Oy:n Perussähkö-sopimus on ollut ennen tehtyä muutosta. Mikäli Vaasan Sähkö Oy olisi irtisanonut Perussähkö-sopimukset vaihtoehtona sopimusehdoissa mainitun olosuhteiden olennaisen muuttumisen vuoksi tehdylle hinnankorotukselle tai mikäli sopimusehtomuutosta olisi pidettävä kuluttajan hyväksyntää edellyttävänä tarjouksena uudesta sopimuksesta, olisi tilanne kuluttajan kannalta ollut sama.
39. Vaasan Sähkö Oy:n Perussähkö-sopimuksen hinnankorotusta voidaan pitää prosentuaalisesti laskettuna korkeana ottaen huomioon alkuperäinen hinta. Toisaalta hinnankorotuksen jälkeenkin Perussähkö-sopimuksen 15.10.2022 voimaan tullut hinta on riidattomasti ollut alempi kuin muiden vähittäismyyjien toistaiseksi voimassa olevien sopimusten keskimääräiset hinnat. Asiassa on ollut riidatonta myös, että Vaasan Sähkö Oy on 21.11.2022 alkaen päättänyt alentaa Perussähkö-sopimuksen hintaa toistuvasti neljännesvuosittain, joten 15.10.2022 tehdyn hinnankorotuksen vaikutus kuluttajille on jälkikäteen arvioituna jäänyt suhteellisen lyhytkestoiseksi. Joka tapauksessa Perussähkö-sopimuksen muu sisältö on säilynyt muutoksesta huolimatta samana.
40. Kun lisäksi otetaan huomioon edellä todettu Vaasan Sähkö Oy:llä ollut erityinen syy muuttaa Perussähkö-sopimuksen hintaa, ei hinnankorotusta eikä siitä kuluttajille tehtyä ilmoitusta ole pidettävä kuluttajansuojalain 3 luvun 1 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla kohtuuttomana.
2.3 Johtopäätös kieltovaatimuksista 1 ja 3
41. Vaasan Sähkö Oy:llä on ollut peruste tehdä 15.10.2022 voimaan tullut Perussähkö-sopimuksen hinnankorotus SME-ehtojen kohdan 8.6 ja sitä vastaavan sähkömarkkinalain 93 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaisella perusteella. Vaasan Sähkö Oy on täyttänyt SME-ehtojen kohdan 8.8 ja sitä vastaavan sähkömarkkinalain 93 §:n 4 momentin mukaisen ilmoittamisvelvollisuuden kuluttaja-asiakkaille syyskuun 2022 alussa lähettämällään ilmoituksella.
42. Kun otetaan huomioon, että Vaasan Sähkö Oy on muuttanut Perussähkö-sopimusta SME-ehdoissa yksilöidyllä perusteella ja täyttänyt ilmoitusvelvollisuutensa, markkinaoikeus katsoo, että Vaasan Sähkö Oy:n menettelyä tässä asiassa esiintuotujen olosuhteiden olennaisen muuttumisen johdosta ei ole pidettävä kuluttajansuojalain 3 luvun 1 §:ssä tarkoitetulla tavalla kohtuuttomana. Näin ollen kuluttaja-asiamiehen kieltovaatimukset 1 ja 3 on hylättävä.
3 Hinnankorotuksen ja hankintakustannusten vastaavuuden arviointi (kieltovaatimus 2)
43. Kuluttaja-asiamies on kieltovaatimuksessa 2 ottanut lähtökohdakseen, että edellä jaksossa 2 arvioitu Vaasan Sähkö Oy:n hinnankorotusmenettely on ollut kuluttajansuojalain 3 luvun 1 §:n 1 momentin vastainen, jos Vaasan Sähkö Oy:n ilmoittamien perusteiden mukaiset muutokset yhdessä sen sähkönhankintakustannusten muutosten kanssa eivät ole vastanneet tosiasiallisesti suuruudeltaan vähintään kuluttajille ilmoitettua hinnankorotusta.
44. Vaasan Sähkö Oy on esittänyt, että hinnankorotuksen ja hankintakustannusten vastaavuutta ei voida edellyttää, koska hinnoittelupäätös on tehtävä sähkömarkkinalaissa säädetyn ilmoitusvelvollisuuden noudattamiseksi kustannus- ja riskiarvioiden perusteella etukäteen ennen kuin lopulliset sähkön hankintakustannukset toimitushetken jälkeen ovat tiedossa.
45. Markkinaoikeus toteaa, että kuluttajasopimuksissa oleva ehto sopimuksen yksipuolisesta muutosoikeudesta on poikkeus sopimuksen sitovuuden periaatteesta. Tässä asiassa on kuitenkin kysymys siitä, että lainsäädännössä on määritelty laaja-alaisesti ehdot, joita sähkönmyyntisopimuksiin voidaan sisällyttää ja joilla niitä voidaan yksipuolisesti muuttaa. Kuten edellä kohdassa 12 on tuotu esiin, varsinkin pitkäaikaisissa sopimussuhteissa, jollaisia sähkösopimukset tyypillisesti ovat, erityisesti olosuhteiden muutokset voivat aiheuttaa tarpeen tarkistaa sopimusehtoja (näin myös HE 20/2013 vp s. 124 ja TaVM 17/2013 vp s. 12). Sähkömarkkinalain säätämiseen johtaneessa hallituksen esityksessä on todettu, että hinta- ja hinnanmuutoslausekkeet voivat muotoutua lähtökohtaisesti sopijapuolten tarkoituksen mukaisesti vapaasti (HE 20/2013 vp s. 125). Joka tapauksessa lähtökohtana ei voida pitää sitäkään, että sähkönmyyjän tulisi myydä sähköä kuluttaja-asiakkaille tappiolla tilanteessa, jossa sähkönmyyjän sähkönhankintakustannukset kasvavat.
46. Hinnanmuodostukseen ja sen etukäteiseen arvioimiseen vaikuttaa myös sähkön luonne hyödykkeenä. Sähkö eroaa muista hyödykkeistä siten, ettei sitä voida varastoida pitkiä aikoja laajasti ja kannattavasti. Sähköä on siten tuotettava joka hetki yhtä paljon kuin sitä kulutetaan. Sähkön hinta määräytyy pohjoismaisessa sähköpörssissä kysynnän ja tarjonnan perusteella seuraavalle päivälle. Vaikka sähkönmyyjä myisi itse tuottamaansa sähköä asiakkailleen, sähkönmyyjä ei voi sähkön luonteen vuoksi taata, että omatuotantoa on saatavilla samanaikaisesti asiakkaan kysynnän kanssa. Sähkönhankinta pohjoismaiselta pörssimarkkinalta on sähköyhtiön keino varmistaa, että se pystyy toimittamaan jokaisena hetkenä sähkön, jonka toimittamiseen se on vähittäismyyntisopimuksissaan sitoutunut.
47. Asiassa on tältä osin arvioitava sitä, edellyttääkö sähkömarkkinalain 93 §:n 1 momentin 3 kohdassa ja SME-ehtojen kohdassa 8.6 mainittu olosuhteiden olennainen muutos sitä, että sähkönhankintakustannusten muutos vastaa suuruudeltaan vähintään kuluttajille ilmoitettua hinnankorotusta ja tarvittaessa sitä, onko Vaasan Sähkö Oy:lle aiheutunut vähintään 15.10.2022 tehtyä Perussähkö-sopimuksen hinnankorotusta vastaava sähkönhankintakustannusten muutos.
48. Sähkömarkkinalain 93 §:n 1 momentin 3 kohdassa ja sitä vastaavassa SME-ehtojen kohdassa 8.6 on edellytetty sopimusmuutokselle säännöksessä ja sopimusehdossa yksilöity peruste, mutta niissä ei ole rajoitettu hinnanmuutoksen kokonaismäärää, kuten niissä ei ole myöskään edellä todetusti asetettu kertakorotusrajoitusta hinnalle. Sähköntoimituksen sääntely eroaa tältä osin olennaisesti sähköverkkojen sääntelystä, jossa edellytetään kustannusvastaavuutta ja jossa voidaan asettaa kertakorotusrajoituksia.
49. Myöskään sähkömarkkinalain 93 §:n 1 momentin 1 kohdassa ja sitä vastaavassa SME-ehtojen kohdan 8.3 sopimusehdossa sähkönmyyjän mahdollisuudesta tehdä ei-olennaisia muutoksia sen sähkönhankintakustannusten perusteella ei käy ilmi, että sähkönhankintakustannusten määrän tulisi vastata vähintään kuluttajille ilmoitettua hinnankorotusta kyseisen sopimusehdon soveltamistilanteessa.
50. Markkinaoikeus katsoo, että lainsäätäjän tarkoituksena ei ole ollut se, että sähkömarkkinalain 93 §:n 1 momentin 3 kohdan olosuhteiden olennaisen muuttumisen tilanteessa sähkönmyyjän sähkönhankintakustannusten muutoksen tulisi vastata vähintään kuluttajille ilmoitettua hinnankorotusta. Edellytystä ei myöskään käy ilmi SME-ehtojen, joiden laatimiseen kuluttaja-asiamies on osallistunut, kohdasta 8.6, johon puolestaan Vaasan Sähkö Oy on perustanut hinnankorotuksen. Näin ollen kuluttaja-asiamiehen kieltovaatimus 2 on hylättävä.
4 Oikeudenkäyntikulujen korvaaminen
51. Oikeudenkäynnistä markkinaoikeudessa annetun lain 5 luvun 16 §:n 1 momentin mukaan asianosaiset vastaavat eräin poikkeuksin, joista nyt ei ole kysymys, itse oikeudenkäyntikuluistaan markkinaoikeudessa mainitussa luvussa tarkoitetussa asiassa. Siten Vaasan Sähkö Oy:n vaatimus oikeudenkäyntikulujensa korvaamisesta on hylättävä.
Päätöslauselma
Markkinaoikeus hylkää hakemuksen.
Markkinaoikeus hylkää Vaasan Sähkö Oy:n vaatimuksen oikeudenkäyntikulujensa korvaamisesta.
Muutoksenhaku
Muutosta tähän ratkaisuun saa hakea korkeimmalta oikeudelta valittamalla vain, jos korkein oikeus niillä erityisillä perusteilla, jotka ilmenevät oheisesta valitusosoituksesta, myöntää valitusluvan.
Määräaika valitusluvan pyytämiseen ja valituksen tekemiseen päättyy 27.12.2024.
Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Anne Ekblom-Wörlund, Pertti Virtanen ja Jari Tiainen sekä asiantuntijajäsen Kaisa Huhta.
Lainvoimaisuus
Ei lainvoimainen.