MAO:H394/2022
Päätös, josta valitetaan
Liikenne- ja viestintäviraston päätös 20.9.2021 asiassa diaarinumero Traficom/5130/08.01.02.2021 (liitteenä)
Asian käsittely markkinaoikeudessa
Valitus
Vaatimukset
Oulun kaupunki on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa valituksenalaisen Liikenne- ja viestintäviraston päätöksen ja palauttaa asian Liikenne- ja viestintävirastolle verkkotunnuksen myoulu.fi merkitsemiseksi Oulun kaupungin käyttöön.
Perusteet
Emporia Group Oy on ollut aiemmin verkkotunnuksen myoulu.fi käyttäjä, ja verkkotunnuksen voimassaolo on päättynyt 26.5.2019. Oulun kaupunki on merkinnyt kyseisen verkkotunnuksen 5.8.2019 ja sittemmin siirtänyt sen Emporia Group Oy:lle.
Verkkotunnus myoulu.fi on muistuttanut Oulun kaupungin nimeä verkkotunnuksen merkitsemishetkellä. Oulun kaupungilla on nimeensä yksinoikeus ainakin 1.1.1964 lukien.
Verkkotunnuksen myoulu.fi käyttäjän eli Emporia Group Oy:n tarkoituksena on ollut hyötyä oikeudettomasti Oulun kaupungin nimestä ja vahingoittaa Oulun kaupunkia verkkotunnuksen merkitsemishetkellä. Emporia Group Oy:n hyötymistarkoitusta osoittaa se, että Oulun kaupungin suojatun nimen voidaan katsoa olevan yleisesti tunnettu. Vahingoittamistarkoitusta osoittaa se, että Oulun kaupunki ei ole saanut merkittyä omaan suojattuun nimeensä perustuvaa kulttuuripääkaupunkihankkeen nimeä vastaavaa verkkotunnusta itselleen.
Ilmeistä hyötymis- ja vahingoittamistarkoitusta ei poista se, että Emporia Group Oy:llä on ollut verkkotunnusta vastaava aputoiminimi. Liikenne- ja viestintävirasto on arvioinut asiaa verkkotunnuksen merkintähetken ajankohtana 5.8.2019, jolloin Oulun kaupunki on merkinnyt verkkotunnuksen. Asiallisesti on perustellumpaa arvioida asiaa sinä ajankohtana, jolloin Emporia Group Oy on alun perin merkinnyt verkkotunnuksen itselleen eli 26.5.2017, koska tosiasiallisesti on ollut kysymys samasta verkkotunnuksesta.
Verkkotunnuksen käyttäjän toiminta kokonaisuutena osoittaa hyötymis- ja vahingoittamistarkoitusta, jota osoittaa myös se, että Emporia Group Oy:llä on myös muita eri kaupunkien nimiä sisältäviä aputoiminimiä ja verkkotunnuksia.
Emporia Group Oy:n toiminta on lakannut. Verkkotunnus myoulu.fi on sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 167 §:n 1 momentin vastaisesti merkittynä lakanneelle oikeushenkilölle, joka ei voi olla verkkotunnuksen käyttäjä.
Liikenne- ja viestintäviraston lausunto
Liikenne- ja viestintävirasto on esittänyt, että Emporia Group Oy on ollut tietoinen Oulun kaupungin suojatusta nimestä. On kuitenkin tavanomaista, että tietyssä kaupungissa sijaitsevat yrittäjät käyttävät sekä toiminimessään että nimeen perustuvassa verkkotunnuksessaan sijaintikaupunkinsa nimeä. Verkkotunnusrekisterissä on ollut lausunnon laatimisen hetkellä 795 fi-verkkotunnusta, jotka sisältävät sanan ”oulu”. Verkkotunnukset on merkitty Oulun kaupungin eri toimielinten lisäksi yrityksille ja yksityishenkilöille sekä erilaisille yhteisöille, kuten seurakunnille ja vesialueille. Lisäksi haettaessa kaupparekisteristä muun ohella yksityisiä elinkeinonharjoittajia tai osakeyhtiöitä, joiden toiminimi sisältää sanan ”oulu”, hakutuloksia on molemmissa tapauksissa yli 200 kappaletta.
Fi-verkkotunnusrekisterin arkistotietojen mukaan verkkotunnus myoulu.fi on 26.5.2017 merkitty Emporia Group Oy:lle. Verkkotunnuksen voimassaoloaika on päättynyt 26.5.2019, eikä sen voimassaoloaikaa ole jatkettu kuukauden pituisella suoja-ajallakaan. Suoja-ajan päättymisen jälkeen verkkotunnus on ollut vapaasti kenen tahansa merkittävissä.
Voimassaolevien fi-verkkotunnusten rekisteritietojen mukaan verkkotunnus myoulu.fi on 5.8.2019 merkitty käyttäjälle Oulun kaupunki/Oulun Tietotekniikka. Emporia Group Oy on 6.9.2019 tehnyt Liikenne- ja viestintävirastolle poistovaatimuksen verkkotunnuksesta myoulu.fi. Vaatimus on perustunut Emporia Group Oy:n aputoiminimeen MyOulu. Verkkotunnuksen silloinen käyttäjä Oulun kaupunki/Oulun Tietotekniikka on ilmoittanut luopuvansa verkkotunnuksesta vapaaehtoisesti Emporia Group Oy:n hyväksi. Verkkotunnus myoulu.fi on 26.9.2019 siirretty Emporia Group Oy:lle. Asian käsittely on rauennut Liikenne- ja viestintävirastossa osapuolten päätyessä sovinnolliseen ratkaisuun.
Verkkotunnuksen käyttäjä voi siirtää tunnuksen vapaasti edelleen tai esimerkiksi osana sovintoa toiselle käyttäjälle, mutta siirron ajankohdalla ei ole vaikutusta loukkaustilanteiden arviointiin. Liikenne- ja viestintävirasto on katsonut, että myöhempi siirronsaaja ei voi saada parempaa tai huonompaa oikeutta kuin verkkotunnuksen siirtäneellä taholla on verkkotunnusta merkitessä ollut. Mahdollista loukkaavaa merkintää arvioidaan sen hetken mukaan, mikä verkkotunnusrekisteriin on ilmoitettu arvioinnin kohteena olevan verkkotunnuksen merkintäajankohdaksi, ei tunnuksen siirtoajankohdan mukaan.
Tässä asiassa Liikenne- ja viestintävirasto on arvioinut loukkaavaa merkintää verkkotunnuksen myoulu.fi merkintähetkellä 5.8.2019 myöhemmästä verkkotunnuksen siirrosta 26.9.2019 riippumatta. Verkkotunnusrekisteristä kokonaan lyhyeksikin hetkeksi poistuneen tunnuksen merkintäpäivää ei enää tunnuksen uudelleen merkinnän jälkeen oteta huomioon merkinnän loukkaavuuden arviointiajankohtana.
Emporia Group Oy:llä on ollut verkkotunnuksen myoulu.fi merkintähetkellä 5.8.2019 voimassa oleva rekisteröity aputoiminimi MyOulu.
Liikenne- ja viestintävirastolla ei ole toimivaltaa arvioida toiminimien tai aputoiminimien rekisteröimisen edellytyksiä tai rekisteröinnin pätevyyttä. Patentti- ja rekisterihallitus on hyväksynyt ja rekisteröinyt aputoiminimen MyOulu Emporia Group Oy:lle. Runsaslukuinenkaan aputoiminimien rekisteröinti tai fi-verkkotunnusten merkintä ei itsessään osoita ilmeistä hyötymis- tai vahingoittamistarkoitusta.
Verkkotunnuksen myoulu.fi käyttäjä Emporia Group Oy on kaupparekisteritietojen mukaan poistettu kaupparekisteristä osakeyhtiölain 20 luvun 4 §:n 1 momentin 3 kohdan perusteella, mikä tieto on merkitty kaupparekisteriin 24.8.2020. Liikenne- ja viestintäviraston käytännössä on verkkotunnuksen käyttäjäksi ilmoitetun yrityksen toiminnan lakkaamiseen suhtauduttu siten, että tunnuksen käyttäjäksi ilmoitetun yhteisön kaupparekisterin tietojen mukainen viimeisin toimivaltainen edustaja on voinut määrätä verkkotunnuksesta vielä senkin jälkeen, kun yhteisön toiminta on lakannut. Käytäntö perustuu sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 169 §:n 1 momenttiin.
Liikenne- ja viestintävirasto voi poistaa väärillä käyttäjätiedoilla merkityn verkkotunnuksen jälkikäteen verkkotunnusrekisteristä ja fi-juuresta viimeksi mainitun säännöksen perusteella. Viran puolesta toteutettavaa verkkotunnuksen poistomenettelyä väärien käyttäjätietojen vuoksi ei oteta vireille samanaikaisesti ulkopuolisen tahon tekemän poistovaatimuksen ollessa vireillä ja käsittelyssä Liikenne- ja viestintävirastossa sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 169 §:n 3 momentin perusteella. Liikenne- ja viestintävirasto kuitenkin laittaa poistovaatimuksen kohteena olevan verkkotunnuksen asian käsittelyn ajaksi siirto estetty -tilaan.
Emporia Group Oy:n kuuleminen asiassa
Emporia Group Oy ei ole sille varatusta tilaisuudesta huolimatta antanut vastausta asiassa.
Valittajan lausuma
Oulun kaupunki on antanut lausuman.
Markkinaoikeuden ratkaisu
Valitusperusteen tutkiminen
Oulun kaupunki on vasta markkinaoikeudessa esittänyt eräänä valituksen perusteena, että verkkotunnus myoulu.fi on sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 167 §:n 1 momentin vastaisesti merkittynä lakanneelle oikeushenkilölle, joka ei voi olla verkkotunnuksen käyttäjä. Kyseinen valitusperuste on esitetty ennen valitusajan päättymistä.
Sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 167 §:n 1 momentin mukaan verkkotunnus on merkittävä verkkotunnuksen käyttäjän nimiin. Verkkotunnusvälittäjän on merkittävä verkkotunnusrekisteriin verkkotunnuksen käyttäjää koskevat oikeat, ajantasaiset ja yksilöivät tiedot sekä kuulemisiin ja tiedoksiantoihin käytettävä sähköpostiosoite.
Sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 169 §:n 1 momentin mukaan Liikenne- ja viestintävirasto voi poistaa verkkotunnuksen verkkotunnusrekisteristä ja fi-juuresta, jos 167 §:n 1 momentissa tarkoitetut tiedot ovat puutteellisia tai virheellisiä ja tietoja ei kehotuksesta huolimatta korjata määräajassa.
Oulun kaupungin Liikenne- ja viestintävirastolle esittämä verkkotunnusta myoulu.fi koskeva poistovaatimus on perustunut sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 166 §:n 2 momentin 2 kohtaan, jonka perusteella Liikenne- ja viestintävirasto on myös tehnyt valituksenalaisen päätöksen. Oulun kaupunki ei ole esittänyt Liikenne- ja viestintävirastossa sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 167 §:n 1 momentin ja 169 §:n 1 momentin mukaista poistovaatimusta, vaan se on esittänyt sen vasta markkinaoikeuskäsittelyn aikana.
Tässä valitusasiassa oikeudenkäyntilakina sovellettavaan oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin ei sisälly yleistä ja nimenomaista valituksen muuttamisen tai uusien valitusperusteiden esittämistä kieltävää säännöstä. Vasta valitusajan päättymisen jälkeen tapahtuvaa valituksen muuttamista siten, että asia sen johdosta muuttuu toiseksi, on rajoitettu oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 41 §:ssä, joka säännöksen esitöiden (HE 29/2018 vp s. 106) mukaan vastaa aiemmin voimassa olleen hallintolainkäyttölain (586/1996) 27 §:ää. Viimeksi mainitun säännöksen esitöiden (HE 217/1995 vp s. 53) mukaan pykälässä ei ole säännelty hallintomenettelyn ja ensimmäisen valitusasteen välistä suhdetta eli sitä, missä määrin valituksen laajuuteen vaikuttaa se, missä laajuudessa asia on ollut vireillä hallintopäätöstä tehdessä. Toisaalta pykälän sääntely heijastaa kuitenkin niitä periaatteita, jotka vaikuttavat näiden kysymysten ratkaisuun.
Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan valittamalla saa hakea muutosta päätökseen, jolla viranomainen on ratkaissut hallintoasian tai jättänyt sen tutkimatta. Lain 13 §:n 1 momentin mukaan valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on lainvastainen.
Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 81 §:n 2 momentin 7 kohdan mukaan tuomioistuin jättää valituksen tutkimatta, jos valituksen tutkimatta jättämiseen on muu kyseisessä momentissa tarkoitettu vastaava syy.
Markkinaoikeus toteaa, että markkinaoikeudessa on käsiteltävänä kysymys siitä, onko valituksenalainen Liikenne- ja viestintäviraston päätös ollut virheellinen valittajan esittämillä perusteilla. Valittaja ei kuitenkaan ole esittänyt sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 167 §:n 1 momenttiin perustuvaa perustetta asian käsittelyssä Liikenne- ja viestintävirastossa, eikä kyseinen viranomainen ole ratkaissut, onko verkkotunnuksen käyttäjän tiedot merkitty ajantasaisesti verkkotunnusrekisteriin. Kun otetaan huomioon se, että kyseisen valitusperusteen arviointi muuttaisi asian toiseksi verrattuna siihen, missä laajuudessa asia on ollut esillä Liikenne- ja viestintävirastossa, ja että valitusperusteen arviointi edellyttäisi myös muuta kuin laillisuusharkintaa, on Oulun kaupungin valitus tältä osin jätettävä tutkimatta oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 81 §:n 2 momentin 7 kohdan perusteella.
Pääasiaratkaisun perustelut
Asian tausta ja käsittely Liikenne- ja viestintävirastossa
Emporia Group Oy on 26.5.2017 merkinnyt verkkotunnuksen myoulu.fi. Kyseisen verkkotunnuksen voimassaoloaika on päättynyt 26.5.2019, eikä sen voimassaoloaikaa ole jatkettu.
Oulun kaupunki on 5.8.2019 merkinnyt verkkotunnuksen myoulu.fi.
Emporia Group Oy on 6.9.2019 tehnyt Liikenne- ja viestintävirastolle poistovaatimuksen kyseisestä verkkotunnuksesta. Oulun kaupunki on poistovaatimuksen käsittelyn yhteydessä sittemmin ilmoittanut, että se luopuu verkkotunnuksesta myoulu.fi vapaaehtoisesti Emporia Group Oy:n hyväksi. Verkkotunnus myoulu.fi on 26.9.2019 siirretty Emporia Group Oy:lle.
Emporia Group Oy on 24.8.2020 poistettu kaupparekisteristä.
Oulun kaupunki on 16.4.2021 vaatinut Liikenne- ja viestintävirastolta kyseisen verkkotunnuksen merkitsemistä käyttöönsä ja perustanut vaatimuksensa siihen, että verkkotunnus muistuttaa Oulun kaupungin nimeä ja että verkkotunnus on merkitty ilmeisessä hyötymis- tai vahingoittamistarkoituksessa.
Liikenne- ja viestintävirasto on 20.9.2021 antamallaan valituksenalaisella päätöksellä hylännyt vaatimuksen verkkotunnuksen merkitsemisestä Oulun kaupungin käyttöön. Päätöksen perusteluiden mukaan Emporia Group Oy:llä on ollut verkkotunnuksen myoulu.fi merkintähetkellä 5.8.2019 voimassa oleva rekisteröity aputoiminimi MyOulu. Päätöksen perusteluiden mukaan asiassa ei ole esitetty sellaista selvitystä, josta olisi käynyt ilmi, että Emporia Group Oy:n ilmeisenä tavoitteena olisi ollut hyötyä Oulun kaupungin suojatun nimen maineesta tai tunnettuudesta tai että verkkotunnuksen myoulu.fi hankkimisen tarkoituksena olisi ollut vahingoittaa Oulun kaupunkia verkkotunnuksen merkintähetkellä. Liikenne- ja viestintävirasto on katsonut, että verkkotunnus myoulu.fi muistuttaa toisen suojattua nimeä, mutta sitä ei ole merkitty ilmeisessä hyötymis- tai vahingoittamistarkoituksessa.
Oikeusohjeet
Sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 166 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan verkkotunnus ei saa merkitsemishetkellä muistuttaa toisen suojattua nimeä tai merkkiä, jos verkkotunnus merkitään ilmeisessä hyötymis- tai vahingoittamistarkoituksessa.
Sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 169 §:n 3 momentin mukaan, jos 166 §:n 2 momentissa tarkoitetun oikeuden haltija pyytää verkkotunnuksen poistamista, Liikenne- ja viestintävirasto voi poistaa laissa asetettujen säännösten vastaisesti merkityn verkkotunnuksen verkkotunnusrekisteristä ja fi-juuresta tai merkitä sen oikeudenhaltijan käyttöön. Ensiksi mainitun pykälän 5 momentin mukaan verkkotunnusrekisteristä poistettu verkkotunnus vapautuu yleisesti uudelleen merkittäväksi kuukauden kuluttua merkinnän poistamisen jälkeen.
Sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 3 §:n 21 kohdan mukaan suojatulla nimellä ja suojatulla merkillä tarkoitetaan kyseisessä laissa muun ohella julkisyhteisön nimeä.
Asian arviointi
Asiassa on arvioitava, onko verkkotunnus myoulu.fi sen merkitsemishetkellä muistuttanut sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 166 §:n 2 momentin 2 kohdassa tarkoitetulla tavalla toisen suojattua nimeä ja tämän jälkeen tarvittaessa, onko verkkotunnus merkitty ilmeisessä hyötymis- tai vahingoittamistarkoituksessa.
Verkkotunnuksen myoulu.fi merkitsijänä on 5.8.2019 ollut Oulun kaupunki, joka on tässä asiassa esittänyt, että verkkotunnus olisi merkitty ilmeisessä hyötymis- tai vahingoittamistarkoituksessa. Markkinaoikeus toteaa sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 166 §:n 2 momentin 2 kohdan ja 169 §:n 5 momentin perusteella, että tässä asiassa kysymyksessä olevan verkkotunnuksen myoulu.fi merkinnän lainmukaisuutta on arvioitava kyseisen verkkotunnuksen merkitsemishetken 5.8.2019 mukaisesti. Asian arvioinnissa ei ole merkitystä sillä, että vastaava verkkotunnus on myös aiemmin ollut merkittynä verkkotunnusrekisteriin.
Asiassa esitetyn selvityksen mukaan Oulun kaupunki on syyskuussa 2019 luovuttanut kysymyksessä olevan verkkotunnuksen vapaaehtoisesti Emporia Group Oy:lle.
Edellä todettu huomioon ottaen markkinaoikeus katsoo, että tässä asiassa ei ole kyse sellaisesta tilanteesta, jossa verkkotunnuksen nykyiseksi käyttäjäksi merkitty taho eli Emporia Group Oy olisi merkinnyt verkkotunnuksen sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 166 §:n 2 momentin 2 kohdan vastaisesti.
Edellä todetuin perustein valitus on hylättävä.
Lopputulos
Markkinaoikeus jättää valituksen tutkimatta siltä osin kuin se koskee sitä, onko verkkotunnuksen myoulu.fi käyttäjän tiedot merkitty ajantasaisesti verkkotunnusrekisteriin.
Markkinaoikeus hylkää valituksen muilta osin.
Muutoksenhaku
Oikeudenkäynnistä markkinaoikeudessa annetun lain 7 luvun 2 §:n 1 momentin nojalla tähän päätökseen saa hakea muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.
Valitusosoitus on liitteenä.
Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Petri Rinkinen, Mirva Näsi ja Jari Tiainen.
Huomaa
Päätöksen lainvoimaisuustiedot tulee tarkistaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta.