MAO:11/21
Päätös, josta valitetaan
Patentti- ja rekisterihallituksen päätös 20.2.2020 (liitteenä)
Asian käsittely markkinaoikeudessa
Valitus
Vaatimukset
Pierre Cardin on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa valituksenalaisen päätöksen siltä osin kuin kansainvälistä rekisteröintiä numero 1460174 Pierre Cardin (kuvio) ei ole hyväksytty Suomea koskevaksi ja palauttaa asian Patentti- ja rekisterihallitukselle rekisteröinnin hyväksymiseksi.
Perusteet
Kansainvälinen rekisteröinti numero 1460174 Pierre Cardin (kuvio) ei aiheuta sekaannusvaaraa aikaisempaan EU-tavaramerkkiin numero 12529764 paris cardin (kuvio) toisin kuin Patentti- ja rekisterihallitus on katsonut valituksenalaisessa päätöksessä.
Vertailtavat merkit eivät ole visuaalisesti samankaltaisia. Aikaisempi EU-tavaramerkki koostuu punaisella esitetystä kuviosta ja sanoista paris cardin, jotka on sijoitettu kyseisen kuvion alapuolelle. Kansainvälinen rekisteröinti koostuu ainoastaan tyylitellysti kirjoitetuista sanoista Pierre Cardin.
Aikaisemman EU-tavaramerkin kuvio-osuus vaikuttaa oleellisesti merkin kokonaisuuteen ja se tulee nostaa tärkeämpään asemaan sekaannusvaaran kokonaisarvioinnissa. Kyseisen merkin kuvio-osuus koostuu tyylitellyistä ja yhdistetyistä punaisista P- ja C-kirjaimista, joiden alla on erikseen kirjoitettu teksti paris cardin.
Kuluttajan huomio keskittyy aikaisemman EU-tavaramerkin suurimpaan elementtiin eli tyyliteltyihin punaisiin P- ja C-kirjaimiin eikä kyseisestä merkistä heikommin erottuviin sanoihin paris cardin. Aikaisemman EU-tavaramerkin hallitsevana osana voidaan pitää P- ja C-kirjaimista koostuvaa punaista kuvio-osuutta, joka ei esiinny kansainvälisessä rekisteröinnissä. Kansainvälisessä rekisteröinnissä kuluttajan huomio kiinnittyy erityisesti merkin ensimmäiseen sanaan Pierre, jota ei esiinny aikaisemmassa EU-tavaramerkissä. Näin ollen kansainvälinen rekisteröinti eroaa kokonaisuudessaan aikaisemmasta EU-tavaramerkistä eikä merkkien välillä ole sekaannusvaaraa.
Aikaisempaan EU-tavaramerkkiin sisältyvä sana paris ja kansainväliseen rekisteröintiin sisältyvä sana Pierre eroavat toisistaan sekä lausuntatavaltaan että merkitykseltään. Kyseisten sanojen yhdistäminen sanaan cardin ei tee niistä kokonaisuudessaan samankaltaisia, kun lisäksi huomioidaan aikaisemman EU-tavaramerkin vahva kuviollinen osuus. Tästäkään johtuen ei ole vaaraa, että kohdeyleisö sekoittaisi vertailtavat merkit keskenään.
Kansainvälinen rekisteröinti eroaa niin olennaisesti aikaisemmasta EU-tavaramerkistä, ettei merkkien välillä ole sekaannusvaaraa. Kuluttajien huomio kiinnittyy aikaisemmassa EU-tavaramerkissä sen kuvio-osaan ja kansainväliseen rekisteröintiin nähden erilaiseen sanaosaan. Vaikka kohderyhmä joutuisi tukeutumaan muistikuviinsa aikaisemmasta EU-tavaramerkistä, on kyseisen merkin kuvio-osa niin hallitseva, että kuluttajat muistavat sen helposti. Kuluttajat eivät luule helposti, että kyseessä olevat tavarat olisivat peräisin samasta yrityksestä tai taloudellisessa etuyhteydessä olevista yrityksistä.
Patentti- ja rekisterihallituksen lausunto
Patentti- ja rekisterihallituksen mukaan valituksessa ei ole esitetty mitään sellaista, joka antaisi aiheen muuttaa valituksenalaista päätöstä.
Patentti- ja rekisterihallitus on lisäksi esittänyt, että kansainvälisen rekisteröinnin hakija on itsekin katsonut merkkien välillä olevan sekaannusvaara, sillä hakija on identtisen merkin perusteella tehnyt väitteen aikaisempaa EU-tavaramerkkiä vastaan. Myös Euroopan unionin teollisoikeuksien virasto on väiteratkaisussaan katsonut merkkien välillä olevan sekaannusvaara, mutta hyväksynyt väitteen vain osittain huomioon ottaen sen, että osa tavaroista eivät ole samoja tai samankaltaisia. Tässä asiassa kyseessä oleva merkki kattaa kuitenkin tavaroita, joita Euroopan unionin teollisoikeuksien viraston käsittelemän asian väitemerkit eivät ole kattaneet.
Valittajan lausuma
Pierre Cardin on esittänyt Patentti- ja rekisterihallituksen lausunnossa viitatun Euroopan unionin teollisoikeuksien viraston antaman väiteratkaisun osalta siihen, että myös Patentti- ja rekisterihallitus on aiemmin todennut, etteivät muiden virastojen ratkaisut sido sitä. Lisäksi Patentti- ja rekisterihallitus on tehnyt tässä asiassa osittain Euroopan unionin teollisoikeuksien viraston päätöksestä poikkeavan ratkaisun.
Valituksenalainen päätös perustuu puolestaan siihen, että Patentti- ja rekisterihallitus on katsonut, että vertailtavien merkkien määräävässä asemassa oleva elementti on sana cardin. Aikaisemman EU-tavaramerkin kuvio-osuus vaikuttaa kuitenkin oleellisesti kyseisen tavaramerkin kokonaisuuteen ja sille tulee antaa enemmän arvoa sekaannusvaaran kokonaisarvioinnissa.
Markkinaoikeuden ratkaisu
Perustelut
1Asian tarkastelun lähtökohdat ja oikeusohjeet
Asiassa on kysymys siitä, aiheuttaako kansainvälinen rekisteröinti numero 1460174 Pierre Cardin (kuvio) sekaannusvaaran osin luokkien 18 ja 24 sekä kokonaisuudessaan luokan 25 tavaroiden osalta aikaisemman hakemuksen perusteella rekisteröityyn EU-tavaramerkkiin numero 12529764 paris cardin (kuvio).
Tähän asiaan sovelletaan tavaramerkkilakia (7/1964) sellaisena kuin se oli viimeksi voimassa ennen nykyisen tavaramerkkilain (544/2019) voimaantuloa 1.5.2019. Jäljempänä olevat viittaukset tavaramerkkilakiin koskevat sovellettavaa lakia (7/1964).
Tavaramerkkilain 14 §:n 1 momentin 7 kohdan mukaan tavaramerkkiä ei rekisteröidä, jos aiemman tavaramerkin haltijalla on yksinoikeus merkin käyttämiseen tavaroiden tunnuksena elinkeinotoiminnassa. Pykälän 2 momentin 3 kohdan mukaan 1 momentin 7 kohdassa aiemmalla tavaramerkillä tarkoitetaan mainitun lain 57 §:ssä tarkoitettua EU-tavaramerkkiä, joka on rekisteröity tavaramerkkihakemusta aikaisemman hakemuksen perusteella.
Tavaramerkkilain 6 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaan yksinoikeus tavaramerkkiin sisältää mainitussa laissa säädetyin poikkeuksin, joista ei nyt ole kysymys, sen, ettei muu kuin tavaramerkin haltija saa ilman tämän suostumusta käyttää elinkeinotoiminnassaan tavaroittensa tunnuksena merkkiä, joka sen vuoksi, että se on sama tai samankaltainen kuin samoja tai samankaltaisia tavaroita varten suojattu tavaramerkki, aiheuttaa yleisön keskuudessa sekaannusvaaran, joka sisältää myös vaaran merkin ja tavaramerkin välisestä mielleyhtymästä.
2 Tavaroiden vertailu
Patentti- ja rekisterihallitus on valituksenalaisessa päätöksessään katsonut, että kansainvälinen rekisteröinti Pierre Cardin (kuvio) ja esteeksi asetettu aikaisempi EU-tavaramerkki paris cardin (kuvio) kattavat samoja ja samankaltaisia tavaroita luokissa 18 ja 25 sekä kansainvälisen rekisteröinnin luokassa 24 kattamat ja alla todetut tavarat ovat samoja kuin estemerkin kyseisessä luokassa kattamat tavarat.
Kansainvälinen rekisteröinti kattaa luokassa 18 muun ohella seuraavat tavarat, joista tässä asiassa on kysymys:
"Trunks and suitcases; wheeled suitcases and bags; handbags; backpacks; shopping bags; beach bags; school bags; bags for sports (excluding those adapted to the goods they are intended to contain); traveling bags; satchels; briefcases; briefcases (leather goods); parasols; umbrellas; beach umbrellas; sling bags for carrying infants; pouch baby carriers; waist bags; garment bags (for travel); hat boxes of leather."
Aikaisempi EU-tavaramerkki kattaa seuraavat tavarat luokassa 18:
"Straps (Leather); Straps of leather [saddlery]; Leather shoulder belts; Leather straps or Leather thongs; Laces (Leather); Frames (Handbag); Handles (Suitcase); Suitcase handles; Belts (Leather shoulder); Umbrella sticks; Umbrella handles; Umbrella or parasol ribs".
Kansainvälinen rekisteröinti kattaa luokassa 24 muun ohella seuraavat tavarat, joista tässä asiassa on kysymys: "Loose covers for furniture".
Aikaisempi EU-tavaramerkki kattaa seuraavat tavarat luokassa 24: "Coverings of plastic for furniture".
Kansainvälinen rekisteröinti kattaa seuraavat tavarat luokassa 25:
"Clothing; knitwear (clothing); underwear [lingerie]; underwear; pajamas; dressing gowns (robes); sweaters; skirts; dresses; trousers; jackets; coats; raincoats; shirts; neckties; scarves; sashes for wear; veils (clothing); shawls; belts (clothing); money belts (clothing); gloves (clothing); suspenders; headgear; hats, caps (headwear); headbands (clothing); shower caps; footwear articles; socks; stockings; tights; bathing trunks and suits; bathing caps; bathing suits; clothing for sports (other than for diving); layettes [clothing]; masquerade costumes; footwear (excluding orthopedic footwear) for men; footwear (excluding orthopedic footwear) for women; footwear (excluding orthopedic footwear) for children; bedroom slippers; slippers; boots; esparto shoes or sandals; beach footwear; footwear for sports; ski boots; football boots; golf shoes; surfing shoes; running and jogging shoes; dance slippers; ballet shoes; riding boots; fencing footwear; footwear for cycling; hunting and fishing boots and waders".
Aikaisempi EU-tavaramerkki kattaa seuraavat tavarat luokassa 25:
"Pockets for clothing; Jumpers [shirt fronts]; Dress shields; Chemisettes [shirt fronts]; Yokes (Shirt); Shields (Dress); Shirt yokes; Shirt fronts; Ready-made linings [parts of clothing]; Linings (Ready-made) [parts of clothing]; Shoes (Non-slipping devices for); Footwear uppers; Shoes (Iron fittings for); Soles for footwear; Fittings of metal for shoes and boots; Shoes (Heelpieces for); Heels; Footwear (Tips for); Uppers (Footwear); Shoes (Welts for); Welts for boots and shoes; Boot uppers; Boots (Heelpieces for); Boots (Welts for); Frames (Hat) [skeletons]; Peaks (Cap); Stockings (Heel pieces for)".
Asiassa ei markkinaoikeudessa ole erimielisyyttä siitä, että kansainvälinen rekisteröinti Pierre Cardin (kuvio) ja EU-tavaramerkki paris cardin (kuvio) kattavat samoja tai samankaltaisia tavaroita siten kuin valituksenalaisessa päätöksessä on todettu.
3 Kohdeyleisö
Sekaannusvaaran kokonaisarvioinnissa on vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan otettava huomioon asianomaisen tavararyhmän tavanomaisesti valistunut sekä kohtuullisen tarkkaavainen ja huolellinen keskivertokuluttaja. On myös otettava huomioon se, että keskivertokuluttajan tarkkaavaisuusaste voi vaihdella asianomaisen tavararyhmän mukaan.
Markkinaoikeus toteaa, että nyt kysymyksessä olevien luokkien 18, 24 ja 25 tavaroiden voidaan katsoa olevan suunnattuja suurelle yleisölle. Edellä todettu huomioon ottaen tässä asiassa merkityksellisen kohdeyleisön muodostaa kaikkien kysymyksessä olevien tavaroiden osalta suuri yleisö, joka koostuu tavanomaisen valistuneista sekä kohtuullisen tarkkaavaisista ja huolellisista keskivertokuluttajista.
4 Merkkien vertailu
Sekaannusvaaraa koskevan kokonaisarvioinnin on vertailtavien tavaramerkkien ulkoasun, lausuntatavan tai merkityssisällön samankaltaisuuden osalta perustuttava tavaramerkeistä syntyvään kokonaisvaikutelmaan, ja huomioon on otettava erityisesti tavaramerkkien erottamiskykyiset ja hallitsevat osat. Sillä, miten kyseessä olevien tavaroiden keskivertokuluttaja mieltää tavaramerkit, on ratkaiseva merkitys sekaannusvaaran kokonaisarvioinnissa. Keskivertokuluttaja mieltää tavaramerkin tavallisesti yhtenä kokonaisuutena eikä tarkastele sen eri yksityiskohtia.
Unionin tuomioistuimen vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan tutkittaessa sitä, onko sekaannusvaara olemassa, kahden tavaramerkin välisen samankaltaisuuden arviointia ei voida rajoittaa siihen, että huomioon otettaisiin ainoastaan yksi moniosaisen tavaramerkin osatekijöistä ja että sitä verrattaisiin toiseen tavaramerkkiin. Tällainen vertailu on sitä vastoin syytä suorittaa tarkastelemalla kutakin kyseessä olevaa tavaramerkkiä yhtenä kokonaisuutena. Vaikka kokonaisvaikutelmaa, joka moniosaisesta tavaramerkistä jää asianomaisen kohdeyleisön muistiin, voi joissain olosuhteissa hallita yksi tai useampi tavaramerkin osatekijä, samankaltaisuutta voidaan arvioida yksin hallitsevan osatekijän perusteella ainoastaan silloin, kun kaikki muut tavaramerkin osatekijät jäävät merkityksettömiksi (ks. tuomio 22.10.2015, BGW, C-20/14, EU:C:2015:714, 36 ja 37 kohta oikeuskäytäntöviittauksineen).
Unionin yleisen tuomioistuimen oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että merkin koostumisesta samalla kertaa sekä kuviollisista että sanallisista osatekijöistä ei automaattisesti seuraa, että sanallinen osatekijä on aina katsottava hallitsevaksi (ks. tuomio 24.11.2005, Simonds Farsons Cisk v. SMHV – Spa Monopole, T-3/04, EU:T:2005:418, 45 kohta). Sen sijaan, jos tavaramerkki koostuu sanaosista ja kuvio-osista, ensin mainittuja on lähtökohtaisesti pidettävä erottamiskykyisempinä kuin toisena mainittuja, koska keskivertokuluttaja viittaa tavaraan helpommin mainitsemalla sen nimen kuin kuvailemalla tavaramerkin kuvio-osaa (ks. tuomio 1.3.2016, 1&1 Internet v. OHIM – Unoe Bank, T-61/15, EU:T:2016:115, 61 kohta oikeuskäytäntöviittauksineen).
Toisaalta oikeuskäytännössä on katsottu, että moniosaisen tavaramerkin yhden tai useamman tietyn osatekijän hallitsevan luonteen arvioinnissa täytyy erityisesti ottaa huomioon jokaisen osatekijän ominaisuudet vertaamalla niitä muiden osatekijöiden ominaisuuksiin. Lisäksi voidaan täydentävästi ottaa huomioon eri osatekijöiden suhteellinen asema moniosaisen merkin ulkomuodossa (ks. tuomio 23.10.2002, Matratzen Concord v. SMHV – Hukla Germany, T-6/01, EU:T:2002:261, 35 kohta). Tavaramerkin osatekijän heikko erottamiskyky ei välttämättä merkitse sitä, että se ei voi olla hallitseva osa, jos se muun muassa merkissä sijaintinsa tai kokonsa vuoksi voi hallita kuluttajan mieltämistapaa ja jäädä tämän muistiin (ks. tuomio 13.6.2006, Inex v. SMHV – Robert Wiseman & Sons, T-153/03, EU:T:2006:157, 32 kohta oikeuskäytäntöviittauksineen).
Asiassa ovat vertailtavina seuraavat kuviotavaramerkit:
Kansainvälinen rekisteröinti numero 1460174 Pierre Cardin kuvio
Aikaisempi EU-tavaramerkki numero 12529764 paris cardin kuvio
Kysymyksessä oleva kansainvälinen rekisteröinti on kuviomerkki, joka muodostuu kirjoituskirjaimin mustalla värillä kirjoitetusta tekstistä, joka on ymmärrettävissä allekirjoitukseksi. Kansainvälisessä rekisteröinnissä ei ole muita kuvioelementtejä. Ottaen kuitenkin huomioon kyseisen tekstin tyylitellyn kirjoitusasun, ei voida pitää täysin selvänä, että suomalainen kohdeyleisö ymmärtäisi välittömästi merkin havaitessaan siihen sisältyvän nimenomaan sanat "Pierre" ja "Cardin", joiden suomalainen kohdeyleisö voi sinänsä ymmärtää viittaavan ranskankieliseen miehen etu- ja sukunimeen etenkin silloin, kun ne esiintyvät yhdessä. Markkinaoikeus katsoo, että sanoja "Pierre" ja "Cardin" ei ole pidettävä kuvailevana kysymyksessä oleville tavaroille, joten niitä on pidettävä tavanomaisen erottamiskykyisenä ja siten yhtä erottamiskykyisinä kansainvälisen rekisteröinnin osina. Markkinaoikeus katsoo myös, että kansainvälisestä rekisteröinnistä Pierre Cardin (kuvio) ei voida erottaa yhtä elementtiä, jota olisi kokonaisuutena arvioiden pidettävä merkin hallitsevana osana.
Esteeksi asetettu aikaisempi EU-tavaramerkki on kuviomerkki, johon ensinnäkin sisältyy kuvioelementti, jonka pääväri on punainen ja jonka reunaviivat ovat mustat. Kuvion voidaan katsoa muodostavan kokonaisuutena tyylitellyn R-kirjaimen, joskin siitä voidaan tarkemmalla tutkimisella havaita myös P- ja C-kirjaimet. Kuvion alla on mustilla reunaviivoilla eroteltu valkoinen tavanomaisella kirjaisintyypillä kirjoitettu teksti paris cardin. Kyseinen sanaelementti on suhteessa merkin kuvioelementtiin huomattavasti pienempi kooltaan. Aikaisempaan EU-tavaramerkkiin sisältyvän sanan "paris" viittaa Ranskan pääkaupunkiin Pariisiin, jonka voidaan katsoa ilmentävän kysymyksessä olevien tavaroiden maantieteellistä alkuperää. Suomalaisen keskivertokuluttajan ei voida katsoa ymmärtävän sanan "cardin" viittaavaan ranskankieliseen sukunimeen silloin, kun sanan yhteydessä ei esitetä etunimeä.
Aikaisemman EU-tavaramerkin sisältämää sanaa "cardin" ja merkin punaista kuvioelementtiä on pidettävä tavanomaisen erottamiskykyisinä kysymyksessä oleville tavaroille. Ottaen huomioon, että merkin sanaosia on lähtökohtaisesti pidettävä kuvio-osia erottamiskykyisempinä, esteeksi asetetun EU-tavaramerkin erottamiskykyisimpänä osana on pidettävä sanaa "cardin".
Edellä merkin erottamiskykyisimmästä osasta lausutusta huolimatta aikaisemman EU-tavaramerkin kuvioelementtiä on pidettävä sijaintinsa, kokonsa, mittasuhteidensa ja värinsä vuoksi niin erottuvana, että kyseistä elementtiä on pidettävä aikaisemman EU-tavaramerkin ulkoasua hallitsevana osana.
Kansainvälisen rekisteröinnin ja aikaisemman EU-tavaramerkin ulkoasun osalta markkinaoikeus toteaa, että merkit ovat niihin sisältyvästä edellä todetuista sanoista "cardin" huolimatta hyvin erilaisia etenkin, kun otetaan huomioon sanan "Cardin" jossain määrin epäselvä kirjoitusasu kansainvälisessä rekisteröinnissä, eikä merkeistä ole havaittavissa lainkaan samanlaisia kuviollisia elementtejä.
Vertailtavat merkit lausutaan samalla tavoin siltä osin kuin niihin molempiin sisältyy sana "cardin". Merkit eroavat lausuntatavaltaan kansainvälisen rekisteröinnin sanan "Pierre" ja aikaisemman EU-tavaramerkin sanan "paris" osalta. Vertailtavien merkkien sanaelementit Pierre Cardin ja paris cardin ovat siten lausuntatavaltaan jossain määrin samankaltaisia kuitenkin sillä edellytyksellä, että suomalainen keskivertokuluttaja havaitsee kansainvälisen rekisteröinnin sisältävän sanan "Cardin".
Vertailtavien merkkien merkityssisällön osalta markkinaoikeus toteaa, että Patentti- ja rekisterihallitus on valituksenalaisessa päätöksessään todennut kansainvälisen rekisteröinnin ensimmäisen sanan "Pierre" ilmaisevan etunimeä ja aikaisemman EU-tavaramerkin sanan "paris" ilmaisevan maantieteellistä alkuperää. Valittaja on esittänyt, että kyseiset sanat eroavat merkityssisällöltään toisistaan.
Markkinaoikeus toteaa, että kansainvälisestä rekisteröinnistä ilmenee kokonaisuudessaan henkilön nimi. Sen sijaan aikaisemmasta EU-tavaramerkistä kohderyhmä ei välttämättä ymmärrä, että sana "cardin" merkitsee sukunimeä. Siten merkeissä esiintyvä yhteinen sanaelementti "cardin" mielletään merkityssisällöltään erilaiseksi ja vertailtavien merkkien merkityssisältö kokonaisuutena arvioiden on vain vähäisessä määrin samankaltainen.
5 Sekaannusvaaran kokonaisarviointi
Sekaannusvaaraa koskevan kokonaisarvioinnin on vertailtavien merkkien ulkoasun, lausuntatavan tai merkityssisällön samankaltaisuuden osalta perustuttava tavaramerkeistä syntyvään kokonaisvaikutelmaan, ja huomioon on otettava erityisesti merkkien erottamiskykyiset ja hallitsevat osat. Sillä, miten kysymyksessä olevien tavaroiden kohdeyleisö mieltää tavaramerkit, on ratkaiseva merkitys sekaannusvaaran kokonaisarvioinnissa. Erityisesti keskivertokuluttaja mieltää tavaramerkin tavallisesti yhtenä kokonaisuutena eikä tarkastele sen eri yksityiskohtia. Merkkejä vertailtaessa on lisäksi ainoastaan harvoin mahdollisuus verrata suoraan eri tavaramerkkejä ja useimmiten vertailijan on turvauduttava siihen epätäydelliseen muistikuvaan, joka hänellä on tavaramerkeistä.
Sekaannusvaaran kokonaisarviointi merkitsee huomioon otettavien tekijöiden ja erityisesti tavaramerkkien samankaltaisuuden ja niiden tavaroiden samankaltaisuuden, joita varten nämä tavaramerkit on tarkoitettu, tiettyä keskinäistä riippuvuutta. Siten tässä arvioinnissa kyseisten tavaroiden vähäisen samankaltaisuuden saattaa korvata niitä varten tarkoitettujen tavaramerkkien merkittävä samankaltaisuus ja päinvastoin.
Koska sekaannusvaara on sitä suurempi, mitä erottamiskykyisempi aikaisempi tavaramerkki on, sellaisia tavaramerkkejä, jotka ovat erittäin erottamiskykyisiä joko ominaispiirteidensä vuoksi tai sen vuoksi, että yleisö tuntee ne, suojataan laajemmin kuin niitä, joiden erottamiskyky on heikompi.
Toisaalta vaikka aikaisemman tavaramerkin erottamiskyky on otettava huomioon sekaannusvaaraa arvioitaessa, se on vain yksi arvioinnin yhteydessä huomioon otettavista seikoista.
Markkinaoikeus toteaa, että aikaisempaa EU-tavaramerkkiä paris cardin (kuvio) on pidettävä tavanomaisen erottamiskykyisenä kysymyksessä oleville tavaroille. Vertailtavien merkkien kattamien tavaroiden on edellä todettu olevan samoja tai samankaltaisia.
Siltä osin kuin asiassa on kysymys merkkien kattamista tavaroista, joita on pidettävä muotiin ja sisustukseen liittyvinä kulutushyödykkeinä, markkinaoikeus toteaa, että merkkien ulkoasujen välisille eroille voidaan sekaannusvaaran kokonaisarvioinnissa antaa tässä asiassa enemmän painoarvoa kuin lausuntatavan ja merkityssisällön samankaltaisuuksille, koska kysymyksessä olevien tavaroiden ja tavaramerkkien visuaalisen ulkoasun voidaan katsoa ohjaavan suureen yleisöön kuuluvaa kuluttajaa hänen valitessaan kyseisiä tuotteita myymälästä.
Kuten edellä on todettu, kansainvälinen rekisteröinti Pierre Cardin (kuvio) ja aikaisempi EU-tavaramerkki paris cardin (kuvio) ovat ulkoasultaan hyvin erilaisia, kun otetaan erityisesti huomioon, että kohderyhmä ei välttämättä ymmärrä kansainvälisen rekisteröinnin tyylitellyn kirjoitusasun vuoksi sen muodostuvan nimenomaan sanoista "Pierre" ja "Cardin". Merkeistä ei ole havaittavissa lainkaan samanlaisia kuviollisia elementtejä. Aikaisemman EU-tavaramerkin sisältämä kuvioelementti sijaintinsa, kokonsa, mittasuhteidensa ja värinsä vuoksi hallitsee keskivertokuluttajan mieltämistapaa merkistä. Joka tapauksessa kansainvälisen rekisteröinnin yleisilme on väritykseltään mustavalkoinen ja aikaisemman EU-tavaramerkin puolestaan punainen.
Vaikka merkkien lausuntatavan on katsottu olevan jossain määrin samankaltainen ja merkkien merkityssisällön vähäisissä määrin samankaltainen, markkinaoikeus katsoo, että nyt vertailtavina olevissa merkeissä olevasta samasta sanaelementistä "cardin" huolimatta merkit ovat niitä kokonaisuutena arvioiden siinä määrin erilaisia, ettei merkkien välille aiheudu sekaannusvaaraa.
6 Johtopäätös
Kansainvälisen rekisteröinnin numero 1460174 Pierre Cardin (kuvio) ja aikaisemman EU-tavaramerkin numero 12529764 paris cardin (kuvio) välillä ei edellä todetuin tavoin ole tavaramerkkilain 6 §:n 1 momentissa tarkoitettua sekaannusvaaraa. Valituksenalainen päätös on siten kumottava siltä osin kuin Patentti- ja rekisterihallitus on katsonut kansainvälisen rekisteröinnin aiheuttavan sekaannusvaaran aikaisempaan EU-tavaramerkkiin.
Lopputulos
Markkinaoikeus kumoaa Patentti- ja rekisterihallituksen 20.2.2020 tekemän päätöksen siltä osin kuin kansainvälistä rekisteröintiä numero 1460174 Pierre Cardin (kuvio) ei ole hyväksytty koskemaan Suomea
- luokassa 18 tavaroille "trunks and suitcases; wheeled suitcases and bags; handbags; backpacks; shopping bags; beach bags; school bags; bags for sports (excluding those adapted to the goods they are intended to contain); traveling bags; satchels; briefcases; briefcases (leather goods); parasols; umbrellas; beach umbrellas; sling bags for carrying infants; pouch baby carriers; waist bags; garment bags (for travel); hat boxes of leather"
- luokassa 24 tavaroille “loose covers for furniture"
- ja kaikille kansainvälisen rekisteröinnin luokassa 25 kattamille tavaroille
sekä palauttaa asian tältä osin Patentti- ja rekisterihallitukselle kansainvälisen rekisteröinnin hyväksymiseksi koskemaan Suomea.
Muutoksenhaku
Oikeudenkäynnistä markkinaoikeudessa annetun lain 7 luvun 2 §:n 1 momentin nojalla tähän päätökseen saa hakea muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan. Valitusosoitus on liitteenä.
Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Anne Ekblom-Wörlund, Markus Mattila ja Jari Tiainen.
Patentti- ja rekisterihallituksen päätös pdf-dokumenttina
Huomaa
Päätöksen lainvoimaisuustiedot tulee tarkistaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta.