MAO:511/2023


Päätös, josta valitetaan

Patentti- ja rekisterihallituksen päätös 12.4.2023 (liitteenä)

Asian käsittely markkinaoikeudessa

Valitus

Vaatimukset

Paraske Oy on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa valituksenalaisen päätöksen ja palauttaa asian Patentti- ja rekisterihallitukselle haetun merkin NURMON (kuvio) rekisteröimistä varten ensisijaisesti kokonaisuudessaan ja toissijaisesti luokan 21 tavaroiden ”Sähköhammasharjojen vaihtopäät” osalta.

Perusteet

Tuotemerkki NURMON on tullut tunnetuksi Suomessa ja sitä kautta erottamiskykyiseksi hampaiden hoitoon ja suuhygieniaan liittyvien tuotteiden osalta.

Valittaja on vuodesta 2015 saakka myynyt hampaiden hoitoon liittyviä tuotteita tuotemerkillä NURMON. Etenkin sähköhammasharjojen vaihtopäitä on myyty todella paljon. NURMON-vaihtoharjoja on ollut myynnissä muun ohella Kesko Oyj:n, S-ryhmän, Puuilo Oyj:n, Kärkkäinen Oy:n, Veljekset Keskinen Oy:n ja Pick & Pay:n myymälöissä ja verkkokaupoissa. Mainittujen ketjujen myymälöitä on Suomessa maanlaajuisesti. Vuosittainen myynti Suomessa on ollut yhteensä satojatuhansia kappaleita.

NURMON-vaihtoharjojen myyntiluvut ovat niin merkittäviä, että niiden perusteella tuotemerkki NURMON on saavuttanut tarvittavan erottamiskyvyn myös muiden hampaiden hoitoon ja suuhygieniaan liittyvien tuotteiden osalta. Näitä muitakin tuotteita on myyty maanlaajuisesti paljon.

Vaikka Nurmo on kunta Suomessa, merkki NURMON ei ole keskivertokuluttajalle siihen sekoitettavissa kuin mahdollisesti tietyllä pienellä maantieteellisellä alueella, ei koko Suomessa.

Patentti- ja rekisterihallituksen lausunto

Valituskirjelmässä ei ole esitetty mitään sellaista, joka antaisi aiheen muuttaa valituksenalaista päätöstä.

Valittaja ei ole toimittanut markkinaoikeuteen valituksessa mainittujen elinkeinonharjoittajien lausuntoja, jotka tukisivat valittajan esittämiä väittämiä tuotemerkin NURMON käytöstä, eikä myöskään mitään muuta täydentävää aineistoa, joka osoittaisi merkin käyttöä ja tunnettuutta Suomessa. Patentti- ja rekisterihallitukselle aiemmin toimitettu aineisto ei ole ollut riittävää osoittamaan merkin tunnettuutta. Merkin NURMON avulla ei voida yksilöidä tavaroiden kaupallista alkuperää.

Nurmo on maantieteellisen alueen nimenä sen verran tunnettu Suomessa, että suomalainen keskivertokuluttaja todennäköisesti tunnistaa sanan maantieteellisen alueen nimeksi, vaikka ei olisikaan sieltä kotoisin.

Valittajan lausuma

Valittaja ei ole sille varatusta tilaisuudesta huolimatta antanut lausumaa.

Markkinaoikeuden ratkaisu

Perustelut

Asian tarkastelun lähtökohdat ja oikeusohjeet

Patentti- ja rekisterihallitus on valituksenalaisessa päätöksessään katsonut, että haettu kuviomerkki


Tavaramerkki NURMON (kuvio)





ei ole erottamiskykyinen, ja hylännyt valittajan tavaramerkin rekisteröintiä koskevan hakemuksen seuraaville luokkien 3 ja 21 tavaroille:

Luokka 3: Hammastahna; Hammasgeelit; Hampaidenpuhdistusjauhe; Hampaidenhoitovalmisteet; Hampaidenkiillotusaineet; Hampaidenpuhdistusaineet; Hampaidenpuhdistusliuokset; Hampaidenvalkaisuvalmisteet; Hampaiden puhdistusvalmisteet; Hampaiden valkaisugeelit; Jauhemainen hammastahna; Valkaisevat hammastahnat; Valkaisevat hammasvoiteet; Kiinteät hammastahnatabletit; Nestemäinen hampaidenpuhdistusaine; Pureskeltavat hampaidenpuhdistusaineet; Pureskeltavat hampaiden puhdistusvalmisteet; Hampaiden puhdistamisvälineet purukumin muodossa; Hammastahna kosteutetun jauheen muodossa; Hampaidenpuhdistusaineet ja suuvedet [lääkeaineita sisältämättömät]; Henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitetut tabletit hammaskiven toteamiseen; Suuhygieniavalmisteet; Hengitystä raikastavat valmisteet henkilökohtaiseen hygieniaan; sekä

Luokka 21: Hammasharjakotelot; Hammasharjat; Hammasharjatelineet; Hammasharjojen harjakset; Hammashoitotarvikkeet, jotka koostuvat hammasharjoista ja hammaslangasta; Hammaslangan annostelijat; Hammaslanka; Käsikäyttöiset hammasharjat; Hammaslankaimet; Sähköhammasharjat; Sähköhammasharjojen vaihtopäät; Hampaiden puhdistusvälineet; Hampaidenväliharjat hampaiden puhdistamiseen; Säilytysastiat hampaidenpuhdistusaineille; Hammasväliharjat ja niiden varret; Proteesiharjat; Matkahammasharjat; Matkahammasharjapakkaukset.

Asiassa on markkinaoikeudessa kysymys ensinnäkin siitä, onko haettu merkki NURMON (kuvio) katsottava sellaisenaan erottamiskykyiseksi edellä mainituille luokkien 3 ja 21 tavaroille. Tämän jälkeen asiassa on tarvittaessa arvioitava, onko haettu merkki tullut käytössä erottamiskykyiseksi kohderyhmänsä keskuudessa valittajan tavaroiden merkkinä.

Tavaramerkkilain 11 §:n 1 momentin mukaan tavaramerkkinä voidaan rekisteröidä mikä tahansa merkki, jos sillä voidaan elinkeinotoiminnassa erottaa tavaramerkin haltijan tavarat tai palvelut toisen tavaroista tai palveluista (kohta 1) ja se voidaan esittää tavaramerkkirekisterissä sellaisella tavalla, että viranomaiset ja yleisö voivat määrittää tavaramerkin haltijan saaman suojan selkeän ja täsmällisen kohteen (kohta 2).

Tavaramerkkilain 11 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan erottamiskykyisenä ei pidetä merkkiä, joka voi kuvailla tavaroiden tai palvelujen lajia, laatua, määrää, käyttötarkoitusta, arvoa tai maantieteellistä alkuperää, tavaroiden valmistusajankohtaa, palvelujen suoritusajankohtaa taikka muuta niiden ominaisuutta.

Tavaramerkkilain 12 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan tavaramerkkiä ei saa rekisteröidä, jos merkki ei ole mainitun lain 11 §:n 1 momentin 1 kohdan tai 2 momentin mukaisesti erottamiskykyinen.

Tavaramerkkilain 12 §:n 3 momentin mukaan tavaramerkkiä ei saa pykälän 1 momentin 3 kohdan nojalla jättää rekisteröimättä, jos tavaramerkki on ennen hakemispäivää tullut käytössä erottamiskykyiseksi kohderyhmänsä keskuudessa tavaramerkin hakijan tavaroiden tai palvelujen merkkinä.

Asian arviointi

Tavaramerkkilain 11 §:ssä todetuin tavoin kuvailevaa merkkiä ei pidetä erottamiskykyisenä. Merkin kuvailevuutta tarkastellaan kussakin yksittäistapauksessa suhteessa rekisteröinnin kattamiin tavaroihin tai palveluihin. Merkin kuvailevuutta on arvioitava ottaen toisaalta huomioon ne tavarat tai palvelut, joita varten merkki halutaan rekisteröidä, ja toisaalta se, miten kohdeyleisö, eli näiden tavaroiden tai palveluiden kuluttajat ymmärtävät merkin.

Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että merkin pitäminen kuvailevana edellyttää, että merkin ja niiden tavaroiden tai palvelujen välillä, joita varten rekisteröintiä haetaan, on olemassa riittävän suora ja konkreettinen yhteys, jotta kohdeyleisö voi heti ja asiaa tarkemmin pohtimatta havaita, että merkillä kuvaillaan kyseessä olevia tavaroita ja palveluja tai niiden tiettyä ominaisuutta.

Oikeuskäytännössä on katsottu, että maantieteellisiä nimiä ei voida rekisteröidä tavaramerkeiksi yhtäältä silloin, kun ne ovat sellaisten paikkojen nimiä, jotka ovat jo tunnettuja tai tunnettuja kyseisen tyyppisten tavaroiden osalta ja jotka asianomainen kohderyhmä yhdistää näihin tavaroihin. Maantieteellisen nimityksen arvioinnissa on määriteltävä, ymmärtääkö kohdeyleisö sen maantieteelliseksi nimitykseksi. Jos maantieteellistä nimeä ei tällä hetkellä yhdistetä asianomaisessa kohderyhmässä kyseisen tyyppisiin tavaroihin, toimivaltaisen viranomaisen on tutkittava, onko kohtuudella oletettavissa, että tällaista nimeä voidaan vastaisuudessa pitää asianomaisessa kohderyhmässä tällaisten tavaroiden maantieteellisen alkuperän osoittavana ilmauksena. Tässä arvioinnissa on erityisesti otettava huomioon kyseisen maantieteellisen nimen tunnettuusaste asianomaisessa kohderyhmässä sekä nimen ilmaiseman paikan ja kyseisten tavaroiden ominaispiirteet (tuomio 4.5.1999, Windsurfing Chiemsee, C108/97 ja C109/97, EU:C:1999:230, 37 kohta).

Nyt kyseessä olevat rekisteröitäväksi haetun merkin kattamat luokkien 3 ja 21 tavarat ovat hampaiden hoitoon käytettäviä tai siihen liittyviä arkipäiväisiä tuotteita. Kyseiset tavarat on suunnattu pääosin suurelle yleisölle, joka koostuu tavanomaisen valistuneista sekä kohtuullisen tarkkaavaisista ja huolellisista keskivertokuluttajista. Kohdeyleisön tarkkaavaisuusastetta on pidettävä tavanomaisena. Näin ollen huomioon on otettava tavanomaisesti valistuneen sekä kohtuullisen tarkkaavaisen ja huolellisen keskivertokuluttajan käsitys haetusta merkistä.

Haettu merkki NURMON (kuvio) on kuviomerkki, joka muodostuu suuraakkosin sinisellä värillä kirjoitetusta sanasta ”nurmon” ja sitä ympäröivästä sinisestä suorakaiteen muotoisesta kehyksestä, jonka kulmat on pyöristetty. Merkin kuvioelementit ovat hyvin yksinkertaisia, eikä merkin vähäisen kuviollisuuden voida katsoa vaikuttavan siihen, miten keskivertokuluttaja ymmärtää merkin.

Nurmo on Etelä-Pohjanmaalla sijaitseva entinen kunta, joka kuuluu nykyään Seinäjoen kaupunkiin. Sana ”nurmon” on kyseisen paikan nimen genetiivimuoto. Suomalaisen keskivertokuluttajan on katsottava ymmärtävän sanan ”nurmon” viittaavan Suomessa sijaitsevan paikan nimeen ja siten ymmärtävän kyseisen sanan maantieteelliseksi nimitykseksi.

Valituksenalaisessa päätöksessä on viitattu siihen, että NURMONhammasharjoja on valittajan mukaan valmistettu Nurmossa. Asiassa ei ole kuitenkaan tullut esille mitään seikkoja, joiden perusteella kohdeyleisö yhdistäisi sanan ”nurmon” rekisteröintihakemuksen kattamiin tavaroihin luokissa 3 tai 21 siten, että sana ymmärrettäisiin kyseessä olevien tavaroiden maantieteellisen alkuperän osoittavana ilmaisuna. Markkinaoikeus katsoo, ettei Nurmo ole erityisen tunnettu paikka, eikä nyt kyseessä olevien hammashoitoon liittyvien tuotteiden yhteydessä ole yleistä viitata tuotteiden maantieteelliseen alkuperään. Asiaa kokonaisuutena arvioiden ja ottaen huomioon myös, että kyse ei ole sanan ”nurmo” perusmuodosta vaan sen taivutetusta muodosta, markkinaoikeus katsoo, ettei ole kohtuudella oletettavissa, että sanaa ”nurmon” voitaisiin myöskään vastaisuudessa pitää suomalaisten keskivertokuluttajien keskuudessa hampaiden hoitoon liittyvien tuotteiden maantieteellisen alkuperän osoittavana ilmaisuna siten kuin edellä mainitussa oikeuskäytännössä on edellytetty.

Edellä todetuin perustein haetun merkin NURMON (kuvio) ei ole katsottava kuvailevan sen kattamien tuotteiden maantieteellistä alkuperää siitä huolimatta, että Nurmo on Suomessa sijaitsevan paikan nimi.

Johtopäätös

Edellä esitetyillä perusteilla markkinaoikeus katsoo, ettei merkkiä NURMON (kuvio) ole pidettävä erottamiskyvyttömänä sen kattamille tavaroille. Valituksenalainen Patentti- ja rekisterihallituksen päätös on siten kumottava, ja asia on palautettava Patentti- ja rekisterihallitukselle tavaramerkin NURMON (kuvio) rekisteröintiä varten edellä mainituille tavaroille luokissa 3 ja 21.

Asiassa ei näin ollen ole tarpeen ottaa kantaa siihen, onko kyseessä oleva merkki saavuttanut erottamiskyvyn käytön kautta.

Lopputulos

Markkinaoikeus kumoaa Patentti- ja rekisterihallituksen 12.4.2023 tekemän päätöksen ja palauttaa asian Patentti- ja rekisterihallitukselle tavaramerkin NURMON (kuvio) rekisteröintiä varten.

Muutoksenhaku

Oikeudenkäynnistä markkinaoikeudessa annetun lain 7 luvun 2 §:n 1 momentin nojalla tähän päätökseen saa hakea muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan. Valitusosoitus on liitteenä.

Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Anne EkblomWörlund, Mirva Näsi ja Teemu Matikainen.

Huomaa

Päätöksen lainvoimaisuustiedot tulee tarkistaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta.

Liitetiedostot