MAO:26/21

Kanne

Vaatimukset

X-WK Logistics Oy Ab on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa Blue Water Shipping Oy:n aputoiminimen WIKESTRÖM & KROGIUS rekisteröinnin.

X-WK Logistics Oy Ab on lisäksi vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa Blue Water Shipping Oy:n korvaamaan sen arvonlisäverottomat palkkiosta muodostuvat oikeudenkäyntikulut 24.990 eurolla viivästyskorkoineen.

Perusteet

X-WK Logistics Oy Ab:llä (jäljempänä myös X-WK) on kanneoikeus, koska sille aiheutuu haittaa samalle toimialalle rekisteröidystä aputoiminimestä kuten siitä, että se ei voisi halutessaan rekisteröidä samaa tai samankaltaista tunnusmerkkiä.

Blue Water Shipping Oy (jäljempänä myös BWS) on vuodenvaihteessa 2014–2015 toteuttanut systemaattisia toimenpiteitä aputoiminimen käyttämisen lopettamiseksi yleisesti sen liiketoiminnassa ja erityisesti aputoiminimen toimialaan liittyvässä toiminnassa. BWS on tällöin luopunut aputoiminimen käytöstä siirtyessään käyttämään aputoiminimen toimialalla ainoastaan tai ainakin lähes yksinomaan Blue Water Shipping -brändiä tai päätoiminimeä Blue Water Shipping Oy. BWS:n tahtotila ja kielteinen suhtautuminen aputoiminimen käyttöön huomioon ottaen väitteet aputoiminimen käytöstä eivät ole uskottavia. BWS ei ole esittänyt käyttämättömyyteen hyväksyttävää syytä.

BWS on käyttänyt aputoiminimeään elinkeinotoiminnassaan ainoastaan 1.9.2013 tapahtuneen liiketoimintakaupan jälkeisenä lyhyenä siirtymäaikana. BWS:n liiketoiminta on tapahtuu Blue Water Shipping A/S:n puolesta ja hyväksi. Aputoiminimen käyttö on tosiasiassa loppunut loppuvuonna 2014 tai alkuvuonna 2015, tai ainakaan tämän jälkeen aputoiminimeä ei ole käytetty riittävässä laajuudessa ottaen huomioon koko konsernin liiketoiminta. Aputoiminimen käytön on tullut tapahtua sen ilmoitetulla toimialalla. Aputoiminimen hyvin vähäinen käyttö suhteessa BWS:n tai konsernin koko liiketoiminnan laajuuteen ei osoita tosiasiallista käyttöä. Aputoiminimen käytön on tullut tapahtua Suomessa ja aputoiminimen haltijan toimesta. Toiminimilain mukaan aputoiminimen käyttöön ei voida myöntää rinnakkaista lupaa. Päätoiminimen kanssa päällekkäinen ja kilpaileva käyttö on toiminimilain ja viranomaisohjeiden vastaista, eikä sitä voida ottaa huomioon.

BWS:llä ei ole ollut aputoiminimellä yksilöityä toimintaa, vaan tosiasiassa on ollut vain yksi liiketoiminta, jossa erilaisia tunnuksia on käytetty päällekkäin ja sekaisin. Aputoiminimeä ei ole käytetty itsenäisesti ja yksin, vaan ilmaisu Wikeström & Krogius on esiintynyt Blue Water Shipping -tunnusten kanssa muodossa ”Wikeström & Krogius is part of Blue Water Shipping” tai ”WK Wikeström & Krogius”. Aputoiminimeä ei ole käytetty sen rekisteröidyssä muodossa ja yksilöimään haltijansa yritys, vaan korkeintaan tavaramerkinomaisesti erottamaan palvelu muista konsernin palveluista.

BWS ei ole itse käyttänyt puoliperävaunuja (trailereita) Suomessa viimeisen viiden vuoden aikana. Kaikki trailerit siirtyivät liiketoimintakaupassa BWS:n käyttöön, mutta ainoastaan osaan lisättiin ”part of Blue Water Shipping” teksti. BWS on palauttanut liiketoimintakaupan myötä saamansa trailerit etuajassa. Näiden trailerien määrä on ollut vain alle kaksi prosenttia konsernin kaikista trailereista.

Turun Sataman käsikirjat eivät ole yleisesti tunnettuja, ja luetteloinnissa aktiivinen taho on ollut Turun Satama Oy. Käsikirjoihin sisältyvien yhteystietojen ylläpito ei ole edellyttänyt BWS:n aktiivisuutta, ja Turun Sataman tiedot ovat olleet virheelliset. BWS ei ole siten aktiivisesti hyödyntänyt aputoiminimeään markkinointitarkoituksessa. Lisäksi Turun Sataman käsikirja 2015 on julkaistu jo vuoden 2014 lopulla, eikä kyse ole ollut aputoiminimen käytöstä viimeisen viiden vuoden aikana. Myöhemmissä käsikirjoissa aputoiminimi ei ole enää ilmoitettu kohdassa ”laivameklarit, huolitsijat ja kuljetusliikkeet”, vaan Lloyd’s Agencyn agenttina toimimisen vuoksi kohdassa vahinko- ja lastintarkastus (damage surveys), eikä kyse ole ollut aputoiminimen toimialan mukaisesta liiketoiminnasta.

Oy Wikeström & Krogius Ab on osallistunut lomakepohjien laatimiseen silloisten yhteistyökumppaneiden kanssa, jotka ovat ottaneet lomakepohjat käyttöön, eikä niitä ole sen jälkeen aktiivisesti päivitetty. Yhteistyötahot täyttävät lomakkeiden tiedot automaattisesti niiden tietojärjestelmistä. Siten kolmansien tahojen laatimat ja BWS:lle lähettämät asiakirjat eivät osoita, että BWS olisi aktiivisesti käyttänyt aputoiminimeä. Aputoiminimi ei ole esiintynyt BWS:n liikeasiakirjoissa, vaan tavarantoimittajat ovat sisällyttäneet niiden asiakirjoihin aputoiminimeen viittaavia osin virheellisiä tietoja omista järjestelmistään. BWS ei ole passiivisuuttaan muuttanut asiakirjoja tai korjannut niissä olleita virheitä.

Aputoiminimen sisältäviä käyntikortteja ei ole hankittu 21.1.2015 jälkeen, ja BWS:n edustaja on kieltänyt kyseisten käyntikorttien käytön. Loppuvuonna 2014 tai alkuvuonna 2015 liiketoimintakaupan yhteydessä BWS:lle siirtyneille työntekijöille annettiin uudet käyntikortit, jotka eivät sisältäneet aputoiminimeä. Aputoiminimellistä sähköpostiallekirjoitusta ovat käyttäneet vain siirtyneet viisi työntekijää, eli pieni murto-osa BWS:n tai konsernin henkilöstöstä. Aputoiminimen käyttäminen olisi loppunut myös näiltä osin ilman tiettyjen henkilöiden oma-aloitteista ja BWS:n ohjeiden vastaista toimintaa. Tällainen aputoiminimen käyttö ei ole BWS:n oikeudellisesti relevanttia ja riittävää käyttöä.

Vastaus

Vaatimukset

Blue Water Shipping Oy on vaatinut, että markkinaoikeus jättää kanteen tutkimatta tai toissijaisesti hylkää sen.

Blue Water Shipping Oy on lisäksi vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa X-WK Logistics Oy Ab:n korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut kulujen osalta 38 eurolla ja palkkion osalta 38.995 eurolla eli yhteensä 39.033 eurolla viivästyskorkoineen.

Perusteet

X-WK:lle ei aiheudu aputoiminimen rekisteröinnistä haittaa, joten sillä ei ole kanneoikeutta. Aputoiminimestä X-WK:lle aiheutuva haitta on hypoteettinen, koska se ei ole edes päättänyt rekisteröidä sellaista tunnusmerkkiä, jonka rekisteröimisen esteenä aputoiminimi olisi ollut.

BWS on käyttänyt aputoiminimeään osana liiketoimintaansa viimeisen viiden vuoden aikana. BWS on rajannut aputoiminimen toimialan niiden kuljetus-, huolinta- ja logistiikkapalveluiden tarjoamiseen, jotka siirtyivät sille liiketoimintakaupalla Oy Wikeström & Krogius Ab:lta. Aputoiminimeä on käytetty siirtyneiden palveluiden erottamiseksi muusta liiketoiminnasta. BWS:n vuoden 2019 liikevaihto on ollut 5,3 miljoonaa euroa, se harjoittaa liiketoimintaa ja se kuuluu muun muassa arvonlisävero-, työnantaja- ja ennakkoperintärekisteriin. BWS:n emoyhtiön liiketoiminnan laajuudella ei ole merkitystä. BWS on käyttänyt aputoiminimeä itse riittävässä laajuudessa, kun otetaan huomioon BWS:n liikevaihto, siirtyneen liiketoiminnan osuus BWS:n liikevaihdosta ja aputoiminimen toimialarajaus. Aputoiminimen käyttönä voidaan ottaa huomioon myös sen käyttö sekä aputoiminimen haltijan kolmannelle antaman luvan perusteella tapahtunut käyttäminen. Aputoiminimeä on käytetty elinkeinotoiminnassa esimerkiksi mainoksissa, liikeasiakirjoissa tai muissa sen kaltaisissa yhteyksissä.

Esimerkiksi vuosina 2016 ja 2017 BWS:llä on ollut julkisessa tiekäytössä Suomen ja ulkomaiden välisissä kuljetuksissa kymmeniä aputoiminimeä mainostavia trailereita. Trailereiden palauttaminen vuoden 2017 puolivälissä osoittaa aputoiminimen käyttämistä viimeisen viiden vuoden aikana. BWS:llä on ollut trailereita vuosina 2014–2017 yhteensä noin 80–90 kappaletta, joista aputoiminimen mukaiseen liiketoimintaan on ollut kohdistettu ”part of Blue Water Shipping” -teippauksella varustettuna 27–30 traileria.

Aputoiminimeä on käytetty myös vuosina 2015–2018 alan toimijoiden kesken hyvin tunnetussa Turun Sataman käsikirjassa ja satamakalenterissa, joita on jaettu tuhansia kappaleita. Yritysluetteloa on päivitetty jokaisena vuotena erikseen. BWS on vuonna 2016 ollut käsikirjassa sekä toiminimellään että aputoiminimellään. Aputoiminimestä on ilmoitettu sen toimialaan kuuluvassa kohdassa. BWS on myös mainostanut näkyvästi aputoiminimeään verkkosivuilla sähköisesti 1.6.2015 julkaistussa vuoden 2015 käsikirjassa.

BWS on käyttänyt aputoiminimeä ja sallinut asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa käyttää aputoiminimeä liiketoimintakaupan myötä siirtyneiden muun muassa Wärtsilä Corporationin ja sen alihankkijan Maprotecin yhteydessä. Transport Booking -asiakirjat ovat olleet Oy Wikeström & Krogius Ab:n laatimia ja ne ovat siirtyneet liiketoimintakaupassa BWS:lle.

Aputoiminimeä on käytetty lisäksi sähköpostien allekirjoituskentässä erityisesti Turun toimipisteen meri- ja lentokuljetuksien yhteydessä. Aputoiminimeä ovat aktiivisesti käyttäneet ne henkilöt, jotka ovat olleet yhteydessä liiketoimintakaupassa siirtyneisiin asiakkaisiin.

X-WK:n edustaja on itsekin todennut 11.5.2015 aputoiminimen olleen käytössä. Eräs BWS:n entinen työntekijä on käyttänyt aputoiminimeään käyntikortissaan. Aputoiminimeä on käytetty myös BWS:n Turun toimipisteen esittelyssä koko konsernin käyttämällä verkkosivustolla bws.dk ainakin tammikuuhun 2017 saakka. Aputoiminimeä on käytetty ”Shipping instruction” asiakirjoissa ainakin huhtikuun 2019 ja syyskuun 2020 välisenä aikana. Jotkut yhteistyötahot ovat olleet tietoisia aputoiminimen liiketoiminnasta käyttäessään wikestrom.com-sähköpostiosoitteita ollessaan yhteydessä BWS:ään. Kyseinen verkkosivusto ohjaa käyttäjän BWS:n verkkosivustolle.

Todistelu

Asiakirjatodistelu

X-WK Logistics Oy Ab

1. Kaupparekisteriote Blue Water Shipping Oy:stä, 13.1.2020
2. Kaupparekisteriote X-WK Logistics Oy Ab:sta, 13.1.2020
3. Esimerkkejä BWS:n toimenpiteistä aputoiminimen käytön lopettamiseksi
4. X-WK:n nykyisen edustajan sähköposti 11.5.2015 ja vastaus 4.6.2015
5. Kuvakaappaukset Flickr-valokuvapalvelusta
6. Kuvakaappaus verkkosivustolta trieratruck.ru
9. Otteita Turun Sataman käsikirjasta 2016
10. Otteita Turun Sataman käsikirjasta 2017
11. Otteita Turun Sataman käsikirjasta 2018
13. Kuvakaappaukset Turun Sataman verkkosivuston yrityshakemistosta
14. Otteita Turun Sataman kalenterista 2019
15. Otteita Turun Sataman kalenterista 2020
16. Linnanaukko Invest Oy:n aiemman toiminimen Oy Wikeström & Krogius Ab:n rekisteröintitiedot
18. Luettelo Oy Wikeström & Krogius Ab:n työntekijöistä 17.5.2013
19. Ote Kuljetus & Logistiikka -lehden 1/2014 sivuilta 12 ja 13
20. Wikeström & Krogius, part of Blue Water Shipping -käyntikortti
22. Verkkosivuston krone-trailer.com 2.5.2017 päivätty uutinen ”500th Krone trailer handed over to Blue Water Group”
23. Verkkosivuston bws.net 28.11.2017 päivätty uutinen ”Flexible investment optimises client service”
24. Liiketoimintakauppakirja ja sen liite 5.2 (salassapidettävä)
27. Penbox-mainostoimiston vastaus sähköpostiin 12.10.2020
28. Penbox-mainostoimiston vastaus sähköpostiin 15.10.2020
29. Blue Water Shipping A/S -käyntikortti
30. Web.archive.org-verkkosivuston tallenteet 13.4.2014 ja 20.4.2015 verkkosivustolta http://www.bws.dk/locations/finland.aspx
31. Web.archive.org-verkkosivuston tallenne 4.1.2017 verkkosivustolta http://www.bvs.dk/locations/finland/wikestrom.aspx kokonaan
32. BWS:n verkkolaskuja X-WK:lle 7.9.–4.10.2018
33. Ote Blue Water Shipping A/S:n vuosikertomuksesta 2019
34. Suomen Asiakastieto Oy:n tiedot Blue Water Shipping Oy:stä, 2.11.2020
35. X-WK:n ja erään tahon sähköpostit 16.11.2020
36. X-WK:n ja erään tahon sähköpostit 16.11.2020
37. BWS:n 7. ja 10.9.2018 X-WK:lle lähettämät neljää laskua koskevat sähköpostit

Blue Water Shipping Oy

1. BWS:n Wärtsilä Corporationia koskevat sähköpostit 27.5.2015, 21.4.2016, 8.6.2015 ja 22.4.2016
2. BWS:n sisäisiä sähköposteja 7.4.2017
3. Kaksi valokuvaa BWS:n trailereista
4. Ote Kuljetus- ja logistiikka -lehden 1/2014 sivuilta 12 ja 13
5. Otteet Turun sataman käsikirjasta 2015, 2016 ja 2018
6. Ote ”Transport Booking” -asiakirjasta, 8.5.2020
7. BWS:n ja erään tahon sähköpostit 14.–15.3.2016
8. BWS:n sisäinen sähköposti 17.10.2016
9. BWS:n ja erään tahon välisiä sähköposteja 24.–27.4.2017
10. BWS:n sisäiset sähköpostit 26.10.2017
11. Ote ”Transport booking” -asiakirjasta, 12.4.2019
12. Ote ”Transport booking” -asiakirjasta, 4.4.2019
13. Ote ”Packing list” -asiakirjasta, 4.4.2019
14. BWS:n aputoiminimen muutos- ja lopettamisilmoitus Patentti- ja rekisterihallitukselle, 23.9.2013 (osittain salassapidettävä)
15. Valokuva foursquare.com-verkkosivustolta, 29.11.2016
16. Web.archive.org-verkkosivuston tallenne 4.1.2017 verkkosivustolta http://www.bvs.dk/locations/finland/wikestrom.aspx
17. Sähköpostiviesti tarjouksesta eräälle asiakkaalle 28.12.2017 sekä vastausviesti
18. ”Shipping Instruction” -asiakirja, 10.4.2019
19. ”Shipping Instruction” -asiakirja, lähetyspäivä 27.3.2020
20. ”Shipping Instruction” -asiakirja, 29.9.2020
21. Sähköposti wikestrom.com-sähköpostiosoitteeseen 21.3.2019 ja ote sähköpostista 9.11.2018
22. Turun Sataman mediakortti 2017 ja 2011
23. BWS:n sähköposteja vuosina 2015 ja 2016
24. BWS:n sähköposteja vuosina 2015–2017
25. Turun Satama Oy:lle esitetty kysymys ja vastausviesti 5.11.2020
26. Ote ”Transport booking” -asiakirjasta, 25.11.2016

Henkilötodistelu

X-WK Logistics Oy Ab

1. HM, X-WK:n toimitusjohtaja, todistelutarkoituksessa
2. TÖ, X-WK:n General Manager, todistajana
3. MK, X-WK:n lentorahtipäällikkö, todistajana

Blue Water Shipping Oy

1. EV, BWS:n toimitusjohtaja, todistelutarkoituksessa

Markkinaoikeuden ratkaisu

Perustelut

1. Asian tausta ja kysymyksenasettelu

1. BWS:lle on 16.10.2013 rekisteröity aputoiminimi WIKESTRÖM & KROGIUS, jonka toimiala on kuljetus, huolinta ja logistiikkapalvelut.

2. Aputoiminimi on rekisteröity BWS:lle sen jälkeen, kun se on yhdessä Blue Water Shipping A/S:n kanssa 1.9.2013 hankkinut Oy Wikeström & Krogius Ab:n liiketoiminnan. BWS:n asiakirjatodisteesta 14 ilmenevällä tavalla BWS:n hallitus on 19.7.2013 päättänyt ottaa yrityksen käyttöön kyseisen aputoiminimen niitä toimintoja varten, jotka siirtyvät sille liiketoimintakaupan yhteydessä 1.9.2013 ja koskevat kuljetus-, huolinta- ja logistiikkapalveluiden tarjoamista.

3. X-WK on vaatinut aputoiminimen WIKESTRÖM & KROGIUS rekisteröinnin kumoamista sillä perusteella, ettei sitä ole käytetty kumoamisvaatimusta edeltävien viiden vuoden aikana eli ajanjaksolla 8.5.2015–8.5.2020.

4. Toiminimilain 20 §:n 1 momentin mukaan kannetta toiminimen rekisteröinnin kumoamiseksi saa ajaa jokainen, jolle aiheutuu rekisteröinnistä haittaa. Säännöksen esitöiden (HE 238/1978 vp s. 32) mukaan käsitettä ”haitta” on tulkittava laveasti. Oikeuskirjallisuudessa (Castrén: Toiminimi, 2008, s. 286) on tuotu esiin, että toiminimilain 19 §:n 2 momentin 3 kohdan käyttöpakkosäännöksen tarkoituksena on lainsäätäjän tavoite huomioon ottaen vapauttaa käyttämättömät toiminimet niitä tarvitsevien käyttöön.

5. Markkinaoikeus toteaa, että X-WK harjoittaa elinkeinotoimintaa aputoiminimen mukaisella toimialalla, eikä se siten välttämättä voisi rekisteröidä kyseiselle toimialalle vastaavaa taikka siihen sekoitettavissa olevaa tai sekaannusvaaraa aiheuttavaa tunnusmerkkiä. X-WK:lle voidaan katsoa aiheutuvan aputoiminimen rekisteröinnistä säännöksessä tarkoitettua haittaa, joten BWS:n vaatimus kanteen tutkimatta jättämisestä on hylättävä.

2. Aputoiminimen käyttö elinkeinotoiminnassa

2.1. Asian arvioinnin lähtökohdat

6. Toiminimilain 1 §:n 1 momentin mukaan toiminimellä tarkoitetaan nimeä, jota elinkeinonharjoittaja käyttää toiminnassaan. Pykälän 2 momentin mukaan kaupparekisteriin merkitty elinkeinonharjoittaja saa harjoittaa osaa toiminnastaan erityisellä nimellä (aputoiminimi). Pykälän 3 momentin mukaan mitä kyseisessä laissa säädetään toiminimestä, koskee myös aputoiminimeä.

7. Toiminimilain 7 §:n 2 momentissa säädetään siitä, että esimerkiksi osakeyhtiön aputoiminimeen ei saa sisällyttää yhtiömuodon tunnusta. Säännöksen esitöistä (HE 238/1978 vp s. 23) ilmenee, että aputoiminimeä ei käytetä aputoiminimen haltijan koko yrityksen yksilöimiseksi, vaan esimerkiksi toiminimilain 31 §:n 1 momentissa tarkoitetuissa tietyissä tilanteissa myös varsinainen toiminimi on aina mainittava.

8. Toiminimilain 19 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan toiminimen rekisteröinti voidaan kumota, jos toiminimeä ei ole viimeksi kuluneiden viiden vuoden aikana käytetty eikä toiminimen haltija osoita siihen hyväksyttävää syytä.

9. Säännöksen esitöiden (HE 238/1978 vp s. 31) mukaan käyttö edellyttää, että toiminimi on esiintynyt esimerkiksi yrityksen mainoksissa, liikeasiakirjoissa tai muissa sen kaltaisissa yhteyksissä. Jollei toiminimeä tosiasiallisesti käytetä ilmoitetulla toimintalohkolla tai -alueella, sen rekisteröinti on kumottavissa, vaikka haltijan muu toiminta olisi hyvinkin laajaa. Esitöiden mukaan elinkeinotoiminnassa on määrätyin väliajoin suoritettava erinäisiä säädettyjä toimenpiteitä, kuten laadittava tilinpäätös ja annettava veroilmoitus. Yksinomaan tällaisiin toimenpiteisiin ryhtyminen ei vielä osoita toiminimen olleen käytössä, jollei niistä ilmene, että toimintaa on tosiasiallisesti harjoitettu.

10. Oikeuskirjallisuudessa (Castrén, Toiminimi, 2008, s. 285) on todettu, että riittävänä näyttönä ei ole pidettävä toiminimen sisällyttämistä muutamaan lehti-ilmoitukseen tai lähetettyyn tarjoukseen eikä muutakaan sellaista toimenpidettä, jonka tarkoituksena on vain rekisteröinnin ylläpitäminen. Teoksessa (s. 45) on myös toiminimilain esitöihin viitaten tuotu esiin, että fuusiossa on useimmiten tärkeää, ettei fuusio vaikuta olemassa oleviin asiakassuhteisiin, ja vastaanottavalla yrityksellä voi olla huomattava intressi saada käyttää sulautuneen yrityksen toiminimeä edelleen aputoiminimenä. Teoksessa on myös toiminimilakikomitean mietintöön viitaten tuotu esiin, että on mahdollista, että osakeyhtiö ostaa yrityksen ja siihen liittyvän toiminimen, jonka se haluaa säilyttää sen nauttiman maineen (goodwill) takia.

11. Oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 2 §:n 1 momentin mukainen näyttötaakka aputoiminimen käytöstä kuuluu aputoiminimen haltijalle. BWS on esittänyt näyttönä aputoiminimen käytöstä muun ohella eräille sen asiakkaille ja yhteistyökumppaneille lähetetyt sähköpostit, kuvia ja tietoja trailereista eli puoliperävaunuista sekä maininnat bws.dk-verkkosivustolla ja Turun Satama Oy:n satamakäsikirjoissa. BWS on lisäksi esittänyt muun ohella ”Transport booking” ja ”Shipping instruction” asiakirjoja.

2.2. Käyttö sähköpostiviesteissä

12. BWS:n mukaan aputoiminimeä on käytetty sähköpostiviestien allekirjoituskentässä liiketoimintakaupalla siirtyneessä liiketoiminnassa. BWS:n asiakirjatodisteista ilmenee, että eräät BWS:n työntekijät ovat lähettäneet yhtiön ulkopuolisille tahoille vuosina 2015–2017 asiakkaiden kuljetus- tai huolintatoimeksiantoihin liittyen joitakin sähköpostiviestejä, joissa on mainittu Wikeström & Krogius. Sähköpostiviesteissä on varsinaisen viestin jälkeen ollut allekirjoituskentässä ensimmäisenä toiminimi Blue Water Shipping A/S. Sen alla vasemmalla puolella on ollut Blue Water Shipping A/S:n EU-tavaramerkki numero 350462 BLUE WATER SHIPPING (kuvio) sekä oikealla puolella tekstit ”Together we create solutions”, ”Wikeström & Krogius is part of Blue Water Shipping”,”Wikeström & Krogius” ja WK-logo. WK-logoa vastaava mustavalkoinen kuvio on ollut rekisteröity kansallisena tavaramerkkinä 14.3.2018 saakka (rekisterinumero 241518). WK-logo ja sen alla oleva teksti ”Wikeström & Krogius” on sittemmin yhdessä rekisteröity BWS:n tavaramerkiksi 26.10.2018 eli sen jälkeen, kun kysymyksessä olevat sähköpostit on lähetetty.



Säh­kö­pos­ti­vies­tien al­le­kir­joi­tus­kent­tä.



Sähköpostiviestien allekirjoituskenttä


13. Blue Water Shipping A/S:n toiminimen ja yllä olevan kuvan mukaisten tunnusten jälkeen allekirjoituskentässä on ollut lähettäjän nimi, asema tai työtehtävien kuvaus ja yhteystiedot, joista on tyypillisesti mainittu puhelinnumeroita, @bws.dk-päätteinen sähköpostiosoite ja bws.dk-verkkosivusto.

14. Tässä asiassa asianosaiset eivät ole olleet erimielisiä siitä, että aputoiminimen haltija BWS ja tanskalainen Blue Water Shipping A/S kuuluvat samaan konserniin ja niiden välillä on emo-tytäryhtiösuhde. BWS:n mukaan se harjoittaa liiketoimintaa ja se kuuluu muun muassa arvonlisävero-, työnantaja- ja ennakkoperintärekisteriin. BWS:n toimitusjohtaja EV on todistelutarkoituksessa kuultuna kertonut, että BWS:n liikevaihto on noin viisi miljoonaa euroa vuodessa ja BWS:n kansainväliset kuljetukset laskutetaan tanskalaisen emoyhtiön kautta. HM on todistelutarkoituksessa kuultuna kertonut, että BWS:n liiketoiminta tapahtuu Blue Water Shipping A/S:n nimissä, ja BWS on vain hallinnollinen yhtiö, joka vuokraa tiloja ja maksaa palkkoja ja jolla ei juurikaan ole liiketoimintaa.

15. Markkinaoikeus katsoo, että aputoiminimen WIKESTRÖM & KROGIUS käyttöä arvioitaessa voidaan sinänsä antaa merkitystä sille, että BWS:n työntekijät ovat hoitaneet muun ohella sähköpostiviestein yhteydenpitoa asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin aputoiminimen toimialaan liittyvässä liiketoiminnassa. Ratkaisevaa merkitystä ei ole annettava sille, millä tavoin kyseisen liiketoiminnan kirjanpito ja laskutus on BWS:n ja Blue Water Shipping A/S:n kesken järjestetty.

16. Sähköpostiviesteissä mikään ei viittaa aputoiminimen haltijaan BWS:ään. Aputoiminimeä voidaan käyttää markkinoinnissa itsenäisenä tunnusmerkkinä ilmaisematta yhteyttä varsinaiseen toiminimeen. Asian arvioinnissa on näin ollen sinänsä merkityksetöntä, onko kysymyksessä olevista sähköpostiviesteistä ilmennyt BWS:n varsinainen toiminimi. Sähköpostiviestit on kuitenkin lähetetty tanskalaisen Blue Water Shipping A/S:n nimissä, vaikka viestit lähettäneet työntekijät ovatkin olleet BWS:n palveluksessa. Lisäksi viesteissä on mainittu Wikeström & Krogius ainoastaan tavalla, joka ilmaisee sen olevan osa Blue Water Shippingiä. Markkinaoikeus katsoo, että näissä olosuhteissa sähköpostiviestit eivät osoita sitä, että aputoiminimeä olisi käytetty nimenomaan BWS:n tietyn liiketoiminnan erityisenä nimenä ja siten toiminimilain 19 §:n 2 momentin 3 kohdassa tarkoitetulla tavalla.

2.3. Käyttö puoliperävaunuissa

17. BWS:n asiakirjatodisteista 3, 4 ja 15 ilmenee, että sen käytössä on ollut puoliperävaunuja, joissa on ollut suurikokoinen teksti ”On The Move Since 1850”, ”Wikeström&Krogius”, www.wikestrom.com ja WK-tavaramerkkiä vastaava tunnus. Riidatonta on, että BWS ei ole itse hankkinut aputoiminimellä varustettuja puoliperävaunuja, vaan kyse on ollut Oy Wikeström & Krogius Ab:lta 1.9.2013 liiketoimintakaupan seurauksena siirtyneistä trailereista, joita ovat koskeneet 60 kuukauden pituiset leasingsopimukset. BWS:n asiakirjatodisteesta 4 ilmenee, että liiketoimintakaupan jälkeen ainakin joihinkin puoliperävaunuihin on lisätty WK-tunnuksen alle selvästi pienemmällä kirjasimella teksti ”Part of BLUE WATER SHIPPING”.

18. EV on kertonut, että trailerit ovat merkittävin markkinointikeino, koska ne ovat koko ajan liikkeellä ja käyttöaste on suuri. EV:n mukaan 98 prosenttia aputoiminimen sisältävistä trailereista kiersi Euroopan ja Suomen välillä noin kahden viikon syklillä.

19. Markkinaoikeus katsoo jääneen näyttämättä, että BWS olisi tässä asiassa merkityksellisenä ajanjaksona 8.5.2015 alkaen ottanut käyttöön uusia Wikeström & Krogius -merkinnällä varustettuja puoliperävaunuja. BWS ei ole toteuttanut nyt tarkasteltavana ajankohtana mitään aktiivisia toimenpiteitä aputoiminimen käyttämiseksi puoliperävaunuissa, vaan aputoiminimi on jätetty esille niihin puoliperävaunuihin, joissa se on ollut jo ennen vuoden 2013 liiketoimintakauppaa. Nämä vuonna 2013 liiketoimintakaupalla siirtyneet puoliperävaunut on poistettu käytöstä viimeistään vuonna 2017 niiden leasingsopimusten päättyessä. BWS:llä on ollut käytössä myös vain Blue Water Shipping merkinnällä varustettuja puoliperävaunuja.

20. Edellä kohdasta 10 ilmenevällä tavalla mikä tahansa aputoiminimen käyttö ei osoita, että aputoiminimeä olisi käytetty toiminimilain 19 §:n 2 momentin 3 kohdassa tarkoitetulla tavalla. Markkinaoikeus katsoo, että kyseisten vanhojen merkintöjen pitäminen puoliperävaunuissa niiden käyttöajan loppuun ei osoita, että aputoiminimeä olisi tosiasiallisesti käytetty toiminimilain 19 §:n 2 momentin 3 kohdassa tarkoitetulla tavalla.

2.4. Käyttö bws.dk-verkkosivuilla

21. BWS:n asiakirjatodisteesta 16 ja X-WK:n asiakirjatodisteesta 31 ilmenee, että konsernin bws.dk-verkkosivustolla on 4.1.2017 ”Locations”-kohdassa esitetty, että konsernilla on toimintaa yli 60 maassa. Suomen osalta on esitetty muun ohella seuraavaa: ”In Finland, Blue Water Shipping has three offices located in Helsinki, Turku and Vaasa” ja kahdessa kohtaa ”Wikeström & Krogius is a part of Blue Water Shipping”. Lisäksi on esiintynyt sittemmin vuonna 2018 tavaramerkiksi rekisteröity WK Wikeström & Krogius -tunnus. BWS:n asiakirjatodiste 16 on ollut kuvaruutukaappaus, jossa ei ole näkynyt sivuston loppuosaa.

22. X-WK:n asiakirjatodisteesta 31 ilmenee myös sivuston loppuosa, jossa ”Contact us” -kohdassa on mainittu ”Blue Water Shipping” ilman yhtiömuodon tunnusta ja yhteystiedot Vantaalla ja Turussa sijaitseviin toimipisteisiin. Sivun lopussa on myös kerrottu noin viidellä kappaleella väliotsikon ”The history of Wikeström & Krogius” jälkeen kyseisestä toiminnasta. Sivuston kohdassa ”Related news” on myös ollut valokuva ja linkki liiketoimintakauppaa koskevaan uutiseen ”Wikeström & Krogius sold to Blue Water Shipping”.

23. Markkinaoikeus toteaa, että historiakuvaus ei sellaisenaan osoita aputoiminimen käyttöä 8.5.2015 alkaen. Markkinaoikeus katsoo, että lähinnä ilmauksista ”Wikeström & Krogius is part of Blue Water Shipping” ja WK Wikeström & Krogius -tunnuksesta yhdessä Blue Water Shipping -mainintojen kanssa ei ole voinut päätellä, että aputoiminimeä olisi käytetty verkkosivulla aputoiminimenä ja siten toiminimilain 19 §:n 2 momentin 3 kohdassa tarkoitetulla tavalla.

2.5. Käyttö Turun Satama Oy:n satamakäsikirjoissa

24. BWS on esittänyt, että aputoiminimeä on käytetty Turun Satama Oy:n satamakäsikirjoissa vuosilta 2015, 2016 ja 2018 (BWS:n asiakirjatodiste 5). BWS:n asiakirjatodisteen 25 mukaan satamakäsikirja ilmestynyt vuosittain helmi-maaliskuussa. Näin ollen vuoden 2015 satamakäsikirja on ilmestynyt ennen tässä asiassa kysymyksessä olevaa viiden vuoden ajanjaksoa, joka on alkanut 8.5.2015. HM on kertonut, että kalenterin ja käsikirjan agenttimainos toimitettiin julkaistavaksi kesällä 2014. Markkinaoikeus katsoo jääneen näyttämättä, että vuoden 2015 käsikirja olisi julkaistu sähköisesti 1.6.2015 ja että käsikirja osoittaisi aputoiminimen käyttöä viimeksi kuluneiden viiden vuoden aikana.

25. Vuosien 2016 ja 2018 käsikirjojen yhteystietoluettelossa ”WIKESTRÖM & KROGIUS” on esitetty ”Part of Blue Water Shipping” ja ”Lloyd’s Agency Turku” -selittein X-WK:n asiakirjatodisteen 9 mukaan vuonna 2016 kohdassa ”Vahinko- ja lastintarkastusta” ja X-WK:n asiakirjatodisteen 11 mukaan vuonna 2018 kohdassa ”Damage surveys”. EV on kertonut, että kovin moni toimija ei tarjoa vahinkotarkastusta, mutta se voidaan nähdä osana etenkin kansainvälisiä logistiikkapalveluja. TÖ on todistajana kuultaessa kertonut, että vahinkotarkastus ei ole perinteistä kuljetus- tai logistiikkapalvelua. HM on kertonut, että vahinkotarkastus on erityinen toimintamuoto, joka ei kuulu kuljetus- tai huolintatoimintaan, ja Suomessa on noin 5–6 vahinkotarkastusta suorittavaa tahoa. Markkinaoikeus katsoo jääneen näyttämättä, että kyseinen toiminta olisi aputoiminimen toimialan kuljetus, huolinta ja logistiikkapalvelut mukaista elinkeinotoimintaa, eivätkä kyseiset ilmoitukset siten osoita aputoiminimen käyttöä sen toimialan mukaisessa elinkeinotoiminnassa.

2.6. Kokoavat päätelmät

26. Esitetyn todistelun mukaan BWS:n toiminnanohjausjärjestelmä on marraskuussa 2014 vaihtunut siten, että tämän jälkeen aputoiminimi ei ole esiintynyt laskuissa tai missään muissakaan järjestelmästä tuotetuissa asiakirjoissa. Asiassa ei ole myöskään näytetty, että aputoiminimi olisi ilmennyt missään uudessa painetussa tai asiakkaille jaettavassa markkinointimateriaalissa alkuvuoden 2015 jälkeen eli viimeksi kuluneiden viiden vuoden aikana.

27. Edellä todetusti BWS ei ole näyttänyt tosiasiallisesti käyttäneensä aputoiminimeä toiminimilain 19 §:n 2 momentin 3 kohdassa tarkoitetulla tavalla 8.5.2015–8.5.2020 sähköposteissa, puoliperävaunuissa, bws.dk-verkkosivustolla tai Turun Satama Oy:n satamakäsikirjoissa.

28. BWS on lisäksi esittänyt muun ohella ”Transport booking” ja ”Shipping instruction” -asiakirjoja. Markkinaoikeus toteaa, että nämä asiakirjat ovat BWS:n asiakkaiden ja asiakkaiden alihankkijoiden tai sidosryhmien käyttämiä kuljetuksen tilaamiseen tai käsittelyyn liittyviä asiakirjoja. Kyseiset asiakirjat eivät siten osoita, että BWS olisi käyttänyt aputoiminimeä toiminimilain 19 §:n 2 momentin 3 kohdassa tarkoitetulla tavalla.

29. Edellä todetuilla perusteilla näyttämättä on jäänyt, että aputoiminimeä olisi tosiasiallisesti käytetty toiminimilain 19 §:n 2 momentin 3 kohdassa tarkoitetulla tavalla 8.5.2015 alkaen viiden vuoden aikana. BWS ei ole esittänyt, että käyttämättömyyteen olisi ollut jokin hyväksyttävä syy. Näin ollen aputoiminimen WIKESTRÖM & KROGIUS rekisteröinti on kumottava käyttämättömyyden perusteella mainitun säännöksen nojalla.

3. Oikeudenkäyntikulujen korvaaminen

30. Oikeudenkäymiskaaren 21 luvun 1 §:n mukaan asianosainen, joka häviää asian, on velvollinen korvaamaan kaikki vastapuolensa tarpeellisista toimenpiteistä johtuvat kohtuulliset oikeudenkäyntikulut, jollei muualla laissa toisin säädetä.

31. BWS on hävinnyt asian. X-WK on vaatinut 24.990 euroa korvauksena palkkiosta muodostuvista oikeudenkäyntikuluistaan. Laskuerittelyn mukaan palkkio on koostunut 119 tunnista toimenpiteitä 210 euron tuntihinnalla. BWS on paljoksunut vaatimusta siltä osin kuin määrä on ylittänyt 102,5 tuntia eli 21.525 euroa viitaten X-WK:n tarpeettomiin toimenpiteisiin asiakirjan esittämistä koskevan vaatimuksen osalta 6,5 tunnilta ja markkinaoikeudelle pyytämättä toimitetusta lausumasta 10 tunnilta, koska X-WK:lla ei ole ollut näyttötaakkaa aputoiminimen käytöstä. X WK:n mukaan kaikki toimenpiteet ovat olleet tarpeellisia.

32. Markkinaoikeus toteaa, että asia ei ole ollut erityisen laaja. BWS on antanut vastauksen X-WK:n pelkistettyyn haastehakemukseen. X-WK on toimittanut sen jälkeen pyytämättä prosessin nopeuttamiseksi laajahkon lausuman ja runsaasti asiakirjatodistelua. Laskuerittelyn mukaan kyseisen lausuman laatimisesta on aiheutunut noin 30 tuntia toimenpiteitä. Asian valmistelua on jatkettu siten, että asianosaiset ovat antaneet pyydetyt lausumat asian käsittelystä ja markkinaoikeus on laatinut yhteenvedon ja varannut tilaisuuden lausua käsityksensä siitä. Markkinaoikeus toteaa, että X-WK:n on sinänsä ollut tarpeellista ennemmin tai myöhemmin täydentää perusteitaan ja todisteluaan, mutta oma-aloitteisesta täydentämistä on seurannut se, että markkinaoikeudella ei ole ollut tilaisuutta rajata lausumapyyntöä tarpeellisiksi katsomiinsa erityisiin kysymyksiin. Markkinaoikeus katsoo, että X-WK:n toimenpiteet eivät ole olleet tarpeellisia siltä osin kuin BWS on niitä 10 tunnin osalta paljoksunut.

33. Valmisteluistunnon jälkeen todistelun täydentämisen yhteydessä X WK on esittänyt vaatimuksen asiakirjojen esittämisestä. Vaatimus on kohdistettu lähinnä BWS:n hallussa oleviin aputoiminimen sisältäviin laskuasiakirjoihin ja muihin ulkoiseen käyttöön tarkoitettuihin asiakirjoihin. Markkinaoikeus on hylännyt vaatimuksen muun ohella sillä perusteella, että BWS:n todistustaakka huomioon ottaen asiakirjoilla olisi X-WK:lle korkeintaan vähäinen merkitys. Laskuerittelyn mukaan vaatimukseen liittyviä toimenpiteitä on ollut noin 7–8 tuntia. Markkinaoikeus katsoo, että X-WK:n toimenpiteet eivät ole olleet tarpeellisia siltä osin kuin BWS:n on niitä 6,5 tunnin osalta paljoksunut.

34. Näin ollen markkinaoikeus harkitsee X-WK:n tarpeellisista toimenpiteistä johtuviksi BWS:n korvattaviksi kohtuullisiksi oikeudenkäyntikuluiksi BWS:n määrältään hyväksymän 21.525 euroa.

Tuomiolauselma

Markkinaoikeus kumoaa Blue Water Shipping Oy:n aputoiminimen WIKESTRÖM & KROGIUS rekisteröinnin.

Markkinaoikeus velvoittaa Blue Water Shipping Oy:n korvaamaan X WK Logistics Oy Ab:n palkkiosta muodostuvat oikeudenkäyntikulut 21.525 eurolla viivästyskorkoineen. Viivästyskorkoa on maksettava korkolain 4 §:n 1 momentin mukaisen korkokannan mukaisesti siitä lukien, kun kuukausi on kulunut tämän ratkaisun antamisesta.

Muutoksenhaku

Muutosta tähän ratkaisuun saa hakea korkeimmalta oikeudelta valittamalla vain, jos korkein oikeus niillä erityisillä perusteilla, jotka ilmenevät oheisesta valitusosoituksesta, myöntää valitusluvan.

Määräaika valitusluvan pyytämiseen ja valituksen tekemiseen päättyy 29.3.2021.

Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Anne Ekblom-Wörlund, Markus Mattila ja Pekka Savola.

Lainvoimaisuus

Lainvoimainen.